08.11.2004 | 09:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Krmné vozy na Dnu Zemědělce - II

Na letos posledním Dnu Zemědělce v ZD Želiv bylo předvedeno dvacet krmných míchacích vozů s vykusovačem, frézou a bez vlastního nakládání. Posuzování směsné krmné dávky nebylo jednoduché, neboť v ní chyběla jadrná krmiva, ne všechny posádky dodržely recepturu a některým obsluhám chyběly zkušenosti s předváděnou technikou. Přesto je možné říci, že všechny vozy dokázaly připravit krmnou dávku v dostatečné kvalitě, žádný z nich výrazným způsobem neporušil její homogenitu nebo strukturu.

V první části Dne Zemědělce byly předvedeny tažené krmné míchací vozy s vykusovačem a frézou, o nichž jsme přinesli informace v minulém čísle týdeníku Zemědělec. Ve druhé části dne se představily samojízdné krmné vozy a vozy bez vlastního nakládání. Dezinfekci techniky zajistila společnost LEMA Clear z Tábora.

Samojízdné stroje
Samojízdný krmný míchací vůz s přední poháněnou a odpruženou nápravou Faresin TMRVS 1200 (1) o objemu 12 m3, který zajišťuje krmnou dávku v ZD Želiv pro 900 dojnic, představila akciová společnost Agromilk Bauer z Pelhřimova. Vůz vybavený vertikálně uloženým šnekem, u něhož lze měnit rychlost i směr míchání, měl najeto 7000 motohodin. Plnění korby vozu zajišťuje vysoce výkonná čelně umístěná fréza o průměru 450 mm, široká 2000 mm, s výškovým dosahem 4,4 m.
Konstrukční řešení, kdy je oddělena fréza od korby, umožňuje plnit a vážit jednotlivé komponenty s velkou přesností. To oceňují zemědělci zejména s vyšší užitkovostí stád. Elektronická váha se skládá ze čtyř senzorů a vážicí jednotky. Gumový vyskladňovací pás je umístěn v zadní části vozu, krmivo lze vyskladňovat na obě strany. Vlastní stroj pohání motor Iveco o výkonu 125 kW, rychlost vozu je konstruována v provozu na 0 až 11 km/hod, při transportu na 0 až 20 km/hod. Zadní náprava je řiditelná, přední odpružená.
Vertikální samojízdný krmný míchací vůz Frasto Thunder 140 SV (2) o objemu 14 m3 vybavený frézou přivezla do Želivi společnost Dagros z Kostomlat nad Labem. Vůz poháněný motorem John Deere o výkonu 126 kW/170 koní má přední řiditelnou nápravu a náhon na zadní kola. Fréza široká 2000 mm s maximálním dosahem 5,2 m je nezávisle uložena nad míchacím ústrojí, čímž se dosahuje přesného dávkování. Pracuje ve dvou rychlostech a je schopna naložit všechny druhy krmiva z volné plochy i ze stěny.
Tyto vozy se vyrábějí ve dvou variantách, celoodpružené s maximální rychlostí 30 km/h nebo s odpruženou přední nápravou s maximální rychlostí 15 km/h. Vážení zabezpečují tři tenzometry, systém je v kabině traktoru vybaven Datatransferem. Při přejezdu je vůz aretován.

Bez vlastního nakládání
STS Olbramovice předvedla krmný míchací vůz Mišák 2 ZP5 – 010 (3) o objemu 8 m3. Míchání je zajištěno hrably a bočním vynášecím šnekem, které pracují současně. Přehazováním materiálu a jeho soustavným oběhem od přední k zadní stěně vany dochází k rychlému promíchávání směsi při velmi nízké spotřebě energie. Jako tažný prostředek stačí traktor s minimálním výkonem motoru 41 kW.
Jednotlivé komponenty odvažuje elektronická tenzometrická váha, která je standardní součástí vozu. Impulsy pro váhovou jednotku dodávají čtyři tenzometry umístěné na rámu podvozku, každý s váživostí 5 tun. Do paměti váhové jednotky lze předvolit deset receptur se šesti komponenty. Jednotka je vybavena čipem pro přenos dat pro další zpracování na počítači. Množství vykládaného materiálu se reguluje velikostí vyprazdňovacího otvoru a rychlostí jízdy. Při nízké rychlosti se dávkuje více krmiva, při vyšší rychlosti je tomu naopak. Vykládku lze kontrolovat na displeji elektronických vah.
Vertikální krmný míchací vůz Cernin, model C (4) o objemu 7 m3 představila společnost Cernins z Kružberku. Označení C znamená, že robustní a odolný vůz má samostatný silný podvozek se čtyřmi vážicími senzory. Dno vany je silné 20 mm. Kuželovitý vertikální šnek opatřený sedmi šavlovitými noži pohání planetová převodovka přes soustavu velkých přírub. Vůz je vybaven vyskladňovacím dopravníkem z nerezové ocele a palubní hydraulikou.
Krmné vozy Cernin se vyznačují správnou přípravou směsné krmné dávky, velkou spolehlivostí a značnou životností. Místo plastů používá výrobce nerezovou ocel i otěruvzdorné materiály. Vozy lze dodávat od nejjednoduššího provedení bez váhy a dopravníku až po úplné vybavení včetně hydraulického ovládání protinožů a elektrického ovládání všech funkcí. Míchání směsné krmné dávky trvá velmi krátkou dobu a komponenty včetně sena a senáže si podrží všechny své přirozené vlastnosti. Kvalitu a technickou vyspělost vozů dokládá i jejich několikaletý vývoz do zemí západní Evropy.
Třetí vůz značky Trioliet předvedla ten den společnost HZT Technik z Týna nad Vltavou. Šlo o Solomix 1000 (5) se dvěma šneky o objemu 10 m3. Také tento kompaktní, jednoduchý, robustní stroj má novou konstrukci míchacích šneků Twin stream. Dva vertikální šneky montované za sebou mají značnou výhodu. Doplňkovou cirkulací v podélném směru směšovací komory se krmivo míchá velmi rychle a homogenně. Kromě toho jsou kulaté i hranaté balíky dvěma šneky rychleji rozdruženy a řezány. Solomix umožňuje maximálně příznivou spotřebu paliva u energetického prostředku, a to vzhledem k malému průměru šneků v porovnání s obsahem a optimálnímu úhlu stoupání.
Svůj druhý krmný míchací vůz – Storti Dunker TVS 80 (6) o objemu 8 m3 – předvedla návštěvníkům společnost Moreau Agri Brno. Vozy o objemu 8, 10 nebo 12 m3 umožňují zpracovat i celé kulaté balíky, přitom krmná směs je vždy kyprá. Vozy s nezávislým hydraulickým systémem a oboustranným vyprazdňováním pomocí pryžového dopravníku se vyznačují vysokou kapacitou řezání a dlouhou životností nožů. Krmný vůz je vybaven třemi senzory a vážicím ručně ovládaným systémem Happy Feeder. Dokonalejší systém Happy Feeder Plus umožňuje naprogramovat až deset krmných receptur o dvanácti složkách, systém Videoactiv II umí naprogramovat až 99 receptur o 24 složkách.
Společnost Mayer CS přivezla do Želivi vertikální krmný míchací vůz s jedním šnekem Siloking Premium (7) o objemu 9 m3. Převodovka je přímo spojena s turbošnekem, který má ve spodní části přídavné křídlo. Na zásobníku jsou vytvořeny hrany, které při míchání zpomalují tok krmiva a tím se urychluje proces míchání. Tento systém hran a turbošneku dokáže urychlit míchání přibližně o 20 až 25 % v porovnání s běžnou konstrukcí míchání. Robustní převodovka i šnek umožňují bez problémů rozdružovat kulaté balíky. Řezací nože jsou přestavitelné, dají se nastavit do tří poloh, takže lze měnit intenzitu řezání, eventuálně regulovat příkon. Vůz má programovatelnou váhu, kde je možné nastavit až 99 receptur a každá je tvořena 24 komponenty. Všechny funkce jsou ovládány elektrohydraulicky z kabiny traktoru.
Krmný vůz Scheffczik ZK 5 – 25.2 (8) po čtyřletém provozu předvedla firma Scheffczik z Moravce u Dolního Benešova. Vůz s pádlovým míchacím mechanismem má objem 6 m3. Vyznačuje se jednoduchostí a dobrou kvalitou namíchané krmné dávky, neboť nenarušuje strukturální vlákninu. K této výsledné kvalitě přispívají právě pádla, která krmivo pouze nadzvedávají a netlačí ho na stěny vozu.
Stroj je opatřen tenzometrickou váhou se čtyřmi tenzometry a programovatelnou vyhodnocovací jednotkou, na níž lze nastavit třicet krmných dávek po třiceti komponentech. Prostřednictví čipu lze programovat krmení i z kanceláře zootechnika. Vůz má světelnou i zvukovou signalizaci a vyznačuje se malou energetickou náročností. Krmná dávka se vyskladňuje samostatným bočním šnekem, který je oddělen kontinuálně výsuvnou klapkou, výkon vyskladňování je maximálně 2 m3 za minutu.
SST Olbramovice předvedla i krmný a nastýlací návěs Kamzík (9), který navazuje na typovou řadu krmných vozů ZP – 005, proti nimž má řadu výhod. Robustní konstrukce nosného rámu zajišťuje bezporuchový provoz i v těžkých podmínkách, řetězy všech pohonů mají samočinné pružinové napínání a rozdružovací válce s novou geometrií řezacích nožů podstatně zlepšují odfrézování hmoty při nižší energetické náročnosti. Vůz může rozdružovat kulaté i hranaté balíky. Místo předního čela lze montovat adaptér pro dávkování jadrných krmiv, při vyprazdňování je možné využít také zpětný chod k zadnímu čelu.
V Želivi byl předveden i rozebírač balíků Roban (10), opět z produkce společnosti STS Olbramovice, určený k nakládání a rozdružování kulatých i hranatých balíků sena, slámy a senáže. Pomocí dopravníku umístěného na hydraulicky sklopné plošině natáhne Roban balík do stroje a zesílené unášeče podélného dopravníku ho posunou na rozdružovací válce. Ty dávkují materiál na hydromotorem poháněný příčný dopravník, který ho zakládá na hnojnou nebo krmnou chodbu, popřípadě do žlabu.
Vozy bez vlastního vybírání plnil travní senáží teleskopický nakladač Weidemann 5006 (11) vybavený vykusovačem ze společnost HZT Technik z Týna nad Vltavou. Tento stroj má čtyřválcový vznětový motor Deutz o výkonu 60 kW/81 koní a teleskopické rameno s celkovou pracovní výškou 6,3 m.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down