Na základě letitých zkušeností s výrobou lisů na válcovité balíky vyvinula firma Orkel lis pod označením GP 1250 s řezacím ústrojím sbíraného materiálu. Pevná lisovací komora těchto lisů je vybavena technickými detaily, které posunuly technologii lisování válcovitých balíků o další krok vpřed. Lis je především určen pro profesionální práce, kde zvyšuje efektivnost nasazení a snižuje cenu práce.
Sběrací ústrojí
Kvalitní práce každého sklizňového stroje začíná u sběracího ústrojí. Lisy Orkel GP 1250 jsou vybaveny sběracím ústrojím o záběru 2,1 m. Na obou stranách sběracího ústrojí jsou kopírovací kola, která zajišťují dodržování konstantní nastavené vzdálenosti sběracího ústrojí od povrchu pozemku (obr. 1). Průměr rotoru sběracího ústrojí umožňuje jednoduchý sběr trávy, sena i slámy beze ztrát a s velkou výkonností.
Řezací ústrojí
Řezací ústrojí (obr. 2) je tvořeno plnícím rotorem a řezacími noži. Plnící rotor se skládá z masivních spirálně natočených dvojprstů navařených na nosném tubusu. Tento systém umožňuje plynulé plnění lisovací komory sbíraným materiálem. Celý plnící rotor je vyroben z velmi kvalitní oceli a tloušťka materiálu je 10 mm. To zaručuje že i při případném kontaktu rotoru s kameny a jinými cizími tělesy nedojde k jeho porušení. Na rozdíl od konkurenčních plnících rotorů je díky robustnosti prstů rotoru lisu Orkel GP 1250 zabráněno jejich deformaci. Tak může být dosahováno precizního řezu s nízkými energetickými nároky i v obtížných sklizňových podmínkách. Vzdálenost mezi řezacím nožem a boky prstů rotoru je totiž vždy velmi malá.
Také řezací nože jsou vyrobeny z velmi kvalitní oceli. Je možno je hydraulicky zapojovat nebo vypojovat z technologického procesu řezání. Také je možné seřízení řezacího úhlu nožů do dvou pozic za účelem dosažení většího nebo menšího řezného efektu podle agrotechnických požadavků.
Lisovací komora
Lisy Orkel GP 1250 používají pevné lisovací komory o rozměrech 1,22 x 1,22 m s 18 lisovacími válci. Rámová konstrukce lisu je velmi odolná. Celá je umístěná na robustním podvozku. To vše znamená, že stroj je velmi stabilní a pevný. Jednoduché a dobře dimenzované pohony pohánějí jak sběrací a řezací ústrojí, tak mechanismy lisovací komory. Je k tomu použito dvou oddělených transmisí z přední a zadní části stroje.
Mazaná pouzdra lisovacích válců jsou novinkou (obr. 3). Díky jejich použití má stroj velmi dlouhou životnost i při vysokém ročním využití. Jedná se přitom o velmi jednoduchou technologii, která je v porovnání s běžně používanými valivými ložisky lepším a levnějším řešením. Cena, životnost a jednoduchá údržba se projeví v úsporách ve srovnání s použitím klasických ložisek. Případné poškození pouzdra nevyžaduje tak složitou výměnu jako valivá ložiska. Pouzdro je také známým příkladem robustního uložení tlumícího vibrace a tlaky.
Samotné lisovací válce (obr. 4) jsou také robustní konstrukce a mají profil se čtyřmi výstupky. Ty zajišťují dobrou rotaci lisovaného materiálu v lisovací komoře a tím dobré slisování balíku. Profil válců kombinovaný s tloušťkou a kvalitou použité oceli zajišťuje vysokou pevnost a dlouhou životnost válců. Také hřídele válců o velkém průměru (40 a 50 mm) robustní vnější disky a vysoká kvalita svárů předurčuje lisovací válce k velkému zatížení.
Lisy Orkel GP 1250 jsou prvními lisy na válcovité balíky na trhu, které jsou standardně vybaveny centrálním mazáním (obr. 5). Pouzdra vyžadují odpovídající mazání. Proto firma Orkel vybavila své lisy automatickým mazacím systémem. Řidič se tak o mazání stroje nemusí vůbec starat. Především profesionálové a podniky služeb dokáží ocenit výhody tohoto zařízení, které znamená podstatné snížení času na údržbu stroje. Čerpadlo maziva pracuje nepřetržitě. Proto ložiska stroje a pouzdra dostávají právě tolik maziva, kolik je třeba. Použitím tohoto systému mazání se ušetří přibližně 50 % maziva v porovnání s ručním mazáním. Řetězy pohánějící lisovací válce jsou také automaticky mazány. Pokaždé, když se otevře lisovací komora, jsou naolejovány pomocí kartáčů.
Díky použití 18 lisovacích válců s průměrem 20 cm je možné dosáhnout velké slisovanosti sklízeného materiálu. Jejímu dosažení napomáhá také konstrukce lisovací komory s vyztuženými bočnicemi. Dobře slisované balíky snižují potřebu motouzu, fólie a požadavky na transport a jsou předpokladem pro dosažení vyšší kvality sklizené píce během skladování. Díky použití většího počtu lisovacích válců se lisovací síla rozkládá na všechny válce a každý jednotlivý válec je tak méně zatěžován. Intenzita slisovanosti se dá nastavovat pomocí přestavování pružiny mechanického uzavírání lisovací komory. Samotné přestavování je velice jednoduché. Čím výše je pružina umístěna na páce, tím větší je výsledná slisovanost balíku (obr. 6).
Vázání
Lisy Orkel GP 1250 jsou vybaveny unikátním vázacím systémem. Jednoduchý a logický systém zajišťuje spolehlivé a účinné vázání. Elektrický motor (obr. 7) pohánějící celý systém je jednoduše ovládán z kontrolního panelu lisu umístěného v kabině traktoru. Navíjení a napínání motouzu se děje pomocí pogumovaných koleček. Pro uříznutí motouzu je stroj vybaven ostrým trvanlivým nožem. Vázací systém umožňuje použití všech typů motouzů. Aby bylo dosaženo napnutí motouzu po celé délce vázání, jsou použita pomocná kolečka.
Počet ovinutí balíku motouzem je nastaven pomocí řídícího nože snímajícího pohyb šroubu poháněného jedním z lisovacích válců. Jakmile se nůž dostane na konec šroubu, ostří řezného nože uřízne motouz. Aby byly technologické prostoje stroje během dne sníženy na minimum, může být přidáno ještě jedno klubo zásobního motouzu navíc. Jakmile dojde první klubo motouzu, lze velice jednoduše začít používat motouz z druhého kluba. První klubo je přitom prázdné. Použitá kluba mohou mít délku motouzu až 3 000 m a jejich délka může být až do 130 cm.
Výbava stroje
Všechny hydraulické a elektrické spojovací prvky mezi lisem a traktorem jsou umístěny v pomocném tubusu (obr. 8). Tak je zajištěno snadné propojení lisu s traktorem. Celý tubus je vždy možno natočit směrem k traktoru tak, aby se zabránilo případnému styku hadic nebo vodičů s povrchem pozemku během práce.
Kontrolní skříňka je umístěna při práci v kabině traktoru. Její panel ukazuje řidiči okamžik naplnění lisovací komory, jestli je řezací ústrojí spuštěno nebo nikoliv atd. Také se zde spouští vázání a v případě potřeby přidávání aditiv do lisovací komory. Jsou zde rovněž dvě počítadla balíků. Jedno pro počítání balíků po zakázkách a druhé počítající celkové množství nalisovaných balíků. To je velice výhodné pro služby.
Oj lisu je výškově nastavitelný. Jestliže je oj v dolní pozici, je při odstavování stroje možno použít opěrné nohy. Jestliže je oj v horní poloze, lze použít kovového opěrného kola.
Z hlediska obsluhy je stroj také velice pohodlný. Všechny důležité funkční části jsou lehce dostupné po odklopení krytů. Kryty jsou vybaveny plynem plněnými držáky, které je udržují v otevřené poloze. To vše snižuje čas údržby na nezbytné minimum.
Zvláštní výbava
Jako zvláštní výbava lisu jsou dodávány různé velikosti podvozkových kol. Větší kola jsou výhodná z hlediska stability stroje a sníženého utužování půdy ve vlhčích podmínkách.
Při použití přidržovače balíků není nutno před vyložením balíku z lisovací komory couvat. Balík lehce opustí lisovací komoru a je tak možno ihned zavřít lisovací komoru.
Pro bezpečnou přepravu lisu po pozemních komunikacích může být podvozek vybaven hydraulickými brzdami. Doporučují se pro přepravu s rychlostí 40 km.h-1 a do hornatých oblastí.
Lisy Orkel mohou být vybaveny také dávkovačem aditiv. Jednoduché připojení dávkovače je u tohoto lisu standardní. Čerpadlo dávkovače je ovládáno z kabiny traktoru, jak již bylo uvedeno. Čerpadlo je poháněno proudem z elektrického obvodu, který je u lisů Orkel rovněž standardně ve výbavě.
„Bezeztrátový systém sklizně“ je tvořen uzavřenou fólií nataženou zvnějšku kolem lisovacích válců. Fólie zachycuje materiál, který může propadávat při práci mezi lisovacími válci. Lisy na válcovité balíky s pevnou lisovací komorou mají za normálních podmínek ztráty nad 2 až 3 %. Při použití systému bezeztrátové sklizně tak lze vyrobit na každých 1 000 balíků 20 až 30 navíc.
František Kumhála