Test traktoru John Deere 8410
Uvedeným titulem byl nadepsán článek M. Neunabera a H. Wilmera v prosincovém čísle časopisu Profi, ve kterém byly hodnoceny výsledky testování traktoru John Deere 8410. Autoři vycházeli z oficiálního testu německé zkušebny DLG v Gross Umstadtu, která je známa svými nestrannými výroky a vzácně odborným posuzováním výrobků z hlediska potřeb zemědělské praxe. Protože uvedené traktory pracují také na našich polích, lze se domnívat, že budou výsledky testování zajímat i naše čtenáře.
Přirozeně, všechno může být lepší, uvádí se v komentáři, přesto se našlo při testování traktoru John Deere i pár kritických bodů. Ale se vším všudy byla vlajková loď firmy John Deere otestována takto: Je to profesionál pro pole.
Velké traktory vždy působí určitou fascinací na každého, kdo má co do činění se zemědělstvím. A to přirozeně neplatí jen pro John Deere 8410, nýbrž pro většinu velkých traktorů.
Přitom se John Deere svou konstrukční řadou 8010 obzvláště nápadně zařadil do tohoto obrazu. Neboť z vnějšku vůbec nevypadá tak obrovsky. Díky svým zdravým proporcím mezi celkovou délkou, rozvorem náprav a výškou a také velkou a prostornou kabinou, je velikost tohoto traktoru teprve zřetelná, až když přijdete k němu blíž, nebo vstoupíte do kabiny a rozjedete se. Ale - přistupme rovnou k tvrdým věcem testování, neboť pro krásu si sotva někdo takový traktor koupí.
Nejvýkonnější motor řady 8010
Testovaný traktor JD 8410 je nejvýkonnějším modelem z konstrukční řady traktorů JD 8010. Šestiválcový vznětový motor chlazený kapalinou, se zdvihovým objemem válců 8,1 litru s přeplňováním a chlazením plnicího vzduchu, s ventilátorem visko, elektronickou regulací motoru, ale bez čtyřventilové techniky, má podle údajů výrobce 198 kW (270 koní) výkonu při jmenovitých otáčkách a 218 kW (297 koní) maximálního výkonu..
Výkonové parametry traktorů John Deere, řady 8010
Model traktoru JD 8110 JD 8210 JD 8310 JD 8410
Výkon při jmenovitých otáčkách kW (k) 143 (195) 158 (215) 173 (235) 198 (270)
Maximální výkon kW (k) 157 (215) 174 (237) 190 (259) 218 (297)
Výkonové parametry naměřené ve zkušebně DLG
Při srovnání hodnot výkonu udávaných výrobcem a zkušebnou DLG je třeba vzít v úvahu, že John Deere, stejně tak jako ostatní výrobci udává výkon při měření na klikovém hřídeli motoru. Proti tomu oficiální zkušebny měří podle metodiky OECD, tzn. měří výkon na vývodovém hřídeli traktoru, který je samozřejmě nižší o ztráty v převodovém ústrojí.
Při jmenovitých otáčkách (2200 min-1) byl zaznamenán maximální výkon na vývodovém hřídeli 184,4 kW, nejvyšší hodnota 208,7 kW byla dosažena při 2000 otáčkách, teprve pod 1550 otáčkami klesl výkon pod hodnotu při jmenovitých otáčkách - testovaný traktor John Deere se tak prezentoval velmi dobře, jak už je to o motorech John Deere obecně známo. Konečně, 46 % nárůstu točivého momentu při 47 % poklesu otáček, 24,3 kW (!) nadvýkonu (což je dobrých 13 %) a oblast konstantního výkonu s téměř 30 %, jsou nesporně velmi dobré hodnoty.
Totéž platí o spotřebě paliva. Při maximálních hodnotách si vedl traktor velmi dobře, v oblasti částečného zatížení byl téměř s nejlepší spotřebou na špici - takže i tady byli zkušebníci spokojeni, uvádí se v komentáři k testu. Protože k tomu na poli motor nevzdával boj ani při těžkých špičkových zatíženích, vysloužil si velmi dobré známky. Na okraj by se patřilo zmínit, že traktor JD 8410 byl obzvláště dobře nastaven a instalovaný výkon motoru byl ještě o poznání vyšší, než udával výrobce.
Nová automatická převodovka APS
Díky převodovce traktoru JD 8410 se tento článek jmenuje „Profesionál na poli“. Neboť na poli je této převodovce sotva co malicherně kritizovat. Je plně řaditelná pod zatížením a se svými převodovými stupni 16/5 čistě a logicky postavena. Ovládání v pravé loketní opěrce je tak komfortní a přitom jednoduché, jak jen může být.
Po nastartování motoru přesunete, pomocí prstu ruky, malou šikovnou páčkou z její parkovací kulisy do kulisy dopředné a pohybem vpřed můžete lehce řadit nahoru (označení + plus). Pohybem dozadu řadíte dolů (označení - minus) a to všech 16 převodových stupňů a bez vypínání spojky.
Posunete-li páčku do střední kulisy pro zpáteční chod, můžete činit totéž - v logicky opačném směru (směrem dopředu - řadíte dolů, směrem dozadu - řadíte nahoru). Sedm převodových stupňů v hlavním pracovním rozsahu je v této výkonové třídě hodnoceno velmi dobře, zejména, když navíc automatika řazení značně ulehčuje řidiči práci:
- Po startu začíná převodovka na převodovém stupni 7F a 2R (F = dopředný, Z = zpáteční).
- Sešlápnete-li pedál spojky, můžete volně volit až do stupně 13F a 3R, přičemž se traktor
rozjíždí.
- Můžete stupňovitě řadit nahoru, nebo pomocí rychlejšího ťuknutí na páčku, při lehčím
zatížení také stupně přeskočit.
- Ve vyšších převodových stupních (od 13F, resp. 3R) si převodovka hledá svůj převodový
stupeň sama, když např. rolujete se sešlápnutým pedálem spojky a nyní chcete jet dále.
Ovšem, nemůže-li se traktor ve zvoleném stupni 13V pod zatížením rozjet, řadí samočinně
zpátky na stupeň 11F. To je dobrá myšlenka.
Nová automatická převodovka APS - představuje další vývojový krok osvědčené převodovky John Deere - PowerShift. Převodovka APS kombinuje přednost vysoké účinnosti mechanického převodu v celém rozsahu rychlosti pojezdu s příkladně jednoduchým ovládáním - postačí k tomu jedno tlačítko. Zbytek přejímá elektronická regulace převodovky a motoru. Řadíte pedálem akcelerace.
V závislosti od průtoku paliva elektronickým vstřikovacím čerpadlem řadí převodovka při rozdílných otáčkách nahoru, nebo dolů. Výsledkem je zřetelně nižší spotřeba paliva.
Abyste využili „Tempomat“, nastavíte si ruční akcelerátor na maximum a předvolíte si požadované otáčky motoru na otočném ovládači na okenní liště vpravo. Elektronická regulace motoru nyní udržuje počet otáček na konstantní hodnotě.
Mimochodem - úplně jsme zapomněli, že má traktor také spojku. Dodejme tedy, že jde o osvědčenou kotoučovou mokrou spojku „Perma Clutch“.
Přece ale něco kritiky na převodovku, přesněji - na zpětné převodové stupně. Na poli je jejich počte jistě postačující. Pro všestrannější nasazení traktoru by však bylo vhodné, kdyby jich byl větší výběr. Zde zkušebníci zmiňují např. reverzor.
Druhý bod kritiky se dotýká převodovky jen nepřímo a jmenuje se vývodový hřídel. John Deere stále ještě staví normalizované otáčky vývodového hřídele 1000 min-1 na jmenovitých nominálních otáčkách motoru - z důvodů bezpečnosti, jak známo. Naproti tomu motory s konstantním výkonem, a tím spíš opravdu velmi dobré motory John Deere, mají sklon pracovat pod zatížením raději při 1900 otáčkách (a tím také v režimu otáček úsporné spotřeby). Frekvence otáček 2200 min-1 se nedociluje při nejvyšším výkonu. Vývodový hřídel má pak 850 min-1. Škoda přinejmenším pro Evropu, kde se vývodový hřídel i v této výkonové třídě dosti využívá. Doplňkově je tu vývodový hřídel s 540 min-1.
Vývodový hřídel s frekvencí otáček 1000 min-1 je 20drážkový a má průměr čepu 1 3/4", hřídel s 540 min-1 je o průměru 1 3/8".
Jak je na tom hydraulika?
Pokud jde o zdvihací zařízení traktoru 8410, jež je kategorie III / IIIN, není mnoho co připomínat. Je pravda, že v poslední době konkurence zřetelně zvýšila hodnoty zdvihací síly. Z tohoto pohledu se testovaný traktor svými 58 kN zdvihací síly nepočítá ke špičce. Jinak táhla jsou hodnocena jako solidní a pořádná, ovládání jednoduché, dávkování velmi dobré.
Elektronická regulace EHR a tlumení výkyvů se dodávají seriově. Tlumení výkyvů je ovšem aktivní jen tehdy, když je zdvihací zařízení pomocí regulátoru hloubky (namísto rychlozdvihu) zdviženo. Regulace na prokluz se dodává na přání.
Zbývá dodat, že hydraulická soustava je vybavena pístovým hydraulickým čerpadlem s regulací tlaku a množství, docilující průtoku 127 l/min a max. tlaku 20,0 MPa.
Proto dostala hydraulika znova plusové body. Jak za obsluhu (sklopný spínač v loketní opěrce: velmi dobré), nastavování (každý ventil jednotlivě s regulací množství a času); či za hodnoty výkonu - zde může být uživatel veskrze spokojen.
Brzdy, nápravy, podvozek
Rovněž tak dobré známky při testování obdržel traktor za nápravy a podvozek. Odpruženou přední nápravu a 50 km/h sice nenabízí, ale pro profesionála na poli to není nejnutnější výbava. Jinak má traktor zadní planetovou nápravu, lamelový uzávěr diferenciálu, pohon přední nápravy se řadí elektrohydraulicky dílčí automatikou. Traktor, který byl přistaven k testování byl vybaven pneumatikami vpředu o rozměru 600/65 R 28 a vzadu 710/70 R 38.
Bezpečnosti provozu slouží vysoce účinné mokré kotoučové brzdy (hydraulicky ovládané a vybavené posilovači) brzdicí účinek na čtyři kola přes pohon přední nápravy, ruční brzda a parkovací uzávěr.
Zde nutno poznamenat, že brzdy obdržely rovněž plusové body, avšak u dobrého parkovacího zajištění musíte být poněkud opatrní. Když zajistíte převodovku pod rychlostí 5 km/h mechanicky, traktor by měl lépe stát v klidu. Ruční brzda je sice zřídkakdy potřebná, je však umístěná velmi daleko, u podlahy kabiny.
Také s průměrem otáčení (13,40 m při rozchodu kol 1890 mm a rozvoru náprav 2950 mm) nebyly žádné problémy.
Progresivní systém IMS
Dobře dopadl nový systém IMS, při kterém se může na souvrati souhrnně jedním tlačítkem řadit pohon přední nápravy a uzávěr diferenciálu, zdvihací zařízení a hydraulika, vývodový hřídel (jen vypínání) a převodovka (jeden nebo dva stupně) a konečně druhým tlačítkem se lze znova vrátit do původního stavu (samozřejmě - až na separátní vývodový hřídel, to z důvodu bezpečnosti při práci). Regulace IMS je v praxi velmi užitečná, protože má funkci ulehčující práci a přitom je komfortní.
Ještě jedna věta k elektrickému systému: Příkladné je - zde třeba pozdravit Ameriku - osvětlení traktoru. Se 14 pracovními světlomety můžete dokonale osvětlovat své zorné pole i okolí.
Pracoviště obsluhy
Radost udělalo zkušebníkům pracovní místo řidiče traktoru 8410, které i po 12 hodinách denní práce vytváří komfortní prostředí. Kabina je prostorná, výhled dobrý, sedadlo příkladně pohodlné a lze je velmi dobře individuálně nastavovat, vhodně řešené je i sedadlo pro spolujezdce. Rovněž hluk, měřený zkušebnou DLG pod zatížením v místě hlavy řidiče - s 76,5 dB(A) je v dobrém průměru. Je vhodné se pozitivně zmínit o velmi dobrém seřizování volantu na výšku i do sklonu, které ve spojení s vyklápěcím sloupkem volantu dotváří komfortní pracoviště obsluhy.
Péče a údržba
Náš první pohled směřuje k intervalům údržby. 27 l motorového oleje s výměnou po 250 Mh, 140 l převodového a hydraulického oleje je třeba vyměnit po 1500 Mh. To jsou hodnoty, které můžeme označit za průměrně dobré. Údržbu lze provádět veskrze jednoduše, ovšem počítejte s 23 tlakovými maznicemi, z nichž některé (na přední nápravě a zdvihacím zařízení) by měly být mazány denně.
Tahový výkon s maximálními 180 kW byl nejvyšší hodnotou, jakou na zkušební dráze DLG v Gross - Umstadtu u standardního traktoru naměřili. V pořádku byla také hmotnost testovaného kandidáta: Při 10,7 tuny pohotovostní hmotnosti a 14 t dovolené celkové hmotnosti zůstává traktoru JD 8410 přesně 3230 kg užitečného zatížení (ovšem s 1200 kg závaží v zadních kolech). Výkonová hmotnost byla s 54 kg/kW tak dobrá, jak se u zástupce výkonově silné konstrukční řady očekávalo.
Závěr
K plusovým bodům traktoru John Deere 8410 patří bezpochyby velmi dobrý motor, hydraulika a celková koncepce traktoru, určená pro těžké tahové práce. Na poli se s ním pracuje tak dobře a rychle, jako s žádným jiným před tím, uvádí zkušebna DLG.
Určité omezení pro všestranný provoz je dáno převodovkou. Zdvihací síla pro těžké nesené kombinace strojů nebyla vždy dostačující, a normalizované otáčky vývodového hřídele při jmenovitých otáčkách motoru jsou podle náhledu zkušebníků rovněž určitým nedostatkem.
V souhrnu si však traktor John Deere 8410 vysloužil hodnocení „profesionál pro pole“, který je schopný pracovat i v nejobtížnějších podmínkách, přitom se snadnou ovladatelností a tradičně vysokou spolehlivostí.
Podle DLG a Profi zpracoval
Ing. František Král