Současná praxe v krmení skotu je založena na využití míchacích krmných vozů, nejčastěji v provedení s horizontálními, nebo vertikálními šneky. Mnohem méně často je využíváno míchání pádlového, které se vyznačuje především šetrností ke krmivu, neb jen málo mění délku strukturální vlákniny.
Specialistou na výrobu míchacích krmných vozů s pádlovým mechanismem je irská společnost Keenan, která má ve svém portfoliu širokou nabídku vozů v taženém i samojízdném provedení a s objemem míchací vany od 8 do 28 m3. Keenan patří od roku 2016 pod křídla společnosti Alltech a na našem trhu ji od roku 2018 zastupuje firma ACE Agro.
Všechny vozy Keenan jsou vybaveny systémem míchání se šesti pádly, která šetrně promíchávají komponenty krmné dávky. Protože některé dlouhostébelné složky (seno, sláma) je třeba zkrátit, nechybí systém řezání, který ale funguje jinak než u klasických vozů. U nich bývají nože na míchacím šneku a protiostří na bocích míchací vany. U vozů Keenan jsou nože přišroubované na dně vany a pádla mají otvory, mezi nimiž nože procházejí a vytvářejí tak protiostří. Komponenty krmiva, u nichž dochází k řezání, jsou díky tomu zkracovány ostřejším řezem než u klasických krmných vozů. Ale to nejsou všechna specifika, která irské krmné vozy nabízejí.
Další zajímavostí je utěsněná míchací vana, kterou je tak bez problému možné naplnit tekutými složkami krmné dávky, jako je třeba melasa. Ta se nedávkuje jako poslední komponent, jak by se dalo čekat, ale naopak první. Výhodou míchacího systému vozů Keenan je totiž použití pryžových stěrek na konci pádel. Ty vytírají melasu, která by jinak zůstala na dně a mohou ji dobře smíchat s objemnými krmivy.
Nastavení a kontrola na dálku
Zajímavostí je to, že podle složek krmné dávky a jejich parametrů (obsah sušiny, délka řezanky atd.) určuje výrobce pořadí dávkování komponentů i dobu míchání. Uživatel požadované parametry krmiv pošle přes internet k výrobci a ten mu zašle postup nakládání komponentů, včetně přesného počtu otáček pádlového mechanismu, který díky instalovanému snímači není problém zjistit. Měření otáček míchacího mechanismu je přesnější než měření času míchání, které nebere do úvahy rychlost otáčení vývodového hřídele traktoru.
Krmné vozy Keenan jsou (s výjimkou samojízdného provedení) odkázané na nakládání krmiva manipulační technikou, možnosti vyprazdňování jsou však různé. Základem je podélný šnekový dopravník, který je v čase míchání uzavřen dělící stěnou. Když se krmivo vyskladňuje tak se stěna otevře a dopravník přivádí krmivo do přední části vozu, kde může být skluz, nebo zakládací dopravník, to podle parametrů stáje, vzdálenosti a výšce krmného žlabu. Standardem je zakládání krmiva na přední levou stranu, možné i zakládání vzadu a na obě strany.
Samozřejmostí krmných vozů je vážicí systém, vyjma klasiky v podobě váhy s pamětí na několik receptur je používána i nadstavba v podobě dálkového přenosu dat a zpětné kontroly (systém InTouch). Zootechnik tak na počítači v kanceláři nastaví krmnou dávku na jednotlivý kus, zadá počet krmených zvířat a pošle údaje on-line do řídicí jednotky vážicího systému. Obsluha vozu pak provede krmení, z něhož si lze zpětně stáhnout záznam obsahující, kolik kg a v jakém čase se do vozu naskladnilo a zda proběhlo míchání ve stanoveném čase (počtu otáček), což má význam u zaměstnanců, kteří příliš nehledí na preciznost práce. A data může využít i poradenská firma a pomoci s úpravou krmné dávky a technikou míchání a krmení.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.