V podhorské oblasti hospodaří akciová společnost ZEA Rychnovsko se sídlem v Dlouhé vsi. Byla jednou ze společností, ve kterých v loňském roce proběhly předváděcí akce, při nichž se ve velice dobrém světle předvedla sklizňová linka pro výrobu senáže dodávaná firmou Toko.
Společnost ZEA obhospodařuje 2500 hektarů a zabývá se jak rostlinnou, tak živočišnou výrobou. Díky zeměpisné poloze je organizace práce složitější. Pěstují se zde obiloviny, řepka, mák, pohanka, hrách a některé léčivky a pro potřeby živočišné výroby také píce. Ve šlechtitelském chovu disponuje společnost 350 kusy prasnic a stádem 800 kusů dojnic a do budoucna se počítá i s žírem.
„Průměrně sklízíme 120 až 140 hektarů luk a pastvin s tím, že nepřístupnější oblasti využíváme k pastvě nebo výrobě sena a na senáž je určeno 70 hektarů pozemků. Jelikož kvalita krmení je určujícím faktorem dojivosti, musíme pracovat s tou nejlepší technikou, která je schopna sklidit včas a dobře. Proto jsme v loňském roce využili nabídky firmy Toko a od 21. do 25. května proběhla na našich pozemcích prezentace technologické linky na sklizeň senáže. Šlo o komplexní linku, s níž jsme mohli maximálně využít příznivého počasí. Vloni šlo o dost atypický rok bez dostatku vláhy, vznikalo tedy nebezpečí poměru nadměrné sušiny v krmivu, kdybychom se sklizní otáleli, při promoknutí posečeného materiálu se zase zvyšuje možnost tvorby plísní. S předvedenou linkou lze však zabezpečit sklizeň do 24 hodin.
Kotoučový žací stroj Fella SM 900 Trans s celkovým pracovním záběrem 8,4 m byl vybaven pryžovým kondicionérem s šípy, který velmi dobře narušil sklízenou píci a zajistil její rychlé prosychání. Stroj pracoval v agregaci se systémovým nosičem JCB Fastrac 220. Musím poznamenat, že žací stroj Fella jsme již zakoupili a nahradí na našich pozemcích dosud užívanou mechanizaci. Snad jen s výjimkou sklizně na malých pozemcích, kde se díky vysoké výkonnosti její nasazení nevyplatí.
Na řádek shrnul píci čtyřrotorový shrnovač Krone Swadro 1250. Jde o skutečně výkonný stroj, který je schopen připravit ke sběru až 12 hektarů za hodinu, nepočítáme-li s přejezdy. V agregaci s Fastracy o výkonu 190 a 220 koní pracovaly také dva sběrací vozy s rotačním řezacím ústrojím Krone 4XL. Bez problémů sebraly připravenou píci i ve velice strmých stráních a potvrdily, že je lze použít, samozřejmě s patřičně vyškolenou obsluhou, i do těžkých terénů. V příznivých podmínkách byla radost se na práci linky dívat a rychlost dopravy k jámě při využití strojů JCB Fastrac není třeba zdůrazňovat.
Přímo na jámě rozhrnoval píci další ze strojů JCB, nakladač 530-95 a dusání zajišťoval náš traktor Škoda s válci. Celkem bylo sklizeno 79 hektarů a získané krmivo můžeme označit jako výborné,“ hodnotí práci linky ředitel akciové společnosti ZEA Josef Dvořák.
Přiklánějí se ke sběracím vozům
Obdobně sestavená linka se představila také v nedalekém Zemědělském družstvu Ohnišov. To hospodaří ve vyšších polohách na 1800 hektarech, z čehož je 1250 hektarů orné půdy a zbytek tvoří pastviny a louky. Ale i rostlinná výroba na orné půdě je orientována především na zajištění kvalitního krmiva pro 630 kusů dojnic a stádo skotu s 1350 kusy. Není divu, jelikož právě živočišná výroba zajišťuje družstvu dvě třetiny ročních příjmů. A tak zde kromě potravinářských obilovin, řepky, brambor a máku pěstují především obiloviny pro výrobu krmných směsí a kukuřici na siláž.
„Pro zajištění dostatečného množství objemné píce musíme volit mezi dvěma odlišnými technologiemi. Zda zůstat u sklizně s klasickou sklízecí řezačkou, nebo vsadit na samosběrací senážní vozy. Proto jsme v loňském roce uvítali možnost vyzkoušet si práci sběracích vozů přímo na našich pozemcích. Od 23. do 26. května jsme s jejich pomocí sklidili 57 hektarů při prvních sečích jetelů. Také u nás pracovala ucelená linka s žacím strojem Fella, který jsme již zakoupili, čtyřrotorovým shrnovačem Swadro s pracovním záběrem 12 metrů a sběracími vozy Krone 4XL. Předpověď počasí na námi zvolený termín sklizně nebyla ideální, a tak jsme museli spěchat. Linka ale vše zvládla k úplné spokojenosti. Proto bych se do budoucna přikláněl ke sběracím vozům, jejichž provoz nám ve srovnání s řezačkou vychází jako ekonomičtější a také hodnota krmiva se zdá být lepší. Jen pořizovací cena linky nás brzdí. Na naší výměru bychom potřebovali dvě a to není malá investice. Budeme se tedy vybavovat postupně. První seče by měly zajistit sběrací vozy společně se řezačkou, v druhých a třetích sečích, kdy je hmoty méně, budeme řezačku odstavovat. Úspora při nasazení sběracích vozů je díky nižší spotřebě nafty, další techniky (k řezačce potřebujeme minimálně čtyři nákladní auta) i pracovních sil a s tím spojených mzdových nákladů značná a vychází nám na zhruba 600 000 Kč za rok.
Nezkoušeli jsme pouze technologickou linku dodávanou firmou Toko, její výkonnost jsme srovnávali i s dalšími možnostmi. Sběrací vozy Krone mají sice vyšší tonáž, ale o to jsou stabilnější a bezporuchovější. Pořizovací ceny systémových nosičů JCB Fastrac jsou ve srovnání s konvenčními traktory vyšší, ale dopravu je v rámci podniku třeba řešit komplexně, takže je třeba brát v úvahu možnost celoročního využití systémových nosičů, jejich rychlost a uplatnění ve službách v zimních měsících. Stojí tedy před námi velice těžké rozhodování limitované možnými investicemi. Těchto limitů nebýt, asi bychom neváhali,“ uzavírá hodnocení sklizňové linky předseda družstva Jaroslav Jiránek.
Roman Paleček