07.03.2005 | 07:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kvalitní míchání a spolehlivý provoz

Letos v létě začala do České republiky dovážet krmné vozy Sgariboldi společnost Magrix. Během uplynulých několika měsíců už si čtyři našly cestu ke svým uživatelům. Jedním z nich je i Zemědělské družstvo Vendolí nedaleko Svitav, které se stalo vlastníkem horizontálního krmného míchacího vozu Sgariboldi Monofeeder 10 DF.

Se čtyřicetiletou tradicí
Italská firma Sgariboldi se věnuje výrobě míchacích krmných vozů již čtyřicet let a ve své nabídce má vozy prakticky všech typů. Chovatel si může zvolit verzi buď s vertikálním nebo horizontálním mícháním a rozhodnout se mezi taženou a samojízdnou variantou.
Horizontální vozy jsou vyráběny jak s frézou, tak bez ní s kapacitou 7 až 26 m³. V České republice byl zatím zájem právě o tyto modely a nejčastěji o ty s objemem 10 m³.
Vertikální krmné vozy Sgariboldi se vyrábějí v kubatuře od 8 do 12 m³, případně až do 22 m³ v zesílené verzi (typ Grizzly nebo Jolly).
Pro chovatele s početnějším stádem je vhodný samojízdný krmný vůz. K nakrmení 400 až 500 krav se hodí samojízdný vůz MAV s kapacitou 10 – 17 m³, od 800 kusů skotu se uplatní Combi (10 až 22 m³) a pro ty nejnáročnější Gulliver, což je novinka se speciálním šnekem momentálně testovaná u nejvěrnějších odběratelů KMV značky Sgariboldi, u italských, francouzských a německých farmářů.
Revoluční systém míchání
Před více než deseti lety představila značka Sgariboldi systém Twin-flow, který funguje i na vozech Monofeeder. Jde o krmné vozy s jednoduchým šnekem se dvěma protiběžnými spirálami, speciální konstrukcí středové části a pohybujícím se deflektorem, s jehož pomocí dochází k rovnoměrnému rozprostření hmoty a zabraňuje se jejímu zhutnění. Jednošnekový systém se dá na přání doplnit i dalším protiostřím, se kterým lze zpracovat celé kulaté i hranaté balíky. Provoz vozů ukazuje, že systém míchání jednošneku s deflektorem je šetrnější, ale hlavně i méně energeticky náročný. U vozu totiž nenajdeme řetězové převody, šnek pohání kardanový hřídel přes hydraulické čerpadlo na jednoduchou převodovku a reduktor. Namíchaná směs je po několika minutách (max. 5 minut) homogenní a není tolik stlačená jako u jiných typů vozů. Samozřejmě, že deflektor dobře napomáhá jak k promíchání, tak k dokonalému využití celého objemu nádrže. Vzhledem k tomu, že vůz není náročný na energii potřebnou při míchání, požadavek na sílu traktoru je mnohem menší než u jiných strojů. Dobře pracuje v agregaci s traktorem o výkonu pouhých 60 koní.
Vana s velkou životností je vyrobena z oděruvzdorného materiálu, popřípadě může být stejně jako šnek z nerezové oceli.
Fréza, jejíž hlavní předností je dokonalé zarovnání frézované stěny, je poháněná hydromotorem přes malou převodovku. K jejímu standardu patří boční zarovnávací kotouče. Na horním rameni frézy je umístěno zpětné zrcátko, aby obsluha viděla za vůz. Stroj může být vybaven pravým nebo levým výložníkem, ovládání je elektrohydraulické nebo lanovody.
Výhodou je umístění nápravy hodně dozadu, vůz je tak i při své kapacitě poměrně nízký a malý a hodí se i pro práci ve stájích s nízkými průjezdy. Může být vybaven hned několika typy vah s možností vážení čtyř, dvanácti nebo sta komponentů.
V budoucnu se nezastaví
„Právě dokončujeme stavbu nové stáje pro 286 kusů krav i s dojírnou a chystáme se na rekonstrukce dalších stájových objektů. Ne náhodou jsme proto museli začít uvažovat o pořízení nové moderní mechanizace, která by dobře zvládla každodenní provoz a krmný vůz byl pochopitelně velmi brzy na pořadu dne. Chtěli jsme jednošnekový vůz, který by mohl být bez potíží agregován s traktorem o nižším výkonu, ale pochopitelně ne na úkor spolehlivosti a kvality krmné dávky. Na horizontální krmný vůz Sgariboldi jsme se byli podívat u dvou uživatelů, u kterých pracuje již dva a sedm let. Když jsme se dozvěděli, že i po sedmi sezónách funguje, kromě mechanického poškození v důsledku havárie, bez poruchy pouze s letošní částečnou generálkou míchací vany, bylo i díky příznivé ceně rozhodnuto,“ vypráví předseda družstva Ing. Jan Friedl.
Jeho slova potvrzuje a doplňuje také mechanizátor Miroslav Rozlívka: „Zatím sice nemáme s novým vozem Sgariboldi Monofeeder 10 DF příliš velké praktické zkušenosti, protože s ním počítáme především do nového kravína, jehož provoz by se měl rozběhnout v polovině prosince, ale již teď mohu říci, že například svojí energetickou nenáročností bude vyhovovat. Pracuje v agregaci s traktorem o výkonu 70 koní a zřejmě by stačil i výkon o deset koní nižší. Protože se ale bude pohybovat v částečně kopcovitém terénu, raději necháváme určitou rezervu. Počítáme totiž do budoucna s tím, že s novým KMV nakrmíme nejen krávy v nové stáji, ale po rekonstrukci objektu i jalovice, pro které krmivo zatím pouze míchá a míchat bude i pro telata. Měl by tedy zvládnout osm až deset krmných dávek za den a počítáme s jeho vytížením ve dvousměnném provozu. Jelikož máme poměrně široké jámy, je k udržení dobré kvality zkrmovaných komponentů nutné zajistit co nejšetrnější frézování hmoty a i v tomto směru jsme s prací nového vozu velice spokojeni, protože stěnu krmiva v jámě zanechává rovnou a čistou. O tom se mohli koneckonců přesvědčit i návštěvníci Dne Zemědělce v Želivi, kde se právě náš stroj prezentoval v praktických ukázkách.“

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down