Jedním z vystavovatelů na veletrhu Techagro byla i společnost ZDT Nové Veselí. V expozici této firmy byly k vidění dva nové stroje. Překládací vůz NP30 Gigant s přepravním objemem 30 m3 a návěs NS18.1 se systémem aktivního řízení nápravy nesoucí označení ARC.
O systému Active Reverse Control (ARC) jsme již přinesli informace na podzim loňského roku, avšak určitě stojí za to si jej znovu připomenout. Jeho výrobcem je známá společnost BPW, která pro návěsy ZDT dodává nápravy a použití systému ARC na dopravní technice ZDT, by mělo být první instalací pro výrobky určené do zemědělského sektoru.
Pro snazší couvání
Klasikou tandemových náprav používaných u návěsné dopravní techniky je použití náběžného řízení. Jeho nevýhodou je nutnost zablokování zadní nápravy při couvání, což přináší vyšší opotřebení pneumatik i potřebu většího manévrovacího prostoru.
Systém Active Reverse Control dovoluje samočinné natáčení zadní nápravy i v průběhu couvání. Využívá k tomu snímače natočení kol a též senzory v kolech, které snímají směr jejich otáčení. Jakmile je identifikováno couvání a rychlost jízdy nepřekračuje 10 km/h, probíhá aktivní natáčení zadní nápravy ve směru jízdy, tím se zlepšují manévrovací schopnosti v místech s omezeným prostorem a snižuje opotřebení pneumatik.
Zajímavé je to, že popisovaný systém natáčení zadní nápravy návěsů nepotřebuje pro svoji funkci žádný hydraulický válec, spojovací tyč, nebo snímač na oji, které jsou jinak typickou výbavou pro nucené řízení. Natáčení nápravy ARC má samostatnou řídicí jednotku, probíhá automaticky, případně do něj může řidič zasáhnout pomocí ovladače v kabině traktoru. V plánu je i jeho rozšíření na návěsy s tridemovou nápravou.
Cíleno na atypické stroje
Společnost ZDT patří mezi výrobce s menšími objemy prodané techniky, avšak též mezi výrobce, kteří často inovují a umí vyrábět speciální modely, jež vycházejí z přání zákazníků. Podle slov technického ředitele Ing. Michala Pikuly touto cestou povede i budoucí směřování společnosti, v níž bude mít stabilně velký podíl výroba atypických modelů. Nakonec ukazují to i rozhodování zákazníků. V případě klasických traktorových návěsů volí buďto nejjednodušší provedení s ohledem na nízké pořizovací náklady, nebo naopak verze s bohatou doplňkovou výbavou, která reaguje na specifické podmínky při jejich používání.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!