Ve známém službařském podniku Jasno Jasenná jsou stroje obměňovány často. Vedení firmy, otec a syn Mikuláštíkovi, každé dva roky vyrazí na výstavu Agritechnica do Hannoveru a důkladně ji prozkoumají. Pokud má nějaký výrobce něco nového a opravdu zajímavého, vystaví to v Hannoveru, a tak zde nacházejí opravdové perly. Strategií návštěvy světoznámé výstavy je nalézt ty nejlepší stroje bez ohledu na značku.
Podobný příběh se pojí i se silážním vozem Joskin SiloSpace2, jehož poslední generace byla představena na výstavě Agritechnica 2019. Model zaujal Ing. Jiřího Mikuláštíka a jeho syna mimo jiné i tím, že v jeho konstrukci našli zapracované vlastní připomínky a poznatky z praxe, které výrobci firmě Joskin poskytli.
Poslední generace
Nejnovější velkoobjemový vůz Joskin SiloSpace 2 je oproti předchůdci postaven jako speciál, tedy bez mezirámu. Předešlá generace měla podvozek vybavený mezirámem, tak aby mohl být vůz modulární a případně mohl být upraven na výměnný systém Joskin Cargo. Tím, že nový vůz nemá mezirám, získal mnoho výhod. Například se snížila jeho hmotnost a tím pádem se zvýšilo užitné zatížení. Rovněž se snížilo těžiště a stroj získal mnohem větší stabilitu především v kopcovitém terénu. Tu ještě podtrhují nové BPW nápravy. Podvozek je tridemový s nuceným řízením první a poslední nápravy, což má kromě vylepšených manévrovacích schopností celé soupravy příznivý dopad na udržení geometrie náprav a tím i na menší opotřebení pneumatik. Podle poznatků Jasno Jasenná z provozu původních SiloSpaců bylo na nových modelech upraveno i uložení táhla rejdovací tyče, čímž došlo ke zvětšení světlé výšky podvozku.
Na první pohled je zřejmé, že přepracováním prošla též korba. Hydraulické sklopné čelo svírá s podlahou větší úhel, takže celkově získala korba vepředu ostřejší tvar. V praxi to znamená že byl zvětšen objem. Jiří Mikuláštík mladší říká, že standardně lze do největšího modelu naložit materiál o objemu až 59 m3 a s nástavky dokonce až 70 m3.
Velkou výhodu pak vidí i v hydraulicky výsuvných nástavkách. Jejich nastavením, lze snadno omezit přeložení návěsu. Dříve bylo třeba myslet nato, že u těžkých materiálů nemůže být vůz zcela naplněn. Nyní může obsluha vůz naplnit a nepřeloží ho, protože objem korby lze snadno korigovat hydraulickými nástavky.
Velkou devizou nového vozu je systém bočního zaplachtování. Při dopravě je důležité, aby nedocházelo k ztrátám úletem, a právě redukci těchto ztrát je možné řešit plachtou.*