Mnoho změn se chystá pro rok 2004 na traktorech John Deere 6020. V některých případech jde o změny významné, v jiných víceméně o detaily. Všechny inovace ale mají stejný záměr – zvýšení komfortu obsluhy a zlepšení ekonomiky provozu.
Nejvíce změn postihlo způsob řazení převodových stupňů. Převodovka AutoQuad zůstala stejná, ale ovládání se změnilo. Předně, řadicí páka má nyní jen krátkou kulisu, takže natahování ruky k bočnímu oknu již není nutné a navíc se páka sama vrací do neutrální polohy což je pro komfort řazení významný pokrok.
Automatické řazení čtyř stupňů pod zátěží již neprobíhá ve dvou programech (výkonový a ekonomický), ale otáčky při nichž traktor bude řadit si obsluha volí sama (od 1200 do 2050, nebo 2200 n/min – podle typu motoru) a to pomocí potenciometru. Co je pevně dáno je rozdíl mezi otáčkami pro řazení nahoru a dolů, který činí vždy 460 n/min. Automatika řazení se nyní zapíná tlačítkem na řadicí páce.
Nově je možné také navolit převodový stupeň pod zatížením na nějž se traktor začne rozjíždět po reverzaci (rozdílný pro jízdu vpřed a vzad) a dokonce lze i omezit oblast rychlostních stupňů pod zátěží mezi nimiž bude traktor, nebo obsluha řadit.
Nové John Deery navíc dovolují řazení stupňů pod zátěží, které se nazývá Soft Shift a je přínosem, zejména při jízdě s odlehčeným traktorem. Měkké řazení přitom není docilováno tím, že by spojky násobiče spínaly pozvolněji, protože tím by se zkracovala jejich životnost. Plynulost řazení je dovoluje elektronický vstřikovací systém motoru. Při řazení nahoru se rychle uberou otáčky motoru a pak se pozvolna zvýší, při řazení dolů se otáčky nejprve rychle zvýší a pak pozvolna sníží. Změna otáček ale není nijak výrazná, protože je realizována v čase milisekund, takže ji ani moc nepostřehnete. Výsledný efekt je ale překvapivě velmi dobrý. Rázovité řazení je pryč. Poslední inovací v oblasti převodovky je tzv. verze EcoShift, která je na našem trhu nabízena již nyní. Jeho přínosem je to, že 40 km/h rychlosti se dosáhne již při otáčkách motoru o 18 % nižších než jsou jmenovité, takže motor odlehčeného traktoru nemusí běžet v maximálních otáčkách proto aby jel traktor maximální pojezdovou rychlostí. Pokud výkon motoru nestačí s maximální pojezdovou rychlostí je možné jet samozřejmě na nižší převodový stupeň a ve vyšších otáčkách motoru. Elektronika ale vždy zabezpečí jen takové otáčky motoru aby nebyla překročena maximální rychlost 40 km/h.
Také u nových traktorů je možná plynulá převodovka AutoPowr, která ale není již vyhrazena pouze nejvýkonnějším modelům, ale je možná pro všechny traktory od JD 6320 až po 6920 S.
Další inovace
Co se týče dalších inovací, jde většinou o výbavu na přání, což platí například pro větší palivovou nádrž, která pojme 325 l nafty což je o 80 l více objemu než měla nádrž původní.
Na přání je rovněž přídavná nádrž pro hydrauliku s objemem 14 l, takže oleje zejména pro hydraulicky hnané nářadí může být více. A další novinkou je možnost elektronického ovládání dvou z vnějších okruhů hydrauliky jak z hlediska průtoku, tak času. Tato možnost je ale jen u verzí kabin Premium Plus, kde je na loketní opěrce nově instalován specielně pro tento účel určený joystick.
Několik změn postihlo také zadní závěs. Pokud zákazník chce, může mít závěs v etážovém provedení s možností snadné montáže klasického automatického závěsu pro přívěs, nebo spodních závěsů, ať již to je závěs s koulí, nebo piton fix nahrazující klasický agrohák. V zadní části traktoru přibyly také držáky pro odložení připojovacích koulí tříbodového závěsu a na pravém blatníku je nové tlačítko pro externí zapínání vývodového hřídele.
Kabina si uvnitř zachovala klasický vzhled traktorů John Deere. Jiná je již zmíněná páka řazení a nová je též ovládací páka pro čelní nakladač, která může být doplněna tlačítky pro řazení převodových stupňů pod zatížením. Nové je též ovládání klimatizace. Ta může být automatická, takže udržuje konstantní nastavenou teplotu a nechybí funkce pro rychlé odmlžení čelního skla, která je aktivována automaticky, samostatným čidlem. Doposud nebyla možná varianta odpružené kabiny bez odpružené přední nápravy, nyní je tento víceméně neobvyklý požadavek výrobce schopen splnit.
Nové traktory získaly rovněž větší obratnost a to díky výkyvným blatníkům s jejichž přispěním se poloměr otáčení snížil z 6 na 5 metrů. Na přání je možné systém řízení vybavit automatickým naváděním do záběru Auto Track, které ale nachází uplatnění spíše u výkonnějších traktorů, jenž mají větší pracovní záběry nářadí.
Poslední důležitou změnou jsou inovace v řadě traktorů SE. Model 6520 SE, který byl dosud jako jediný s atmosférickým plněním, dostal turbodmychadlo a jeho výkon byl zvýšen na jmenovitých 115 k. A nově přibyl model 6620 SE s jmenovitým výkonem 125 k. Všechny traktory řady 6020 SE jsou tedy nyní vybaveny motory s přeplňováním od modelu 6320 SE s chlazením stlačeného vzduchu.
Luboš Stehno