Snad v žádném jiném odvětví se nepřepravuje tolik různorodého materiálu jako v zemědělství. Osiva, hnojiva, krmiva a tržní plodiny je třeba naložit, odvézt či přivézt a vyložit. Vzhledem k biologické podstatě produkce přitom hraje velkou roli čas a kvalita přepravy. Potěšitelné je zjištění, že i z tohoto odvětví pomalu mizejí lopaty a vidle a nastupuje výkonná, šetrná a energicky úsporná dopravní technika.
Zvláště je to vidět při přepravě obilovin, a to nejen z pole na farmu, ale zejména při dopravě k sušení či uskladnění v posklizňových linkách, kdy výsledná kvalita sklizně závisí na rychlém a pohotovém zpracování.
Mnohostranný systém
K nejrozšířenějším dopravním systémům v České republice patří pneumatické dopravníky dánské firmy Kongskilde, které slouží k přepravě obilí a ostatního zrnitého materiálu. Bez ohledu na množství nasávají obilí z hromady nebo z jámy a přepravují ho přímo na místo určení, tedy do sila nebo na sýpku. Zrnitý materiál lze dopravovat horizontálně i vertikálně z libovolného místa, a to s neomezenou sací či výtlačnou vzdáleností. V zemědělských či potravinářských provozech lze pneumatické dopravníky využít buď samostatně nebo jako doplněk již existujících dopravních cest.
„Dnes máme v České republice již více než osmdesát spokojených uživatelů těchto systémů,“ sdělil nám ing. Marin Uhlíř, obchodní ředitel firmy Barták MF s.r.o, která na českém trhu zastupuje firmu Kongskilde a toto zařízení nabízí prostřednictvím svých dealerů po celé republice. „Využívají je jak jednotliví rolníci, tak zemědělská družstva a společnosti, ale i zpracovatelské provozy, zejména pivovary, sladovny a lihovary. Dobré zkušenosti s nimi mají např. v akciové společnosti Rostěnice, v Agrodružstvu Jevišovice, v ZEA Hostěradice a mnoha jiných zemědělských provozech, stejně jako v pivovarech v Nymburku, Benešově, Vyškově, v Českém Krumlově a v dalších městech. Pneumatické dopravníky Kongskilde totiž spolehlivě a šetrně přepravují nejen obiloviny, ale i travní semena, slad, popcorn nebo kávu.“
Jedenáct typů
Potenciální uživatelé si mohou dnes vybrat z jedenácti typů pneumatických dopravníků ve třech modelových řadách.
Elektrické – hodí se zejména pro stálé instalace a všechny druhy dopravních prací v uzavřených prostorech. O tato zařízení mají zájem především potravinářské podniky, jejich maximální výkon je 33 tun přepravené hmoty za hodinu.
Nesené za traktorem –používají se v zemědělské prvovýrobě při rychlém naskladňování či vyskladňování hal, automobilů, železničních vagónů a podobně, kde není k dispozici elektrická přípojka. Jsou poháněny vývodovým hřídelem. Tříbodový závěs umožňuje lehký transport, při přesunu na jiné místo se nemusí demontovat náhon. Maximální výkon je 33 tun za hodinu.
Tažené za traktorem – jsou nejuniverzálnějším dopravním systém na českém trhu. Zařízení je montováno na dvoukolovém podvozku a lze ho zapojit přímo za traktor, čímž získá mimořádnou pohyblivost. Pohání ho opět vývodový hřídel. Tento pneumatický dopravník je ideální pro nakládání obilovin z betonového plata přímo do sil, jeho maximální přepravní kapacita je 73 tun za hodinu.
Přepravní výkonnost závisí na typu dopravníku, konfiguraci dopravních cest a typu a vlhkosti přepravovaného materiálu. Dopravní cesty lze snadno sestavit podle konkrétní potřeby uživatele z jednotlivých prvků – hadic, trubek, kolen, rozbočovačů, cyklonů a jiných dílů, které se navzájem spojují rychloupínacími sponami. Do dopravní cesty lze snadno zařadit i předčističku, která v průběhu dopravy materiál předčistí a zbaví ho semen plevelů či zlomků obilí.
Daň za vyšší výkon
Při naší návštěvě Velkých Chvalovic na Kolínsku, kde firma Barták MF sídlí, jsme se zajeli podívat do Nymburka, kde místní pivovar jedno takové zařízení vlastní. Postřižinské pivo a pamětní deska Bohumila Hrabala nasvědčují, s jakým dějem je tento pivovar s ročním výstavem 149 tis. hektolitrů piva spjat.
„Pneumatický přepravník Kongskilde nám zjednodušil práci a ušetřil náklady“, řekl nám místní sládek Bohuslav Janík. „Dříve jsme využívali mechanický naběrač, který obsluhoval jeden pracovník, dnes pneumatický přepravník automaticky slad nasává a dopravuje ho nad varnu ke šrotování. K výrobě piva zpracujeme ročně 2000 tun sladu. Značka Kongskilde zvítězila při rozhodování proto, že v této kategorii jsme se s obdobným zařízením nesetkali. Podle dosavadních zkušeností je to levná, rychlá a hlavně variabilní technika. Zařízení totiž nestojí stále na jednom místě, přitom dopravní cesty se nechají jednoduše zkracovat či prodlužovat. Ekonomická návratnost spočívá v úspoře mzdy jednoho pracovníka, takže za dva a půl roku by se nám měla tato investice vrátit.“
Jediný problém u této přepravy vidí v pivovaru v tom, že slad je křehký, čímž se zvětšuje podíl prachu, který je třeba odstranit. Zvyšují se tak ztráty přibližně o 0,5 procenta, což je ale mizivé množství. Vyšší odrol, prašnost a hlučnost je však všeobecná specifika pneumatických dopravníků. Je to určitá daň za vyšší výkon, flexibilitu a nenáročnost.
Vladislav Fuka