Když chcete být úspěšní v prodeji náhradních dílů musíte splnit několik podmínek. Klasikou mezi nimi je kvalita a příznivá cena a neméně důležitým faktorem je logistika. A to nejen ta vnější, spočívající v optimalizaci návozu a expedice dílů, ale hlavně ta vnitřní, která optimalizuje naskladnění dílů, jejich uložení na správné místo a poté rychlé vyhledání položek, jejich konsolidaci, zabalení a shromáždění balíků pro expedici.
V běžném skladu si položky asi umístíte tak, že ty objemné a těžké budou dole, malé součástky v regálech a nízkoobrátkové díly vysoko či dále od vstupu. Takováto logika rozmístění vám bude určitě postačovat. Ovšem, když budete muset vhodně uložit 250 000 skladových položek, mít přehled nad 640 tisíci skladovacích míst, denně naskladnit přes 6000 dílů, vyexpedovat jich okolo 65 000 a odbavit tak přes 10 000 zakázek, tak na precizní logistice bude záviset to, aby se všechny díly z objednávek sešly včas na správném místě a také to, aby všichni pracovníci byli vystaveni přiměřeně stejné zátěži. A to není snadné.
Evropský lídr
V Heeslingenu funguje centrální sklad náhradních dílů firmy Granit, která je evropským lídrem na poli dodávek dílů určených pro zemědělskou techniku. Sbíhají se v něm objednávky z poboček v různých evropských zemích, které mají typický průběh. Ráno je jich méně a poptávka po dílech kumuluje mezi čtvrtou a pátou hodnou odpolední. Je to logický důsledek situace, kdy se vyskytne porucha stroje, řeší se závada a poté co je problém nalezen, objednává se díl. A na tyto situace jsou připraveni i v Granitu. Přestože příjem dílů na sklad běží 24 hodin denně, hlavní pracovní doba je od 12 do 21 hodin. Mimo tuto dobu běží dopolední zkrácená směna a též směna večerní. Na tyto zkrácené směny pracují většinou brigádníci, nebo zaměstnanci na zkrácený pracovní úvazek. V Heeslingenu v současné době pracuje okolo 1000 zaměstnanců. Část na trvalý úvazek a někteří stavy doplňují podle aktuální potřeby.
Chaos? Ne logistika
Do Heeslingenu přiváží díly 50 až 100 kamionů za den. Poměrně zajímavý je systém jejich ukládání. Nejprve jsou naváženy do příjmového skladu a pak rozdělovány na skladovací místa. A ono rozdělení je realizováno nikoliv s ohledem na to, o jaký jde sortiment, ale ohled je brán na to, jaké mají rozměry či hmotnost (velké a těžké díly se ukládají v regálech dolů a manipuluje se s nimi vysokozdvižnými nebo paletovými vozíky), a druhým kritériem pro umístění je obrátkovost zboží. Vedle sebe tak leží třeba akumulátor a model traktoru a za nimi pneumatiky.
V sekci naskladňování dílů pracují ti nejlépe placení zaměstnanci. Je totiž extrémně důležité, aby jednotlivé díly byly naskladněny do těch správných boxů. Jak se při této činnosti udělá chyba, už se většinou nenapraví, protože ti, co zboží vyskladňují, už nemají povinnost a potřebu přemýšlet o tom, co dávají do expedičních boxů, jedou čistě podle čárových kódů.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!