Nedávno jsem absolvoval návštěvu brněnského Zetoru a to kvůli představení inovovaných modelů Forterra a Crystal. Mimo prohlídky nových traktorů, které jsou nyní již ve výrobě, jsem měl možnost se do výroby i podívat. A tak přináším pár postřehů.
Koronavirová krize se dotkla téměř veškeré výroby, zejména té strojírenské, a tak ovlivnila i výrobní plán společnosti Zetor Tractors. Zásadním dopadem do výrobního plánu bylo přerušení dodavatelského řetězce, zejména nedodání komponentů z Itálie a Indie.
Nicméně v současné době jsou Zetory plynule vyráběny, a to v jednosměnném provozu, přičemž aktuální produkce dosahuje 9-10 traktorů za den. Při tomto taktu by měl Zetor vyrobit do konce tohoto roku 1 700 traktorů, což je navýšení o 300 ks oproti roku 2019.
Mimo standardní výroby traktorů jsou v Zetoru vyráběny též komponenty, a to nejen v podobě klasických náhradních dílů, ale i celých konstrukčních celků. Na paletách vedle montážní linky jsme mohli vidět například 72 zabalených motorů pro traktory Forterra, které byly připraveny pro expedici do Ruska. Tam se dodávají v rámci spolupráce s firmou Kovrov Electro Mechanical Plant (KEMP). Ta nejen z motorů, ale i dalších celků následně kompletuje traktory až ve svojí domovině. Jedná se o Forterry 135 s emisním stupněm IIIA, který zatím pro Ruský trh postačuje.
A mohli jsme vidět i klasickou výrobu traktorů s homologací pro evropské země, tak jak ji ze Zetoru známe. Aktuálně se na výrobních linkách spojení, kabin a konečné montáže a též dílně speciálních úprav (kam patří třeba montáž čelního nakladače) produkují modelové řady Major, Forterra, Proxima a Crystal.
Některé traktory se v Brně montují z nakupovaných větších celků, například Majory pro EU, které používají motor pocházející z Německa od firmy Deutz, převodové ústrojí, jež dodává italské Carraro a kabinu jejíž výrobce sídlí v Polsku. Řady Proxima a Forterra jsou vyráběny kompletně v Zetoru, včetně motoru, převodového ústrojí i kabin a Crystal se odlišuje tím, že nemá motor Zetor, ale používá šestiválec Deutz. Ostatní modelové řady menších traktorů Utilix, Hortus a Compax, nebo Primo jsou dodávány ve spolupráci s korejskou společností TYM.
Nejpoptávanější a tudíž i nejvyráběnější modelovou řadou je v současnosti Proxima a to ani ne tak kvůli tomu, že poskytuje nejvyšší variabilitu v provedení. Jde hlavně o to, že díky jejímu zařazení do kategorie T2 nemusí zatím plnit nejpřísnější emisní limity, a to se příznivě projevuje na její ceně.
A jak vypadá současná montážní linka? Stále stejně, avšak určitá dílčí zlepšení na ní neustále probíhají. A to zejména z pohledu zlepšené logistiky návozu dílů k montáži, které se vyskladňují ze sousední haly. Jednotlivé komponenty jsou na místech konečné montáže v přesném počtu a pořadí tak, jak je to na montážních pracovištích zvykem.
Velký důraz se klade i na kontrolu vstupního materiálu a během procesu výroby se průběžně testují různé součásti traktoru, například převodovka, motor a kabina. Na konci montážního procesu je hotový traktor, který se naplní provozními kapalinami v přesných objemech a pak může na výstupní kontrolu. Její součástí je i válcová zkušebna, kterou si každý traktor projde.
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.*