Snaha nahradit v zemědělské technice motorovou naftu alternativními palivy je zřejmá, avšak též velmi nesnadná. Hlavně proto, že vznětové motory mají dobou účinnost a cena nafty stále není nijak dramaticky vysoko, aby se vyplatilo o tom přemýšlet. Jistou možnost tak skýtá spalování metanu, který je zatím levný, má nízké emise a další výhody. A to především tehdy pokud se na toto palivo vyvine speciální motor, který metan umí efektivně zužitkovat.
Takové motory představila na Agritechnice firma FPT Industrial v podobě dvou verzí s označením N67 NG a F28 NG. Oba motory dosahují obdobného výkonu a točivého momentu jako jejich vznětoví sourozenci z nichž pocházejí, avšak disponují též asi o 10 % nižší spotřebou paliva a podstatně jednodušším emisním systémem.
Metan?
Možnost spalovat metan se jeví jako zajímavá ať již z pohledu jeho nízké ceny, tak proto, že v řadě zemědělských podniků jsou bioplynové stanice a jejich produkt je po přečištění připraven jako palivo. Nové motory jsou totiž upravené pro spalování jak CNG, tak LNG i bioplynu. Vše je totiž to samé a je to metan, o němž si z chemie pamatuji, že je nejjednodušším uhlovodíkem s nejkratším řetězcem a tudíž i s nejlepší výhřevností. A protože je to plyn, dobře se mísí se vzduchem a vytváří tak homogenní spalovací směs, která následně dobře prohořívá a tvoří málo emisí. Tedy těch škodlivých emisí samozřejmě.
Ti, co znají spalování CNG, nebo LPG v osobních automobilech, vědí, že je to zajímavá cesta, mající však jedno úskalí. A tím je kompresní poměr. Zážehové motory v osobních automobilech, upravené na spalování plynu, musí umět spalovat i benzín a tudíž nemohou mít vysoký kompresní poměr, protože je třeba se přizpůsobit oktanovému číslu běžného benzínu, které je 95 až 100. Jenže zemní plyn ho má na hodnotě 128. A tak nemůže být potenciál upraveného zážehového motoru využit naplno a snižuje se reálná účinnost (asi o 10 %).
Upravené diesely
Nové motory FPT problém s nízkou kompresí nemají. Výrobce totiž vyšel ze vznětových verzí, u nichž ponechal vyšší kompresní poměr (17:1), a hlavní změny provedl na hlavách motorů a příslušenství. Hlavním negativem splování metanu je totiž to, že se ve válci neodpařuje, tudíž neochlazuje jeho náplň a tím se zahřívá především hlava a hlavně ventily. Ventily a jejich sedla musí být proto na vyšší zátěž upraveny. Jiné je například i turbodmychadlo, které se také více zahřívá a tak je vodou chlazené. A samozřejmě, místo vystřikovačů jsou svíčky se zapalovacími moduly. Vše ostatní už je jednodušší než u vznětového motoru.*
Celý článek najdete v časopise Mechanizace zemědělství 1/2020.