27.01.2023 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na pásech jezdí i do vinic

Pásové podvozky bývají doménou těch nejvýkonnějších traktorů. Důvody jsou jasné a spočívají v nižším utužení půdy a lepší trakci. Ovšem někdy se pásové jednotky mohou objevit i u traktorů ze slabších výkonových tříd, nebo u viničních speciálů. U nich jsou pásové podvozky použity z trochu jiných důvodů, jde především o stabilitu v kopcovitém trénu a možnost zdolávat strmé výjezdy.

Ne náhodou jsou pásové speciály oblíbené v Itálii, kde je hodně vinic v příkrých svazích, a ne náhodou je má ve svém sortimentu i značka New Holland. Přestože naši vinaři o tyto traktory většího zájmu nejeví a spoléhají na klasiku v kolovém provedení, je myslím zajímavé přinést o pásových traktorech New Holland TK4 pár informací.

Jak napovídá modelové označení, vycházejí pásové speciály z kolových traktorů New Holland čtyřkové řady, určených do sadů a vinic. V nabídce jsou ve dvou provedeních pohonných jednotek. Pro modely s menší šířkou (TK4 85 V a F, 1170 mm až 1400 mm) jsou nabízeny se čtyřválci FPT se zdvihovým objemem 3,4 l, dvouventilovým rozvodem a výkonem 75 k. Jejich emisní systém zahrnuje DOC, DPF a EGR. U většího provedení TK4 100 a T4K 100M (šířka 1410 až 1750 mm) jsou použity motory se zdvihovým objemem 3,6 l, čtyřventilovou technikou a maximálním výkonem 110 k, používající systém SCR. V obou případech motorů je k dispozici točivý moment položený do nízkých otáček, pouze 1300 za minutu. U provedení s výkonem 75 k dosahuje 320 Nm, u výkonnější verze 110 k je to 407 Nm.

Převodový systém má celkem osm rychlostních stupňů (16/8 s plazivými rychlostmi) a točivý moment je na podložku přenášen dvojicí pásových jednotek v ocelovém, nebo pryžovém provedení. Pryžové pásy umožňují rychlost jízdy až 12 km/h a bezproblémový provoz po veřejných komunikacích.

Zajímavý je systém řízení. Pro rozjezd, zastavení, reverzaci, nebo zatáčení je určena jedna páka nahrazující volant. Ten není použit, protože řízení traktoru není diferenciální, ale pro pásová vozidla tradiční, tedy s využitím spojek a brzd pohonu jednotlivých pásů.

Zajímavostí traktorů New Holland TK4 je i mechanické ovládání tříbodového závěsu s nosností 7,8, nebo 8,2 tuny, kdy pomocí samostatné páky lze provádět rychlozdvih na souvrati bez změny v nastavení pracovní polohy nářadí. Mechanické je ovládání tří, nebo čtyř vnějších hydraulických okruhů. U pásových traktorů TK4 je standardem provedení bez kabiny, ovšem větší modely mohou být dodány i s kabinou montovanou přímo ve výrobě.

Do traktorů T4K lze vyjma klasického motoru instalovat též motor na metan, což je výsledek spolupráce společností New Holland a FPT Industrial. A pokud se jedná o biometan, má takový traktor nízkou uhlíkovou stopu, což je v dnešní době stále ostřeji sledovaný parametr.

První traktor TK4 Methane Power pracuje na italském vinařství Fontanafredda. Jeho motor na biometan s označením F28 má výkon 75 k a maximální točivý moment 330 Nm. To znamená, že může zaručit provozní charakteristiky srovnatelné s dieselovým modelem, a to i v těch nejprudších kopcích. Motor je navíc koncipován jako víceúčelový a může být poháněn naftou, zemním plynem i fungovat jako hybrid. FPT F28 byl zkrátka vytvořen tak, aby byl kompaktní, produktivní a ekologický. Prostě motor budoucnosti.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down