Kdo na Agritechnice navštívil expozici manipulační techniky Dieci, ten si nemohl nevšimnout nového manipulátoru Agri Max vyvedeného v netradičních barvách. Zaujal i mne, a tak jsem se u něj na chvíli zastavil. Model Agri Max 50.8 Power X2, který byl v Hannoveru vystaven, je totiž zástupcem inovované modelové řady, která se vyznačuje především tím, že používá CVT převodovku.
Označení CVT převodovka se u některých manipulátorů objevilo už dříve. I manipulátory Dieci Agri Max z původní řady měly převodovku EVO 2, kterou výrobce označoval jako Vario systém. O CVT převodovku se však nejednalo, šlo o hydrostatický systém se dvěma hydromotory, které byly uváděny do činnosti jednotlivě, nebo společně, to podle toho, jak velký byl požadován točivý moment, který bylo třeba přenést na pojezdová kola.
U nového provedení Power X2 však již CVT převodovka použita je. Má označení HVT1 a jde o produkt spolupráce společností Dana a Rexroth. Z technického pohledu jde o nejjednodušší koncept CVT převodovky s klasikou podobě mechanické a hydrostatické větve přenosu točivého momentu.
Jak bylo dobře vidět na prezentovaném videu, které se promítalo na Agritechnice, od motoru je poháněn hřídel, který vede na centrální kolo sumarizačního převodu a z něj je zároveň poháněn hydrogenerátor hydrostatické větve. Hydromotor pak pohání korunové kolo sumarizačního převodu a točivý moment do následně řazeného převodového ústrojí je proto odebírán z unašeče satelitů. Pokud manipulátor stojí, nebo jede velmi nízkou rychlostí, otáčí se korunové kolo tak, že unašeč satelitů zpomaluje. Při stoupající rychlosti onen zpomalovací účinek rychle končí a nastává fáze mechanického přenosu točivého momentu, při vyšší rychlosti se korunové kolo roztáčí tak, aby zrychlovalo otáčky unašeče satelitů a hydrostatická větev tak zrychluje jízdu stroje až do pojezdové rychlosti 40 km/h.
Vše je elektronicky řízené přes síť CAN-Bus a manipulátor lze provozovat ve čtyřech režimech jízdy: Normal, Eco, Nakladač, a Creeper. První je určený pro jízdu se zátěží a případně i manipulaci, druhý je pro ekonomický transport, třetí pro klasickou manipulaci, a poslední pro manipulaci při pomalé rychlosti, například na silážní jámě. Ve všech režimech elektronika vhodně kombinuje nastavení převodovky a otáček motoru, aby provoz byl co nejekonomičtější. Výrobce uvádí snížení spotřeby paliva až o 15 % v porovnání s původním hydrostatickým systémem pojezdu.
Ostatní technické parametry nových manipulátorů jsou obdobné jako na původní řadě Agri Max GD. Tedy tři modely (50.8, 60.9, 65.8) s výškou zdvihu 7,7, nebo 8,6 m a nosností 5; 6 a 6, 5 tuny. Čtyřválcové motory FPT disponují stejným výkonem a to 170 k, pouze byly upraveny na emisní limit Stage V. Stejně tak zůstal zachován vysoký průtok pro pracovní hydrauliku a to 200 l/min. To znamená, že i u nových strojů lze počítat s dostatečně rychlou reakcí pohybu ramene i adaptéru.*