03.04.2002 | 08:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kompletní sortiment

Míchací krmné vozy si v posledních letech vydobyly pevné místo na trhu se zemědělskou technikou. Je tedy stále mnoho zemědělských podniků, které zvažují koupi nového vozu a jistě by rádi viděli jejich srovnání. Jelikož jsme si toho vědomi uspořádali jsme v ZD Bernartice historicky první předvádění této techniky v ČR.

Akce se povedla neboť byl velký zájem jak ze strany vystavujících firem tak nás potěšil i počet návštěvníků. A měli se na co dívat, protože 16 předváděných a obdobný počet vystavených vozů od 12 firem to byl až na malé výjimky kompletní sortiment míchacích krmných vozů, které jsou k dostání na našem trhu.
Obsluha všech předváděných KMV dostala stejný úkol. Naložit tři krmné komponenty (slámu, kukuřičnou siláž a LOS senáž) v poměru 10:40:50 %. Nutno přiznat, že ne všichni si naložili přesně tento poměr, ale každý vůz míchal všechny tři komponenty směsné krmné dávky. Nakládání probíhalo dle toho jaké vybírací zařízení měl či neměl daný vůz k dispozici.

Každý po svém

Nejprve k hromadě balíkované slámy najel patrně nejzajímavější KMV a sice Trioliet Triomix 1200. Tento vůz je velmi zajímavě řešen. Jednak má díky svému objemu 12 m3 dva vertikální míchací šneky a tandemovou nápravu, ale především má v zadní části vykusovač siláže, který známe jinak v provedení jako adaptér na čelní nakladač či manipulátor. Vůz si bez problémů ukousnul jak ze siláže tak senáže. Pouze s nabráním slámy měl trochu problém. (1)
Následující vůz od stejné firmy Gigant 900 byl opět ve vertikálním provedení tentokrát jednoho míchacího šneku a zase měl jednu zajímavost, tentokrát vyřezávací štít, což je u vertikálních KMV věc zcela neobvyklá. Zajímavý byl i jednoduchý systém vyprazdňování, pomocí hradítek na obou bocích vozu. Materiál je přes tato hradítka vytlačován přímo míchacím šnekem. Má to jednu výhodu. Vůz může vyskladňovat na obě strany najednou. (2)
Jednoho zástupce měla také firma Kuhn. Šlo o vůz Euromix III osazený třemi horizontálními míchacími šneky. Jeden je umístěn dole a tlačí materiál proti směru jízdy, zbylé dva jsou nahoře a posunují krmivo v opačném směru. Vůz byl vybaven vybírací frézou. (3)
Stejný systém míchání používal KMV Luclar. Ten byl však vybaven jen dvěma míchacími šneky. Pokud má vůz jen dva šneky mají tyto na každé polovině šroubovici s jiným směrem otáčení, takže posunují materiál od krajů vozu doprostřed. Uprostřed se krmivo nadzvedává a přepadává zpět ke krajům vozu. Luclar měl vybírací frézu a shrnovací lopatu, která byla součástí vozu. Při nahrnování se přes hydraulicky ovládaný pákový převod spustí celý vůz až na tuto lopatu. (4)
Firma Lukrom představila také jeden vertikální krmný vůz a sice s označením Luclar Mutti. Jde o klasický vertikální KMV s jedním šnekem a v přední části umístěným vyskladňovacím dopravníkem jehož pohon obstarává hydromotor. Krmivo se dávkuje hydraulicky ovládaným hradítkem. (5)
Dva krmné vozy předvedla firma SOME. První byl vertikální Seko Tuareg VMT 90 s objemem 9 kubických metrů a jedním míchacím šnekem. Vůz má vlastní hydraulickou soustavu a zajímavé je hydraulické ovládání dvou protiostří a též vyprazdňovací dopravník na boku vozu. Může být umístěn jak vpravo tak vlevo, tak na obou stranách. (6)
Horizontální krmné vozy zastupoval Seko Samurai 450/95. Také tento vůz pojme 9 m3 krmiva a má dva dole umístěné šneky a vyprazdňovací otvory na obou stranách . KMV byl vybaven vybírací frézou se zdvihem 4 m jejíž pohon zabezpečují dva hydromotory s reverzací chodu. Toto řešení používá většina výrobců a chod frézy se otáčí aby ve fázi než se zahloubí nelétalo krmivo mimo vůz. (7)
Zajímavý byl také vůz Frasto Storm 90 jenž výrobce prezentuje jako jednošnekový. Skutečně má v dolní části umístěn pouze jeden mohutný šnek jenž tlačí materiál od konců vozu do středu, avšak nahoře je ještě jeden malý šnek, který pomáhá nahoru vytlačenému krmivu aby se zase vrátilo ke koncům vozu. Hlavní šnek se žene (tak jako u většiny výrobců) přes převod přímo od vývodového hřídele traktoru, malý šnek má pohon hydrostatický. Vůz měl vybírací frézu. (8)
Z pohledu co nejmenšího narušení stěny krmiva v silážní jámě poskytuje nejlepší výsledky řezací štít. A toto řešení již několik let nabízí firma Strautmann a předvedla jej na voze Power Mix S s objemem 10 m3. Štít lze ovládat jak přímo z traktoru, tak pomocí rozvaděče v zadní části vozu. KMV měl tři míchací šneky, přičemž jeden byl umístěn dole a dva nahoře. (9) Míchací krmný návěs ZK5 – 025 firmy Scheffczik s objemem 9 m³ je vybaven váhou a pádlovými míchadly. Krmivo je v tomto případě pádlovým, či chcete-li hrablovým mechanismem posunováno směrem od konce k začátku vozu a nazpět je vrací šnek umístěný na boku vozu. Tento šnek slouží také k vyprazdňování vozu, pokud se na něm otevře hradítko. (10)
Jeden z předváděných vozů byl v provedení samojízdném. Šlo o Faresin TMRV 1200. A přítomní návštěvníci tak mohli shlédnout jak vypadá vůz s vysokým výkonem. Čelní umístění frézy a vysoká manévrovatelnost jsou totiž zásadní předností tohoto vozu a tam kde se krmí velké množství skotu nalezne jistě uplatnění. S pomocí frézy si totiž v porovnání s taženými vozy s neuvěřitelnou rychlostí naložil všechny komponenty. (11)
Největší světový výrobce tažených krmných vozů, jehož produkce dosahuje 1200 kusů ročně, firma STORTI, představil hned dva typy svých výrobků s označením Labrador 120 bez frézy a s frézou. (12) Tyto stroje se vyrábějí s kapacitou 7 až 16 m³. Na českém trhu se objevil před dvěma lety. Tento robustní stroj se samonosnou vanou z kvalitního železa o tloušťce 10 mm má nově zkonstruovaný míchací šnek s méně lopatkami. Poloha nožů je nastavitelná. Velkou předností stroje je i jeho snadný přejezd, jelikož je vybaven koly velkých rozměrů.
Firma působí na trhu zhruba 10 let a i první typy dodávaných vozů dosud slouží. Dodává také menší typy vozů s objemem 3 respektive 6 m³, v sortimentu jsou taktéž větší vozy s objemem 10 , 11 i 12 m³. K váze lze dodat i program, který je schopen vést evidenci skladů (množství siláže a senáže).
Vertikální krmný míchací vůz C 10 představila firma CERNIN.(13) Míchací vana ve tvaru obráceného komolého kužele umožňuje snadné nakládání krmné směsi. Šnek je opatřen speciálními šavlovitými noži, které zajišťují dokonalé promíchání všech komponentů. Dva vysouvatelné protinože umístěné ve spodní části vany regulují intenzitu řezání. Podvozek je dostatečně robustní a je vybaven brzdovou nápravou. Vůz se vyrábí v kapacitě 6 až 15 m³. Dno vany má tloušťku 15, u některých typů 20 milimetrů. Vůz je použitelný také při míchání suchých směsí. Celková konstrukce vozu odpovídá požadované zátěži, je vyroben z kvalitních komponentů a může tudíž bezporuchově sloužit skutečně 365 dní v roce. Většina vozů se exportuje, hlavně do Kanady, Německa a Francie. Pod značkou CERNIN se tyto vozy vyrábějí dva roky. Zástupce firmy upozornil na momentální evropský trend, kterým je preference vertikálních krmných vozů.
Vertikální krmný míchací vůz SILOKING předvedla německá firma Mayer, která má své zastoupení ve Slovenské republice.(14) Stroj nemá klasický hladký zásobník. Na zásobníku jsou úmyslně vyrobené hrany, aby se krmivo při míchání zpomalovalo a proces byl intenzivnější. Okraj zásobníku je vybaven prstencem, čímž se zabraňuje přepadávání krmiva. Dopravník na zakládání krmiva je příčný, pohon je řešen hydromotorem. Firma Mayer vyrábí vozy ve třech typových řadách s objemy 6 až 24 m³.
Tuzemský výrobce míchacích krmných vozů STS Olbramovice prezentoval svůj výrobek s označením MIŠAK – 2 s menší kubaturou 8 m³. (15) V nabídce má však firma i vozy s objemem 9,5 a 14 m³. Předveden byl typ bez nakládacího zařízení, které je jinak zajištěno frézou. Míchání je řešeno pádlovým mechanizmem vlastního patentu. Pádla jsou umístěna šikmo a podávají si hmotu od přední části vozu směrem vzad. Odsud je pak míchaná směs vracena zpět šnekem. Míchání je energeticky nenáročné a rychlé. Konstrukce vozu je lehká a zaručuje jeho dlouhou životnost.
Luboš Stehno
Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down