Manipulační technika je v každém zemědělském podniku více méně nenahraditelná. Obzvlášť potřebná je tam, kde mají živočišnou výrobu. Zemědělská společnost Zálužany a.s. se zabývá produkcí mléka a chová rovněž prasata, která vykrmuje. Nedílnou součástí vozového parku jsou dva pracanti, které do zemědělského podniku prodala společnost Cime s.r.o. kloubový nakladač Schäffer a velký kolový nakladač Hyundai.
O tom, proč si do Zálužan vybrali právě tyto dva nakladače, co má který na starosti i jak jsou s nimi v podniku spokojení, jsem si povídala s předsedou podniku Miroslavem Peterkou a zástupcem prodejce Cime s.r.o. Ing. Petrem Scherhauferem.
Zemědělská společnost Zálužany
Zemědělský podnik Zálužany se nachází na rozhraní středních a jižních Čech a hospodaří na výměře 1400 ha zemědělské půdy. 1200 ha zaujímá orná půda a 200 ha jsou trvalé travní porosty. Podnik je rozdělen na tři divize. Na středisku v Zálužanech jsou situovány dojnice, kterých je okolo 390 ks a je tu samozřejmě i dojírna, kde se dojnice dojí třikrát denně. Na druhém středisku v Kozárovicích se nachází mladý dobytek a konečně podnik má i třetí středisko, na kterém jsou chována prasata. Podnik má 200 sviní v uzavřeném obratu stáda a ročně vyprodukuje 5500 prasat.
Krmivo pro živočišnou výrobu zajišťuje z velké části rostlinná výroba. V podniku pěstují pšenici, ječmen, kukuřici a pěstují i pícniny na orné půdě. Pěstují též řepku na 65 ha mají i jete inkarnát na osivo.
Na silážní jámě je šéfem
Z výše zmíněného je patrné, že v podniku vyprodukují velké množství krmiva, které je potřeba někde uskladnit.
„Ročně vyprodukujeme 7000 tun objemového krmiva, které pokud má být v dostatečné kvalitě, bez velkého nakladače to nejde.“ říká Miroslav Peterka
Dříve naskladňovali silážní jámy teleskopickým manipulátorem, ale ten velký přísun hmoty nestíhal. Nedařilo se kvalitně rozhrnovat, ani správně vrstvit a už vůbec nestíhal hmotu dostatečně „ušlapat“. Před dvěma lety proto řekli dost a pořídili si nový velký kolový nakladač Hyundai HL 940A. S ním už je to jiná káva respektive jiná siláž. Její kvalita se totiž rapidně zlepšila. A zlepšila se i ekonomika celé linky. Jednak proto, že výkonný nakladač celou linku zrychlil, ale i proto, že zlepšení kvality siláže se pozitivně projevilo i na vyšší produkci mléka a konečně dobré dusání se projevilo i na nižších skrývkových zbytcích. Těch je dokonce, jak Miroslav Peterka odhaduje, až o 20 % méně.