Ačkoli zájem ze strany praxe o automatické bezstupňové převodovky stále roste, jsou mechanické převodové skříně stále pevnou součástí traktorů nižší a střední výkonové kategorie. Samozřejmě i tento důležitý komponent traktoru prošel značným vývojem. Zvětšil se nejenom celkový počet rychlostních stupňů, ale především počet rychlostí, které je možné řadit při zatížení. Také nabídka automatických režimů se rozšířila, a pokročilá řídicí elektronika převodovek usnadňuje práci řidiči a zlepšuje ekonomiku provozu.
Nyní již ovšem v nové podobě – s větší počtem stupňů násobiče a stále oblíbenější je robotizované řazení skupin rychlostí. Díky tomu je možné již řadit při zatížení rychlostní stupně v celém rozsahu, a takové možnosti pak skýtají vhodné podmínky pro realizaci různých automatických systémů řazení.
Výhodou robotického řazení převodových skupin je velmi rychlé přeřazení a zjednodušené ovládání převodovky pomocí joysticku. Na joysticku řidič ovládá také hlavní funkce celého traktoru a rovněž i dva vnější okruhy hydrauliky.
V devadesátých letech minulého století byly převodovky typu Full-Powershift věhlasnou výsadou traktorů vyšší výkonové třídy. Pro tahově náročné využití velmi dobré, avšak na silnici již méně, hlavně díky nutnosti řazení rychlostních stupňů vždy po jednom a neexistenci tzv. Eco režimu jízdy.
Moderní mechanické převodovky u traktorů střední výkonové třídy si zachovávají výhodu řazení při zatížení v širokém rozsahu, kterou vhodně kombinují s předností klasických skupinových převodovek – možností předvolby skupiny rychlostí. Řidič si u stojícího traktoru zvolí rozjezdový rychlostní stupeň a také skupinu, v níž bude traktor pracovat.
Více informací v Zemědělském týdeníku.