19.04.2001 | 10:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Konkurence pro samochodné řezačky

Jaké jsou trendy v konstrukci sběracích vozů? Většina výrobců zesílila rámy, aby se zvýšilo užitečné zatížení. Proto lze v současnosti plně využívat ložný prostor i při sklizni píce o vyšší vlhkosti. Vybavení sběracích vozů širšími pneumatikami pak brání nadměrnému poškození půdy, ale i travního porostu. Nyní si popíšeme další konkrétní úpravy jednotlivých výrobců.

Samosběrací vozy s řezáním nebo samojízdná řezačka – toto rozhodnutí při sklizni senáže je nutno řešit v každém zemědělském podniku jednotlivě podle daných podmínek. Hlavním kritériem při volbě jedné z metod je suma nákladů na dopravu materiálu za předpokladu, že obě metody mohou dosáhnout srovnatelné kvality práce.
Použití sběracích vozů je ekonomicky výhodnější při menší přepravní vzdálenosti. K tomu přispívá zvýšení ložného prostoru. Proto lze tyto sběrací vozy používat i s traktory nejvyšších výkonových tříd. Na poli je potřebný jak vysoký výkon na vývodovém hřídeli, tak i tahová síla a s ní související i pojezdová rychlost, kterou je nutno zvýšit zvláště v případě, kdy jsou nahrnuté řádky méně objemné.
U nejmodernějších sběracích vozů se jednoznačně ukazuje trend ve změně velikosti pneumatik. Mnoho výrobců nabízí již v sériové výbavě obutí pneumatikami rozměru 600/55-22,5. Přechodem ze 17 na 22,5 palcové ráfky se vnější průměr kol značně zvýšil. Při stejné šíři pneumatiky se tak podstatně zvýšila její dotyková plocha. Tím se snížil i tlak na půdu a s ním na méně únosných pozemcích související tahový odpor sběracího vozu.
Nosnost vozu výrobci zvyšují také instalací třínápravového řiditelného podvozku. Používané nápravy mají také větší nosnost, než nápravy používané pro silniční provoz. Díky vyšším pneumatikám vzroste zároveň výška ložné plochy vozu nad zemí. Proto se výrobci snaží upravovat podvozky, snaží se umístnit sběrací a řezací zařízení co možná nejníže, aby vstupovalo co nejméně do ložného prostoru. Přestože zůstanou nástavby beze změn, vzroste díky úpravám výška vozu o 30 – 40 cm.
Firma Bergmann nabízí v oblasti sběracích vozů stroje modelové řady Swing. Swing znamená kývavou dopravu materiálu, neboli vybavení známým kasačem. Typ Swing 21 S ( 21 m3) je silážní vůz se dvěmi rozdružovacími válci, typ Swing 24 K je sběrací vůz vybavený řezáním o objemu 24 m3. Všech 31 řezacích nožů je možné vyměnit bez použití nářadí. Sériově je vůz vybaven tandemovou nápravou.
U modelové řady Royal nadále používá firma Bergmann dvourotorový sběrací systém, oddělený dvěma rozdílnými rotory pro řezací a dopravní část. Čtyřicet jedna řezacích nožů zajišťuje teoretickou délku řezanky od 34 mm. Typ Royal-Largo je sériově vybavován podvozkem o nosnosti 18 tun a pneumatikami 600/55-22,5.

Žádné rázovité plnění

Pro profesionální použití nabízí firma Claas sběrací vůz Quantum s bubnovým vkládacím válcem. Starší typy byly vybaveny kývavým vkladačem, který se již nepoužívá. Modely Quantum 3500/3800 a 4500/5500 jsou dodávány se sklopnou nástavbou na suché krmivo nebo s celokovovou nástavbou. Možné je i dovybavení rozdružovacími válci. Objem ložného prostoru se pohybuje od 25,6 do 34 m3. Všechny varianty strojů jsou vybaveny vládacím válcem o průměru 860 mm s nově uspořádanými spirálově umístněnými zuby. 33 samostatně jištěných nožů zajišťujících teoretickou délku řezanky 45 mm je umístněno v jedné řadě. Ty je možné sklopit spolu s řezací vanou ve dvou stupních. Sběrací zařízení složené z pěti řad pružných zubů je široké 1,8 m. Opěrná kola jsou upevněna tažně, což znamená, že při projíždění oblouků se natáčí a nepoškozují tak porost. Podlahový dopravník je vybaven rychloposuvem. Celkové hmotnosti sběracích vozů se pohybují v rozmezí od 8 do 16 tun. Je možné objednat i verze s konstrukční rychlostí do 80 km/h. Odpružené tandemové nápravy jsou zároveň vybavené zátěžovým regulátorem. Na přání lze dodat i třínápravovou verzi. Novinkou je vybavování 18tunového podvozku modelu Quantum 5500 pneumatikami 600/55-22,5.
Obsluha stroje se provádí prostřednictvím vylepšeného kontrolního panelu. Na displeji jsou zobrazeny všechny zapnuté funkce či jejich průběh. To umožňuje naprogramovat automatický průběh i několika funkcí najednou. Integrovaný diagnostický systém slouží také pro servisní účely, kdy je schopný prověřit všechny elektrické a hydraulické okruhy.
Firma Deutz-Fahr rozšířila svoji nabídku o typ K 7.44 TA. Velkoobjemové sběrací vozy řady 8 odebírané od firmy Schuitemaker již nejsou v nabídce. Stávající nabídka obsahuje 19 a 23 kubíkové sběrací vozy K 7.30 a 7.36, model K 7.44 TA a silážní vůz FE 6.37 s rozdružovacími válci.

Ohromné obutí

Od firmy Kaweco pochází sběrací a velkoobjemový vůz Thorium. Pojme 37 m3 a má ojedinělou koncepci. Nástavba je navržena velmi stabilně, aby bylo možno tento vůz využívat k odvozu řezanky od samochodných řezaček. Sběrací zařízení je použito z vozu Claas Quantum, přičemž je snadno demontovatelné. Tím se pozitivně změní těžiště i celková hmotnost vozu. U tohoto vozu lze dodat i verzi s hydraulicky nastavitelným podvozkem. Použité pneumatiky 700/50-26,5 vypadají giganticky. Pro jízdu na silnici je uchována celková hmotnost 18 tun. Po zesílení podvozku se celková hmotnost zvýší až na 24 tun, kdy je možno vůz plně využívat i k odvozu kukuřičné siláže od samojízdných řezaček. Ohromné pneumatiky přitom udržují měrný tlak na půdu stále na velmi nízké úrovni.
Speciální konstrukce nosného rámu, která vpředu obepíná sběrací rotor a směrem dozadu se zužuje mezi kola, umožňuje vybavit vůz řiditelnou buď jednou nebo dvěmi nápravami. Podlahový dopravník je poháněný hydraulicky přes ve středu vozu umístněné převody. Mechanicky poháněné rozdružovací válce jsou dodávány na přání. Další zvláštností je i nástavba. Podlaha, lišty podlahového dopravníku a bočnice jsou pozinkovány. Pro usnadnění vykládání vozu uspořádala firma Kaweco boční stěny směrem od předu do zadu konicky. V praxi to znamená, že zadní část je o 6 cm širší než přední. Přední stěna vozu Thorium se nechá hydraulicky sklopit. Při sběru píce je umístněna kolmo a pouze naváděcí plech směruje píci dozadu do vozu. Při požití v kombinaci se samochodnou řezačkou se naváděcí plech sklopí a uzavře tak otvor vzniklý po demontáži sběracího zařízení. Přední stěnu je pak možno vyklonit směrem dopředu pro zvýšení ložného prostoru. Tyto úpravy částečně snižují pohotovostní hmotnost, která činí přibližně 9 tun.

Bezúdržbový bubnový vkladač

Modelová řada Green-Trans firmy Kemper nabízí tři modely GT 8000, GT 12000 a GT 16000. Dva menší typy jsou zcela identické. Rozdílná je pouze celková hmotnost a brzdová soustava. Model GT 8000 může být s celkovou hmotností do 8 tun vybaven pouze nájezdovou brzdou. Ta je vybavena automatikou pro zpětný chod a působí na všechna čtyři kola. U modelu GT 12000 je přípustné zatížení náprav 11 tun. Samonatáčecí nápravy spolu s 20 palcovými pneumatikami se používají u typu GT 16000. Pro maximální ochranu půdy je zde použit otočně nastavitelný sběrač se samořiditelnými koly. Zlamovací oj je ovládána dvěmi dvojčinnými hydraulickými válci. Odpružení je hydropneumatické přes nádobku se stlačeným dusíkem a přetlakový ventil. Všechny vozy jsou vybaveny známým Nonius-rotorem a 35 nožovým řezacím zařízením. Sběrač obsahuje pět řad pružných prstů se záběrem 1,8/1,9 m. Dopravně-řezací rotor je poháněn z pravé strany vozu koly s čelním ozubením. Pohon sběrače je pak odvozen řetězem od tohoto rotoru na levé straně. Na obou stranách rotoru jsou ložiska ponořena v olejové lázni a proto nevyžadují žádnou zvláštní údržbu. Pohon rozdružovacích válců je přenášen úhlovými převody. Hydromotor s uprostřed vozu umístněnými převody ovládá podlahový dopravník. Boční stěny a nástavby jsou pozinkovány.
Sběrací vůz XXL a 4XL od firmy Krone jsou nabízeny i v tomto roce. Pojmou 31 popř. 36 m3 (4XL). Nyní je možné dodat podvozek s 22,5 palcovými pneumatikami. Ostatní součásti zůstaly v podstatě beze změn. Na vozech byly provedeny pouze drobné konstrukční úpravy. Jedná se například o doplňkové opěrné kolo umístněné za sběračem, které zajišťuje ještě lepší kopírování terénu. 39 jednotlivě odpružených řezacích nožů poskytuje při šíři řezacího rotoru 1,63 m s v osmi řadách spirálovitě umístněnými zuby teoretickou délku řezanky 40 mm.
Přestože je řezací zařízení rozděleno do dvou rovin, dovoluje nám snadné ovládání nožů. Nože je možné ovládat ve čtyřech pracovních polohách (žádný, 10, 20 a 39 nožů) přes centrální ovládací mechanismus. Podlahový dopravník je poháněn hydraulicky s plynulou změnou rychlosti posuvu. Náročnost na obsluhu snižuje automatické napínání všech čtyř řetězů podlahového dopravníku. Elektro-hydraulické ovládání vozu je řízeno přes BUS – systém (LBS) a je vhodné i pro traktory vybavené hydraulikou ovládanou v závislosti na jejím zatížení.

Nastavitelný Euromat

Firma Mengele se ve své nabídce sběracích vozů opírá o typ LW 745 jako čistě sběrací vůz a automatický vůz LAW 740/2 a LAW 745/2 modelové řady Rotomat. Ty pokrývají svým objemem prostor od 28,4 – 31,7 m3 bez rozdružovacího zařízení a 25,4 – 29,2 m3 vybavené rozdružovacími válci. Celková hmotnost se pohybuje podle druhu použitých pneumatik od 11 do 16 tun. Na přání lze samozřejmě vůz vybavit podvozkem s konstrukční rychlostí 80 km/h.
Firma Mengele sleduje ve svém programu senážních vozů koncepci řezacích bubnů. Řezací zařízení se od ostatních odlišuje podávacími segmenty, které jsou přišroubované (běžně jsou přivařené). Při možném poškození lze pak tyto díly jednoduše jednotlivě vyměňovat. Rotor o průměru 900 mm dosahuje spolu s 38 v jedné řadě umístněnými noži teoretickou délku řezanky 38 mm. Kompletní řezací zařízení lze také snadno hydraulicky sklopit, odložit na vlastní podvozek a odvézt.
Kroutící moment od vývodového hřídele je přenášen přímo přes bezúdržbové převody v olejové lázni na řezací buben. Podlahový dopravník je ovládán hydraulicky s plynulou změnou rychlosti. Navíc je vybaven rychloposuvem pro zkrácení doby potřebné k vyprázdnění. Uzavřený sběrací prostor z profilovaného vrstveného ocelového plechu patří k základní výbavě.
Pöttinger se plně zaměřuje na hospodárné sběrací a silážní vozy modelové řady Euro- či Siloprofi a v současné době i profi řadou Jumbo vybavenou rozdružovacími válci. Při porovnávání nákladů na samochodnou řezačku a sběrací vůz Jumbo docházíme k závěru, že sběrací vůz je značně finančně výhodnější. A to i v případě, pokud je přepravní vzdálenost 10 km.
Typ Jumbo se představuje svým objemem 36,4 m3 (Jumbo 6000) nebo 40 m3 (Jumbo 6600). Až na nástavby jsou oba vozy zcela identické. Celková šířka sběracího zařízení vybaveného šesti řadami pružných prstů, středovou podpěrou a naváděcím válečkem je 2 m. Pro lepší kopírování terénu již není konstruován zkrutně, ale je pohyblivě uložen přes výkyvné zavěšení. Řezací buben je poháněn přes převody s čelním ozubením, které jsou umístněné v uzavřené olejové vaně a je tvořen osmi řadami spirálovitě navařených zubů. Řezací zařízení je vybaveno 45 v řadě upevněnými noži. Ty umožňují teoretickou délku řezanky od 34 mm. Zvláštností tohoto řezacího zařízení je nosník nožů, který je možné hydraulicky vyklonit z dopravního kanálu a o 90° pootočený sklopit na stranu vedle vozu. Značně se tak zlepší přístup k nožům a tím i usnadní práci při údržbě. Dnes téměř již samozřejmé samostatné jištění jednotlivých nožů uzavírá nabídku vybavení sběracího vozu.
Ocelová konstrukce rámu vozů nemá žádné zalomení a tím že jsou stěny kolmé je možné lépe využít ložný prostor. Na přání je možné nahradit podvozek s nosností 18 tun a 22,5 palcovými pneumatikami za podvozek s nosností 20 tun vybavený týmiž pneumatikami. Podvozek lze dále podle požadavků zákazníka dovybavit i pneumatickým odpružením. Podlahový dopravník je konstruován ze čtyř dopravních řetězů, které jsou plynule hydraulicky ovládané. Hydraulický systém ovládaný podle zátěže lze dodat na přání. Dodat lze také spojení na zemědělský BUS-systém (LBS). Za pomoci „joysticku“ traktoru je pak možno ovládat i funkce sběracího vozu. Displej traktoru zároveň informuje obsluhu o provozních parametrech sběracího vozu.
Firma Schultemaker nabízí sběrací vozy ve dvou různých variantách výbavy s objemy ložného prostoru od 21 do 44 m3. Zvláštností je tažené pěti nebo šestiřadé sběrací zařízení umístněné pod vozem a ne pod ojí jako u ostatních výrobců. To umožňuje při zachování obdobné délky vozu a tudíž i manévrovatelnosti zvětšit jeho objem. Samozřejmě osmi nebo devítiřadý řezací buben je taktéž umístněný pod úrovní podlahy. Řezací rotor se otáčí proti směru pohybu sběracího vozu a protlačuje materiál skrz 39 v rovině osazených 5 mm silných nožů. Zajímavé je také centrální hydraulické jištění nožů, které mohou být použity oboustranně.

Víceúčelové použití

Firma Schultemaker důsledně sleduje koncept víceúčelových vozů určených i pro dopravu krátké řezanky a ne pouze jednoúčelových sběracích vozů. Pro použití k odvozu kukuřičné siláže se vozy vybavují kukuřičnou nástavbou, která zvyšuje objem vozu na 44 m3. Uspořádání sběracího zařízení mimo jiné zaručuje po zdvižení vysokou světlost vozu nad zemí, čemuž napomáhá také vybavování troj- a tandemových náprav 22,5 palcovými pneumatikami.
Také sběrací vozy Mega-Vitesse od firmy Strautmann používají podvozky o nosnosti 18 tun a 22,5 palcové pneumatiky. Samovolně natáčecí zadní náprava je pro snadnější natáčení o 9° pootočená od vertikální osy. Tím se podle údajů výrobce podstatně zlepšila stabilita vozu při jízdě. Při použití oje do spodního závěsu traktoru je možné sběrací vůz vybavit nuceně ovládaným řízením zadní nápravy.Typ Mega-Vitesse o objemu 28 popř. 31m3 je vybaven rotorem se šesti spirálovitě umístněnými řadami zubů a obsahuje řezání s 41 v řadě osazenými noži, které lze použít i oboustranně. Ty nejsou, jak je obvyklé, jištěné proti překážce přes tah pružiny, nýbrž při kontaktu s překážkou se okamžitě vyklopí ven z dopravního kanálu. Tím je ochráněné ostří proti dalšímu poškození tímto cizím předmětem. Řidiče pak upozorní kontrolní světlo na uvolněné zajištění jednotlivého nože. Na konci řádku se vždy natočí do nepracovní polohy a po vyprázdnění dopravního kanálu se zasunou zpět. Další zvláštností je přenos kroutícího momentu od vývodového hřídele na úhlové převody bočních pohonů. Hřídel je umístněná v šikmé traverze samostatného upínání oje na rozdíl obvyklého umístnění kloubového hřídele pod ojí. Díky tomu není hřídel namáhán v ohybu.
V nabídce firmy Veenhuis se objevují sběrací vozy i vozy pro odvoz řezanky o objemech od 35 m3. U těchto vozů je možné nahradit oj spojenou se sběracím zařízením za oj tažnou. Díky Twist spojce, známé z oblasti nákladních automobilů, lze sběrací zařízení spolu s řezacím rotorem demontovat ve velmi krátkém čase. Tento postup lze ještě urychlit s na přání dodávanou multi-hydraulickou spojkou, která spojí všechny okruhy hydrauliky najednou. Podobně jako u ostatních firem je možné posouvat tandemovou nápravu a měnit tak těžiště podle potřeby.
Sběrací zařízení je převzato od firmy Mengele a skládá se z 1,85 m širokého sběrače s pěti řadami pružných prstů. Nastavitelné pomocí šroubů jsou 25 mm široké sedmicípé hvězdicovité disky řezacího rotoru, které jsou navíc vybaveny navařenými odhazovači hmoty. Teoretickou délku řezanky 38 mm zaručuje 38 řezacích nožů. Nože jsou posazené v jedné řadě a jednotlivě jištěné proti cizím předmětům. Celý nosník i s noži lze také jednoduše vyklonit z řezacího kanálu. Zajímavá je také varianta řezacího ústrojí, které má vlastní rám a k rámu podvozku je upevňováno pomocí již zmíněné twist spojky. Podvozek opatřený 26,5 palcovými pneumatikami a vybavený silově hydraulickým řízením zadní nápravy má nosnost 24 tun. Sériově je dodávána oj pro zapojení do spodního závěsu nebo agrozávěsu.

Závěrem

Jednoznačně lze shrnout, že další zvyšování objemu ložného prostoru bude spíše výjimečné. Jisté ale je, že se výrobci zaměří na zpevňování podvozků, aby tak zvýšili užitečné zatížení. To umožní plné využití ložného prostoru i při odvozu kukuřičné siláže s vyšší vlhkostí, což zvýší výkonnost dopravních prostředků. S tím souvisí i přechod jednotlivých výrobců na podvozky s vyšší konstrukční rychlostí. V oblasti ochrany půdy je jednoznačný trend přechodu od 17 palcových pneumatik na pneumatiky větších průměrů. Tomu také napomáhají i řízené nápravy již u tandemových podvozků. Ty nesnižují pouze poškození porostu, ale snižují i tahový odpor vozu. Většinou jsou používány samočinně natáčené nápravy s nuceným zajišťováním pro jízdu vzad. Automaticky natáčené nápravy jsou používány pouze ve spojení se zavěšením návěsu do spodního závěsu (popř. agrozávěsu) a poskytují vyšší jízdní komfort a umožňují i vyšší zatížení vozu.
Jednoduchá a rychlá údržba bývá zaručována uzavřenými ložisky dimenzovanými na vysoké zatížení. Příkladem jsou ložiska řezacích rotorů, která jsou ponořena v olejové lázni a jsou tak zcela bezúdržbová. Vysokou úspěšnost jednotlivých modelů může též zaručit centrální mazání již v základní výbavě.

Podle zahraničních materiálů zpracoval ing. Václav Mlynařík

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down