19.06.2012 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Místo řidiče elektrický volant

V rámci veletrhu Techagro jsme měli možnosti udělat krátký rozhovor s Albertem Zahalkou prezidentem zemědělské divize firmy Topcon. Ač jeho jméno zní velmi česky ve skutečnosti jede o Australana, který na Techagru navštívil stánek společnosti Geodis, která je prodejcem technologií Topcon v rámci ČR..

Firma Topcon je celosvětově známá. Nicméně jistě se najdou i čtenáři, kteří ji neznají. Mohl byste proto na úvod vyjmenovat základní aktivity společnosti?

 

 

 

Topcon je původně japonskou firmou, která se zabývala a dosud zabývá optikou, přesněji hlavně kamerovými a fotografickými systémy a novými technologiemi, kde se využívá přesné stanovení pozice.. . Topcom má tři základní oblasti v nichž působí a je to stavebnictví, geodézie a vás bude asi nejvíce zajímat zemědělství.

 

 

 

Máte pravdu. Kde sídlí zemědělská divize?

 

 

 

Máme tři hlavní střediska. To nejhlavnější je v americkém  Livermore v Kalifornii, další je v australském Adelaide a jedno též v Evropě, v Madridu, testovací centrum je v italské Modeně. Z oblasti zemědělství se zabýváme především systémy navigace traktorů a  strojů , technikou pro variabilní aplikaci hnojiv, chemických látek i pro variabilní setí. Stroje tedy mohou být naváděny a přitom variabilně hnojit ošetřovat či sít. Pro variabilní aplikaci využíváme jak mapy, které jsou nahrány v ŘJ tak senzory reagující na aktuální situaci na poli.

 

 

 

Jaké senzory máte na mysli?

 

 

 

Používáme N senzor pracují na principu snímání odrazu infračerveného paprsku. dále jsou to senzory laserové. Ty jsou určeny především k detekci překážek na pozemku. Umíme tak za jízdy odhalit sloupy, stromy či jiné překážky na poli a uložit je do mapy. Při dalších jízdách se jim pak stoj může vyhnout a výhodou tohoto řešení je skutečnost, že si tyto objízdné body nemusí uživatel zadávat do mapy ručně. Ale tuto možnost má samozřejmě rovněž.

 

 

 

Máte i senzory umožňující detekovat plevelné rostliny a aplikovat variabilně herbicidy?

 

 

 

V současné době ne, ale pracujeme na tom.

 

 

 

 

 

Podle čeho doporučujte tvořit aplikační mapy hnojení?

 

 

 

Podle odebraných půdních vzorků a v nich stanovených obsazích živin. Máme vozidlo, které je odebírá automaticky, je přitom naváděno do záběru a ke každému vzorku je uložena jeho poloha, místo kde byl odebrán. Vzorky jsou následně zpracovány v laboratoři na obsahy živin. A ze získaných údajů je vytvořena aplikační mapa.

 

 

 

Jakou novinku na Techagru představujete?

 

 

 

Je to elektronický volant. Je to výhodnější řešení než použití motorku přitlačovaného k věnci volantu, který může vadit obsluze traktoru. Zároveň je to stejně precizní řešení jako to, když je navigace napojena do servořízení traktoru. Výhodu je možnost přenesení navigace mezi různými stroji.

 

 

 

Elektronický volant je tedy univerzální pro vícero traktorů?

 

 

 

Umíme jej namontovat na všechny traktory koncernu AGCO, ale i na jiné značky. Není to levné, ale je to jednodušší řešení, než pokud se musí zasahovat do servořízení. Ale pokud je traktor takzvaně Steer-Ready pak elektronický volant nepoužíváme, protože traktor je již pro montáž automatického řízení připraven z továrny.

 

 

 

Používají se ještě navigace jen se světelnou lištou, nebo jsou již překonané?

 

 

 

V nabídce je stále máme na našem nejednodušším monitoru a stále se prodávají, je však pravdou, že zájem o ně klesá, je už je to opravdu překonané řešení. Nyní máme v nabídce monitor 350, který je špičkovým řešením, doluje zobrazit podmenu na části obrazovky, kontrolu nářadí řízeného přes ISO-Bus a komfortní je též ovládání, které je přes dotykový monitor v němž se můžete „listovat“ nejen dotykem, ale i posunováním prstu, jak to známe z moderních mobilních telefonů.

 

 

 

Jak vidíte eventuální používání traktorů bez řidiče?

 

 

 

Je to velmi reálné. Firma Topcon udělala pokus při němž osobní automobil ujel cestu z Itálie do Šanghaje to bez řidiče. Cestu si hledal podle navigace, což je dnes běžná záležitost, navíc byl však schopen si ohlídat i prostor okolo sebe a to pomocí laserových scannerů. Podobné řešení může být použito i u traktoru a myslím , že v horizontu 5 až 10 let se v zemědělství uplatní. Tyto systémy však nebudou levné, takže jejich rozvoj bude velmi pozvolný.

 

 

 

Děkuji za rozhovor

 

 

 

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down