12.04.2001 | 08:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na návštěvě u firmy Manitou

Historie firmy Manitou začíná rokem 1945, kdy byla založena malá firma, která se zaměřovala na výrobu zařízení používaných ve stavebnictví. Přestože je nyní zaměření firmy poněkud jiné, například míchačky jsou v jejím sortimentu stále.

Od roku 1945 doznala firma značných změn. Původně se jmenovala Braud (podle jména zakladatele), později Braud Farcheux. Od roku 1958 začala vyrábět nakladače s označením Manitou. V souvislosti s tímto označením je třeba zmínit, že se nejedná o jméno známého indiánského boha, ale o zkratku slov Mani značící manipulaci a Tou – se vším. Protože označení Manitou se velmi vžilo, zákazníci tak začali nazývat i firmu, takže se postupem času zkratka Manitou dostala i do jejího názvu a z Braud Farcheux zbyla jen zkratka BF. A i tato zkratka se nyní používá jen občas.

Současnost společnosti Manitou Group

V současné době tvoří skupinu Manitou Group čtyři firmy. Jednak vlastní Manitou, dále Toyota, Ahlmann a LOC Manutention. Výrobky se značkou Manitou se dodávají do více než 100 zemí světa, z nichž v 18 má Manitou obchodní zastoupení a v devíti výrobní závody. K tomu můžeme připočítat také více jak 500 servisních středisek.
Výroba je orientovaná na zemědělské stroje (31 %), stavební stroje (48 %) a na stroje pro průmysl a lesní hospodářství (21 %). Podíl strojů pro zemědělství se přitom v posledních letech zvýšil což bylo dáno zvýšenou poptávkou v tomto odvětví, zejména pak ve státech východní Evropy.
Obchodní jmění Manitou Group činilo ke konci roku 2000 9 406 260 EUR, z čehož 63,01 % majetkového podílu má rodinná firma zakladatele, 28,94 % akcií je obchodovatelných na burze, 2,99 % vlastní Toyota, a 5,06 Societé general.
V roce 1999 pracovalo v Manitou Group 2034 lidí, z čehož 1028 jich bylo zaměstnáno ve firmě Manitou. Celkový obrat firmy dosáhl 4003 miliónu Franků a ve firmě Manitou bylo vyrobeno 8788 strojů (v celé skupině přes 13 000). 1200 ks z tohoto počtu činily teleskopické manipulátory prodávané pod značkou firmy New Holland.
85 % strojů, které se vyrobí v Evropě, se v Evropě také prodají, zbylá část jde do světa, zejména do Ameriky a Afriky. V Evropě je základním odbytištěm Francie, kde se realizuje asi 45 % produkce, po ní následuje Anglie.
Do zemí střední Evropy proudí asi 4 % z produkce. Pro zajímavost v ČR a SR bylo v roce 2000 prodáno přes 40 strojů nesoucích označení Manitou.

Pohled do výroby

Mateřská továrna Manitou se nachází ve francouzském městě Ancenis (západní část Francie). Výroba probíhá v několika halách a tak jak je to obvyklé některé části jsou zde přímo vyráběny (jedná se především o rám, teleskopické rameno apod.) zbylé části pochází od subdodavatelů (kola, vybavení kabiny). Jak je jistě veřejnosti známo základním dodavatelem motorů je osvědčená firma Perkins.
Výroba rámů s používá některé pokrokové technologie, jako je laserové řezání a sváření pomocí automatů. Těch je ve výrobní hale hned několik.
Nejdůležitější částí teleskopického manipulátoru je bezesporu jeho výsuvné rameno. Musí snášet vysoké zatížení a přitom se lehce a bezpečně vysunovat. Aby se těchto požadavků dosáhlo musejí být jeho části přesně vyrobeny a spasovány. Styčné plochy, na kterých dosedá konec ramene do vnitřku teleskopu jsou proto vybaveny teflonovými vložkami, pod nimiž se nacházejí ještě ocelové vymezovací podložky, kterými se nastavuje minimální vůle mezi oběma pohyblivými částmi.
Konečná montáž probíhá v oddělené montážní hale. Na rám se zde postupně skládají všechny součásti podle přání zákazníka. Každý stroj má totiž již svého odběratele a liší se výbavou. Z tohoto důvodu mají jednotlivé montážní díly svoji dokumentaci obsahující do jakého stroje přijdou. Těsně před koncem montáže dostane každý manipulátor pojezdová kola a též teleskopické rameno, které by předtím zvyšovalo rozměry stroje. Adaptér, který je pochopitelně součástí každého stroje se transportuje zvlášť. Většina přepravy je uskutečněna na kamionových podvalnících.
Nástřik tradiční červenou barvou se provádí v suché lakovně a to dvakrát. Nejprve dílčí komponenty a pak celý stroj ještě jednou. Místo klasické červené barvy je možný nástřik jakoukoliv jinou barvou, samozřejmě za příplatek. Po vyjetí z výroby se každý nakladač testuje, kontrolují se všechny funkce stroje a zejména pak stabilita a brzdy.
Každý den se zde vyrobí asi 50 nakladačů, přičemž maximální lhůta mezi objednávkou a dodávkou je 2 měsíce.
Součástí výrobního střediska v Ancenis je i sklad náhradních dílů. V evidenci jsou všechny díly na stroje Manitou, jejichž stáří nepřekračuje 15 let. Výjimkou ale nejsou ani náhradní díly na stroje se stářím větším než 35 let. Každý den se odsud expeduje asi 400 zakázek jejichž dodací lhůta obvykle nepřekračuje 24 hodin.
O vývoj, výzkum a administrativu se stará se o něj asi 40 pracovníků, všichni přitom pracují v jedné velké hale. Přesto zde vládne klid, který narušuje jen cvakání klávesnic počítačů. Patnáct pracovníků má na starosti vlastní vývoj strojů Manitou, deset zaměstnanců se zabývá výrobou dokumentace ke strojům (tiskne se v pěti jazycích), čtyři pracovníci mají za úkol zařizovat speciality ve vybavení podle požadavku zákazníků.

Předváděné stroje Manitou využívané v oblasti zemědělství

Na předváděcí ploše jsme mohli vidět zástupce ze sortimentu strojů určených pro oblast zemědělství. Jednalo se o několik vysokozdvižných vozíků a dále o teleskopické manipulátory.
Z vysokozdvižných vozíků byl nejprve předveden typ MSI 30 D, který má firma Manitou ambice dodávat na český trh jako alternativu k „vysokozdvihům“, které u nás pomalu dosluhují. Stroj je klasické koncepce s přední poháněnou a zadní řiditelnou nápravou.
Výkonnějším bratrem předchozího modelu je typ ML 30 3t, který je stabilnější (má větší rozchod kol), jeho celková šířka činí 1,7 m a má motor Perkins o výkonu 90 k. Z typu ML 30 vychází typ ML 50 5t. Koncepčně je stejný s předcházejícím modelem má však vyšší výkon a převodovku PowerShift. Nejvýkonnějším vysokozdvižným vozíkem Manitou je M 50 –4, který je konstruován pro velké výkony a zatížení a je dodáván také pro použití v armádě. Má pohon všech kol a zvedací zařízení, které dovoluje vychýlení vpřed a vzad od svislé osy v rozdsahu +/- 15 °.
Z teleskopických manipulátorů nám byl předveden model MLT 524 Turbo s motorem Prekins o výkonu 106 k, což je stroj dnes již staré koncepce, tedy s motorem umístěným vzadu. Stroj má šířku 2 m a jeho výhodou je příznivá cena nevýhodou naopak vyšší těžiště ramene a horší viditelnost při jízdě vzad.
MLT 629 Turbo, který byl v ukázce následně je již představitelem nyní používané koncepce s motorem vedle kabiny. Jeho rozměry jsou 2,3 krát 2,3 m a díky tomu má dobrou průjezdnost i ve omezených prostorech.
MLT 633 LS Turbo je nejprodávanějším manipulátorem v Maďarsku, kde má 50 až 60 % zastoupení. Jedná se o výkonný typ s nosností 3,3 t, hydraulikou se systémem Load Sensing a čerpadlem o výkonu 144 l/min. Díky tomu může obsluha najednou vykonávat až tři pohyby související s pohybem teleskopického ramene.
V České a Slovenské republice se nejvíc prodává Manitou s typovým označením MLT 730 Turbo LS (asi 45 % z prodaných strojů). Donedávna šlo o nejvýkonnější typ ze zemědělské sekce. Nyní je na trhu ještě výkonnější typ a sice MT 835 120 LS (o něm jsme již psali). Také ten jsem si mohli v praktických ukázkách prohlédnout a není bez zajímavosti, že byl uzpůsoben právě pro podmínky českého a slovenského trhu, který si žádá výkonné stroje. A tak zatímco Maďarsko, Polsko, i Francie a Anglie vystačí s modely s nižším výkonem, naši zemědělci si žádají výkony nejvyšší. Zřejmě je to způsobeno tím, že v našich podmínkách je velké množství velkých farem, kde je třeba výkonná technika. Předváděný stroj již měl svého zákazníka na Slovensku.

Co dokáže manipulátor?

Pravou lahůdkou byly ukázky práce manipulátoru MLT 633 řízeného zkušebním jezdcem, kterým je Jacky Merle. Terén ve kterém se pohyboval byl skutečně náročný, avšak nedělal problémy ani stroji ani řidiči. Ten nám pak předvedl i jízdu po předních kolech. Dělo se tak za intezivního pípání poplašného zařízení signalizujícího, že manipulátor je v nestabilní poloze, testovacímu jezdci to však příliš nestabilní nepřipadalo, neboť takto již dokázal ujet i 2,7 km).
Tento manipulátor jsem si mohl i sám vyzkoušet, a bylo to svezení velmi příjemné.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down