Hned tři traktory New Holland TS-A si před rokem zakoupili v Zemědělském družstvu Javorník, které hospodaří poblíž Frenštátu pod Radhoštěm. Jednalo se o dva modely 110 a jeden 135. Na to co je k tomu vedlo jsme se zeptali mechanizátora Pavla Mičulka.
„Potřebovali jsme technicky kvalitní traktory, mezi něž New Holland patří, a to že to byla právě tato značka bylo podpořeno blízkostí servisu firmy ALS Agro, který sídlí ve 20 km vzdálených Sedlnicích“. A co na řadě TS-A zaujalo nejvíce. „Především dlouhý interval údržby, tichá kabina (obsluha mohla být s ohledem na hluk a vibrace přeřazena z rizikového pracoviště na nerizikové), dále výkonná hydraulika, reverzace pod zatížením, odpružená přední náprava a kabina a pojezdová rychlost 50 km/h (17ti rychlostní převodovka). A líbilo se nám i navyšování výkonu, které za určitých podmínek dostane z modelu TS110A, který má jinak jmenovitý výkon 116 koní, až 137 koní maximálního výkonu a u modelu 135 lze jmenovitý výkon 136 koňských sil zvýšit až na 168 koní maximálních.“
Hospodaření v podhůří
Zemědělské družstvo Javorník hospodaří asi na 2500 ha zemědělské půdy z níž většinu tvoří louky a pastviny a jen 500 ha je půda orná. Tomu odpovídá i skladba strojového parku kde pro zpracování půdy jsou vyčleněny dva výkonnější traktory New Holland řady G. A jinak se používají traktory nižší výkonové třídy. Původně to byly Zetory UŘ II a UŘ I. Za druhou unifikovanou řadu přišla loni náhrada v podobě již zmíněných tří modelů TS-A a v nižší výkonové řadě to byly dva modely New Holland TL 90.
Tři menší, nebo dva větší?
Pokud se budeme věnovat řadě TS-A nabízí se otázka zda by nebylo výhodnější místo tří modelů TS-A pořídit dva výkonnější traktory. Možná ano nicméně tři stroje mají výhodu v tom, že když jeden vypadne tak zejména při sklizni píce kdy dva traktory jezdí se čtyřmetrovými bubnovými žacími stroji Niemeyer se celá linka nezastaví. A když se sklízí plocha pícnin 800 ha a to u trav ve dvou až třech a u jetelovin ve čtyřech sečích tak je plynulost nad míru důležitá. Protože dvě řezačky (jak jinak než New Holland) musí stále jet a by připravily dostatek senáže pro 600 dojnic a asi 1000 kusů ostatních kategorií skotu. TS-Ačka se ale uplatní i při rozmetání hnoje k čemuž se využívají nástavby rozmetadel Pottinger, a stejné návěsy se používají i pro odvoz píce od řezaček, to když se nich zamění rozmetací čelo za čelo vyklápěcí.
Zkušenosti z provozu
Modely TS-A jsou náhradou traktorům Zetor z druhé unifikované řady, proti nimž jsou ale lehčí a díky menšímu rozvoru je třeba je pro přenos výkonu více dotížit. Podle slov mechanizátora Pavla Mičulka zastane starou stošedesátku bez problému výkonnější model 135 dokonce i slabší model TS 110A. Se všemi TS-Ačky proto v podniku vládne spokojenost a za rok provozu na nich nebylo třeba řešit žádné vážné opravy. Vyjma jedné výměny snímače točivého momentu na setrvačníku motoru. To sice není co do ceny náhradního dílu nijak významná položka (navíc se to řešilo v rámci garanční záruky), ale k výměně je samozřejmě třeba od sebe oddělit motor a převodovku. Jinak se jednalo obvykle o jednoduché závady v elektroinstalaci způsobené přechodovými odpory, čidly atp. Na modelu 135 bylo v rámci garance vyměněno gufero na koncovém převodu přední nápravy, které netěsnilo.
O pořádném zatížení traktorů svědčí to, že například traktor New Holland TS 135A byl v loňském roce využíván zejména do lisu na hranaté balíky Welger, se shrnovačem píce Kuhn (7,5 metru), bubnovým žacím strojem Niemeyer (4 metry), dále v dopravě, s rozmetadlem Pottinger i při odvozu senáže a jezdil i v přípravě půdy a to dokonce se sedmiradličným pluhem Kverneland.
Co říká obsluha?
Řidič New Hollandu TS 135A, Lumír Čečiva je se svým traktorem doposud velmi spokojen a kromě komfortu v ovládání si cení zejména nenáročné údržby (po 50 Mh se mažou čepy přední nápravy, výměna oleje v motoru je již zmíněných 600 Mh, v převodovce pak 1200 Mh). Otázky výhledu z kabiny, hlučnosti, topení, klimatizace, nebo ovládacích prvků zhodnotil slovem perfektní. Jediné co mu vadí jsou nedostatečně účinné přední a zadní blatníky, kdy přední kola ohazují nečistoty na čelní okna zadní pak na přípojné nářadí.
Inovace pro rok 2006
Modelová řada traktorů New Holland TS-A je pro rok 2006 rozdělena na dvě verze a to Delta a Plus. Verze Delta zahrnují 4 modely jednodušších traktorů TS 100 A, TS 110 A, TS 115 A a TS130A, které mají mechaniky řízené motory (rotační vstřikovací čerpadlo) a dvouventilovou techniku rozvodu. Díky tomu také nemohou mít regulaci na konstantní otáčky motoru a výkonové navýšení Power Boost. Mohou být také vybaveny jednodušší převodovkou 24/24 se dvěma stupni pod zatížením a nemají odpruženou přední nápravu či elektronicky ovládané vnější hydraulické okruhy nebo souvraťový systém HTS. Verze Plus zahrnuje 5 modelů (čtyřválce TS100A, TS 110A, a šestiválce 115, 125 a 135 A). Modely TS100A a TS115A jsou vybaveny shodným motorem jako modely Delta. Modely TS110, 125 a 135A jsou vybaveny motory s elektronickým vstřikováním Common Rail, čtyřventilovým rozvodem, Power Boostem, elektronikou v ovládání vnější hydrauliky, 3 typy převodovek (24x24, 16x16 nebo 17x16 ECO), odpruženou přední nápravou či kabinou, souvraťovým systémem HTS. Tedy technickými prvky, které jinak v této výkonové třídě nejsou běžné.
Text a foto Luboš Stehno