Když budete cestovat po památkách Itálie a navštívíte starobylé město Ravenna, pravděpodobně pojedete okolo továrny na samojízdné postřikovače Mazzotti. Ta je nyní vlastněná koncernem John Deere a to je na vyráběných postřikovačích znát například v případě použitých motorů, nebo satelitních navigací.
Na Agritechnice byl v expozici firmy Mazzotti vystaven zcela nový stroj, nebo spíše koncept podvozkového ústrojí. Má označení MAF C4 a jde naroubovat na nejvýkonnější TOP modely 4240 HP, 5240 HP a 6240 HP. A co je na něm jedinečné? Z uživatelského hlediska je to jednoznačně světlá výška. Tu je možné nastavit od 1400 do 1850 mm a to pomocí hydraulických válců, které otáčejí pákovým mechanismem napojeným v místě příruby koncového převodu každého z pojezdových kol.
Výhodou nového konstrukčního řešení jsou jeho rozměry. Jak je vidět i z přiloženého obrázku, celý systém změny světlé výšky je velmi kompaktní a při použití kultivačních pneumatik s šířkou 380 mm se dobře vejde do meziřádku kukuřice s klasickou roztečí 75 cm. Součástí systému změny světlé výšky je i jeho odpružení. To využívá hydropneumatických tlumičů s nastavitelnou tuhostí pro každé z pojezdových kol.
Aby možnosti podvozku byly kompletní, je použit systém hydraulické změny rozchodu pojezdových kol. Minimum je 2250 mm, maximum 2950 mm. A s podvozkem souvisí ještě jedna změna, a tou jsou nové hydromotory pojezdu jak jinak než s vyšší výkonností, a to o 18 %. Hydrogenerátory pro jejich pohon jsou dva, jeden pro kola přední a druhý zadní nápravy.
Hydropneumatické odpružení
Nápravy podvozku MAF C4 jsou k rámu uchyceny přes hydraulické válce se zdvihem 60 mm vzadu, 45 vpředu a doplněné akumulátory se stlačeným dusíkem. Hydropneumatické odpružení zabezpečuje klidnou jízdu, která může být ve standardu 40 km/h a v nejvyšší verzi až 60 km/h, samozřejmě při dopravě. Pracovní rychlost je omezena na 25 km/h. U modelů HP se systémem EcoDrive, volí řídicí jednotka Smart Drive během transportu takovou kombinaci efektivního zatížení čerpadel Sauer a otáček motoru, aby co nejvíce snížila spotřebu motoru.
Zmiňovat, že podvozek se samostatným pohonem pojezdových kol pomocí hydromotorů má různé možnosti řízení, je asi zbytečné, zajímavé je přepínání režimů pomocí nožního tlačítka, nebo samostatný hydraulický válec, který zajistí zadní kola v přímém směru při dopravě.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2019.