20.05.2002 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na návštěvě v ZDT

Mnohokrát jsme v Mechanizaci zemědělství psali o rozvoji traktorové dopravy. Pravda nástup přepravy materiálu s využitím traktorových návěsů není tak razantní jak se očekávalo, nicméně skutečností je, že se podíl tohoto způsobu dopravy zvyšuje.

Důkazem může být například statistika prodeje našeho tuzemského výrobce – firmy ZDT Nové Veselí. Tato firma byla založena v roce 1993 z původní STS zaměřené na opravy přívěsů a návěsů a v prvních letech existence přes 70 % její produkce směřovalo do zahraničí, zejména do SRN. Postupně, jak docházelo k oživení zájmu o návěsy i na našem trhu, podíl prodeje v ČR se zvýšil z asi 30 na 40 % a to při celkovém navýšení výroby. Přičemž se očekává další (přibližně dvojnásobný) nárůst prodejů na našem trhu.
Základem sortimentu firmy ZDT jsou návěsy a to v rozmezí nosnosti od 3 do 18 t. Do užiteného zatížení 9 t jde přitom o klasické třístranné sklápěče nad 9 t se jedná o systémy výměnných nástaveb. Základem je v tomto případě samozřejmě vanová korba s možností sklápění dozadu, nebo podle přání zákazníka i na levou či pravou stranu. Dále to může být rozmetací nástavba na aplikaci statkových hnojiv od francouzské firmy Rivan (v jednání je možnost montáže nástaveb z Agrostroje Pelhřimov), cisterna a aplikátor kejdy (buďto vlastní konstrukce,nebo od firmy Agrostar).
Nástavby lze měnit buďto klasicky s použitím jeřábu, nebo lze návěs vybavit čtyřmi hydraulickými válci na nichž se nástavba zvedne a podepře a postaví se na opěrné nohy.
V nabídce ZDT je též nosič nástaveb Grand Super, který je určen pro v zemědělství dosud rozšířené nástavby na nákladní automobily Š 706 MTS. Doplňkem v sortimentu jsou přepravníky pro stavební stroje s označením Burlak a jednoduchá odstředivá rozmetadla minerálních hnojiv a to v provedení jak neseném tak taženém. Z přívěsů je sortimentu již jen jeden model a to klasická pětituna.
Novinkou je přepravník zvířat NS 5-PZ Garant, řešený jako návěs s nízkou světlou výškou podlahy, což je velké plus pro jednodušší naskladňování zvířat.

Návěsy jsou základem

Pokud se vrátíme k velkým návěsům, ty jsou zastoupeny řadou MEGA 13, 18, 20 a 24. Čísla označují celkovou hmotnost, přičemž užitečná hmotnost je od 10 do 17 t. Návěsy jsou na tandemových nápravách pouze největší Mega je osazena tridemem. Počet náprav vychází z naší legislativy, kdy je dovoleno při osazení jednou nápravou maximální zatížení 10 t, při dvou a více nápravách jde o 8 t na nápravu. Takže Mega 24 má jednoduše 24 děleno třemi, tedy 8 t na nápravu. Je pravdou, že u návěsu se část hmotnosti přenáší na zadní nápravu traktoru, s ohledem na dimenzování závěsů a možnosti traktorů se ale dá uvažovat s průměrným snížením o 2 t.
Jiná situace je například u návěsu Mega 20, ten má tandemovou nápravu a celkovou hmotnost 20 t. Když odečteme 2 tuny dostaneme se na 18 t, tedy 9 t na nápravu. Tento návěs proto musí mít výjimku, s tím, že 9 t na tandemovou nápravu je maximum pro naše podmínky.
Nápravy v ZDT nevyrábějí a jejich dodavatelem je italská firma ADR, dodavatelem disků je německá firma FAD. V provedení tandemu je vždy druhá náprava řiditelná, u tridemu je řiditelná poslední a na přání i první náprava. Řízení nápravy je plovoucí, přičemž pro potřeby couvání jej lze samozřejmě hydraulicky zablokovat.
S nápravami souvisí pneumatiky a ty lze samozřejmě zvolit jak klasické silniční, tak pro ty co budou jezdit převážně po poli lze návěs osadit flotačním provedením se šířkou až 600 mm a hustícím tlakem 200 kPa. V ZDT montují pneumatiky od výrobců Trelleborg, Barum a Mitas.
Návěsy musí mít pochopitelně i účinné brzdy. Pro tuzemské provedení jsou charakteristické dvouokruhové vzduchové brzdy v klasickém provedení, kdy se odbržďuje tlakem vzduchu. Základní výhoda tohoto systému je vám jistě zřejmá. Pokud dojde k eventulenímu oddělení soupravy a přetržení hadic, ze soustavy unikne vzduch a návěs se sám zabrzdí. Stejně tak pokud by se nížila dodávka tlakového vzduchu, díky vzduchojemu na návěsu musí návěs umožnit ještě 10 spolehlivých zabrždění. Brzdy jsou pochopitelně vybaveny zátěžovým regulátorem. Jednodušším řešením jsou hydraulické brzdy, které si žádají zejména zahraniční zákazníci, kde však výše uvedená bezpečnostní pozitiva vzduchotlakého systému odpadají.
Starší typy návěsů měly ještě ve standardu mechanické ovládání zadního čela a hydraulické ovládání jen za příplatek. Nyní je hydraulické ovládání ve standardu, neboť zvýšené pracovní výkony a též pohodlí traktoristy se neslučují s vystupování a otevíráním čela.
Taktéž standardem je hydraulicky ovládaná opěrná noha. Všechny návěsy Mega jsou konstruovány na pojezdovou rychlost 40 km/h, protože provedení 25 km/h si zákazníci nežádají, což je logické, neboť s moderními traktory pak nelze dosahovat řádných výkonů. Požadavku 40 km rychlosti musí vyhovět jednak brzdy o nichž již byla řeč a dále musí být návěs dostatečně odpružen. To je řešeno prostřednictvím listových pružin, nejen na nápravě, ale i na oji návěsu.

Na skok do výroby

Jak již bylo naznačeno výroba v ZDT není příliš složitá. Nápravy disky a pneumatiky jsou nakupovány, takže zbývá výroba rámu a korby. Tyto části jsou zpracovávány klasickým způsobem (řezání, ohýbání, sváření) a po té co je návěs smontován dostane povrchovou antikorozní úpravu. Jde opět o klasiku - odmaštění, základní barva, vrchní barva. Firemní je zelená, ale například pro zákazníky z Holandska jsou návěsy stříkány do červenožluté kombinace.
Návěsy do Holandska mají některé specifikace, například průhled v předním čele korby, hydraulické brzdy a nebo i to, že se expedují bez kol, která si odběratel kupuje sám. Transport do okolních zemí se uskutečňuje výhradně na kamionech. Na jednu soupravu se vejdou dva návěsy. Export se uskutečňuje jen do evropských zemích protože na větší vzdálenost již není efektivní. Takže zakázek by mohlo být i více. Ale i tak má výroba stoupající trend. Například za minulý rok zde vyrobili 400 návěsů, což znamená asi dva kusy denně.

Výpočet soupravy traktor návěs s ohledem na okamžitou hmotnost

Zájemce o koupi návěsu stojí před otázkou za jakých podmínek může svůj traktor agregovat s příslušným návěsem. V tomto případě se vychází ze Zákona č.65/2001 O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích kde je řečeno:
Okamžitá hmotnost přívěsu nebo návěsu činí u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí 40 km/h maximálně dvouapůlnásobek okamžité hmotnosti tahače. Okamžitou hmotností se přitom rozumí hmotnost vozidla zjištěná v okamžiku provozu to znamená u tahače zvýšená o přitížení od závěsu návěsu a u návěsu o tutéž hmotnost snížená.

Příklad:
Zemědělec má k dispozici traktor Same Rubin 200 s pohotovostní hmotností 7,1 t a chce jej agregovat s návěsem ZDT Mega o celkové hmotnosti 24 t. Podle údajů výrobce návěsu jsou na závěs traktoru přenášeny 2 t z hmotnosti návěsu, takže okamžitá hmotnost návěsu je při plném zatížení 24 – 2 = 22 t. Naproti tomu hmotnost traktoru je 7,1 + 2 = 9,1 t. 9,1 * 2,5 = 22,8 t, což je více než 22 t a soupravu lze tedy bez problému provozovat po pozemních komunikacích.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down