07.03.2005 | 07:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Místo mlátiček traktory různých barev

Ten, kdo navštívil tovární areál v německém Lauingenu před více než dvěma lety, by byl asi velice překvapen. Závod, ve kterém se technika na sklizeň píce začala vyrábět již v roce 1870 a postupem doby se specializoval na výrobu nejprve stacionárních a poté i samojízdných sklízecích mlátiček Deutz-Fahr, prošel totiž právě před dvěma lety významnou proměnou.

Právě v té době totiž výroba dosud dominantních sklízecích mlátiček skončila a v Lauingenu se vyrábějí pouze traktory. Jejich výroba sem byla přesunuta v roce 1995 z Kolína nad Rýnem, kde se od té doby vyrábějí jen motory, a dělily se o dvě výrobní linky právě s mlátičkami. Jedna z výrobních linek se před dvěma lety změnila na centrální sklad a ta druhá je využívána nejen k produkci traktorů Deutz-Fahr Agrotron o výkonu 80 až 260 koní, ale i dalších značek patřících pod křídla společnosti Same Deutz-Fahr Group. Kromě traktorů Deutz-Fahr se tady setkáme s traktory Same, Lamborghini i Hürlimann lišícími se pouze barvou a designem.
Výrobní linku nahradil centrální sklad
Pro všechny čtyři uvedené značky traktorů slouží nový centrální sklad náhradních dílů. Ten vznikl v jedné z bývalých výrobních hal a o expedici dílů, ať již manuálně nebo s pomocí elevátorů, se v něm stará 100 zaměstnanců. Expedice menších náhradních dílů, jejichž seznam zahrnuje na 35 000 položek, je řízena počítačem. Potřebné součástky bývají u zákazníka během 12 až 15 hodin, pokud není potřebný komponent zrovna na skladě, je expedován nejpozději do 36 hodin. Ke cti výrobců je nutné připomenout, že podíl náhradních dílů na celkovém obratu je poměrně nízký, činí necelých 14 %, a to je jistě dobrý ukazatel spolehlivosti vyráběných traktorů. Ani uživatelé starších modelů nemusejí mít obavy, náhradní díly jsou od ukončení výroby skladovány minimálně deset let, ať již jde o motory, převodovky nebo malé součástky.
Téměř 7000 traktorů za rok
Rozsáhlý areál se rozkládá na pozemku o výměře 25 hektarů, z nichž deset je zastavěno z 60% podsklepenými halami. Byl zrekonstruován nákladem 50 milionů marek a momentálně v něm pracuje 520 zaměstnanců. Díky výrobě většího počtu značek stoupla produkce až na téměř 7000 vyrobených kusů traktorů za rok. Denně sjíždí z výrobní linky, kde je práce organizována v jednosměnném provozu, více než 30 nových traktorů. Jde zásadně o stroje vyrobené přesně na objednávku dle přesných požadavků uživatele s dodací lhůtou osm až deset týdnů. V České republice slavil vloni největší úspěchy model Agrotron 105, ale stále se zvyšuje poptávka také po traktorech vyšší výkonové třídy (210 až 265 koní). Závod v Lauingenu je pouze montážní, většina komponentů se zde nevyrábí. Vodou chlazené šestiválcové motory Deutz, převodovky ZF, hydraulika Bosch, ale i třeba komponenty k montáži kabin a další díly přicházejí koordinovaně od jiných výrobců a zde se pouze montují. Kvalita dodávaných dílů je před započetím montáže pečlivě zkontrolována a další kontroly probíhají průběžně i na dalších stanovištích, kde je prověřen prakticky každý úkon.
Začíná se od kabiny
Montáž traktoru začíná s jednodenním předstihem výrobou a kompletací kabiny. Při svařování kabin se kupodivu neuplatňují roboti, ale jak se ukázalo, člověk s dobrou praxí odvádí na tomto místě kvalitnější práci. Po svaření jsou kabiny broušeny a po následném odmaštění a vysušení nalakovány v nové lakovně pomocí elektrostatického nanášení barvy. Následuje práškové ošetření a ekologické vysoušení v peci při teplotě 190° C. Kabiny, které po vysušení zamíří již na výrobní pás se vyznačují především globálním výhledem a nízkou hlučností. Jsou ve standardu vybaveny klimatizací a vzduchem odpruženou sedačkou.
Na výrobním pásu probíhá již montáž přesně podle předem zadaných požadavků.
Na jedné lince se montují tři druhy převodovek a motory o rozlišném výkonu. Po integraci převodovky se zadní nápravou a motorem se posunuje šasi do lakovny. Poté následuje montáž dílů náročnějších na vyšší teploty . Po doplnění potřebných náplní a osazení testovacími koly je traktor připraven k závěrečné zkoušce a po ní putuje ke svému budoucímu uživateli. Motory jsou testovány již ve výrobním závodě v Kolíně nad Rýnem před vlastní montáží, a tak jsou traktory bez rizika hned schopné plného zatížení.
Nejen v Lauingenu
Společnost Same Deutz-Fahr Group nevyrábí svoje traktory pouze v Lauingenu, ale také v Itálii, Polsku a Indii. V italském Trevigliu se společnost specializuje na výrobu menších traktorů, kterých se zde vyrobí na 20 000 ročně, stejně jako převodovek a nelze opomenout ani produkci 19 000 motorů. Viniční traktory Deutz-Fahr AgroKid vyjíždějí zase ze závodu v polském Lublinu a právě z této továrny pocházejí i díly ke konstrukci kabin strojů montovaných v Lauingenu. Poněkud odlišné konstrukce jsou traktory vyráběné v Indii a určené pro tamní trh, kterých se vyrobí asi 1300 za rok.

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down