Ještě nedávno se daly modelové řady traktorů Valtra snadno zapamatovat s použitím slova ANTS, což v angličtině znamená mravenci. Dnes už je to jiné. Před dvěma roky došlo k zeštíhlení do té doby široké modelové řady N a zavedení řady G a loni přibyla řada Q, která vyplňuje výkonovou mezeru mezi téčkem a eskem.
Je dobře známo, že modelové řady A až T jsou vyráběny ve finském Suolahti a díky tomu se vyznačují například specifickými variantami převodového ústrojí. Modelová řada Q je v Suolahti vyráběna rovněž, ovšem stejně jako vyšší řada S reprezentuje koncernové traktory, jež používají například plynulou převodovku, kterou známe i z dalších značek sdružených v koncernu Agco. A takových paralel bychom jistě našli více, nakonec stejně jako u nižších řad A a G.
Otáčky se drží dole
Mezi koncernovými paralelami můžeme uvést například šestiválcové motory Agco Power se zdvihovým objemem 7,4 l. V pěti modelech pokrývají výkonnostní spektrum 230 až 305 k maximálního výkonu, přičemž nechybí jeho navyšování, které za určitých podmínek přidává až 20 k. U nejvýkonnějšího modelu Q305 navýšení výkonu není použito a plný výkon lze využít při všech rychlostech i při práci s vývodovým hřídelem, tedy i u stojícího traktoru.
Na motorech je jistě zajímavá jejich otáčková charakteristika. Jmenovité otáčky jsou totiž snížené na 1950 za minutu, maximálního výkonu je dosaženo při 1850 ot/min a vrchol točivého momentu pokrývá rozsah 1200 až 1600 ot/min. A jak vyplývá z fyzikálních zákonitostí, nižší otáčky by měly přinášet i nižší měrnou spotřebu paliva.
O převodovce již byla zmínka. Jde o známý koncept s dvěma rychlostními rozsahy a klasikou v podobě společného managementu řízení motoru a převodovky s možností změny rychlosti jízdy pojezdovou pákou, pedálem či v režimu tempomatu. Nic neobvyklého není ani na vývodovém hřídeli, který je dvourychlostní a dodávaný v konfiguracích 1000/1000E, nebo 1000/540E.
Vzduch je víc než olej
Za zmínku však stojí pneumatické odpružení přední nápravy. Valtra s ním má více jak 25 let zkušeností a využívá dvou vzduchových měchů v kombinaci s kapalinovými tlumiči. Celkový zdvih dosahuje 100 mm a použití vzduchu má své výhody. Účinnost vzduchového pružení totiž není závislá na vnější teplotě, takže je v provozu stabilnější, než u klasického systému, který používá hydraulických válců a akumulátorů tlaku naplněných stlačeným dusíkem.
Ve standardní výbavě používá vzduchové odpružení i kabina, která je převzatá z modelové řady T. O tom, že v ní nechybí zdařilý systém ovládání SmartTouch, nebo esteticky pěkně provedený monitor v A sloupku, asi není třeba se zmiňovat. Nově je řešená například páčka reverzace, která se samočinně vrací do středové polohy. Do kabiny je možné instalovat i otočné řízení Twin Trac.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2023.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!