03.10.2018 | 09:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na silnici bezpečněji

Na traktory Case IH Puma CVX a Steyr 6000 CVT bude od příštího roku možné si objednat systém, který přispívá ke zvýšení bezpečnosti provozu při jízdě traktoru s agregovaným strojem vybaveným brzdami. Pro traktory Case IH má označení Advanced Trailer Brake System (ATBS), pro traktory Steyr se nazývá jednoduše S-Brake.

Je obecně známé, že traktory vybavené plynulými převodovkami mají velký brzdicí účinek, k němuž přispívá hydrostatická větev CVT převodovky. To je sice pozitivní vlastnost, ale má své úskalí v okamžiku, kdy je za traktorem agregován těžký přípojný stroj, typicky naložený přívěs, nebo návěs a souprava se pohybuje dolů z kopce.

V takové chvíli přípojné vozidlo traktor logicky roztlačuje, což řidič nejprve řeší tak, že pustí pojezdový pedál, nebo posune vzad páku pojezdu. Tím začne traktor intenzivně brzdit pomocí převodového ústrojí, což je v některých situacích nežádoucí jev. Obvykle to totiž znamená, že souprava se zpomaluje jen s využitím adheze kol zadní nápravy traktoru, což za mokra, sněhu či na vlhkém travním drnu může přinést vážný problém spočívající v tom, že připojené vozidlo traktor přetlačí tak, že neudrží žádaný směr jízdy.

Ti, co jezdí s traktory s plynulými převodovkami, si tak tohoto jevu musí být vědomi a musí být v takových situacích navyklí brzdit s využitím provozních brzd.

Pokud navyklí nejsou nebo si to neuvědomí, může jim významně pomoci právě systém ATBS (S-Brake). Ten funguje tak, že v okamžiku, kdy řidič pustí pojezdový pedál, nebo začne zpomalovat pomocí pojezdové páky, reaguje jednak na rychlost pohybu, jednak začne snímat, s jakou intenzitou je traktor roztlačován přípojným vozidlem. K tomu využívá známého systému snímání točivého momentu na setrvačníku motoru. V okamžiku roztlačování traktoru návěsem se závažíčka na snímači posunují do záporných hodnot a tím lze intenzitu vlivu přívěsného vozidla dobře identifikovat.

Pokud elektronika vyhodnotí, že roztlačování traktoru je příliš intenzivní, aktivuje brzdy přívěsu a to v pulzním režimu, aby se příliš neopotřebovávalo jejich obložení. Intenzita brzdění je úměrná tomu, jak kritické hodnoty jsou naměřeny. Řidič se tak dostane z nouzové situace ještě předtím, než vlastně nastane.

Systém ATBS (S-Brake) je nastaven tak, že funguje především při rychlosti jízdy nad 35 km/h, kdy o něm řidič příliš neví (vyjma toho, že připojené vozidlo začne přibrzďovat). Pokud se aktivuje při rychlosti jízdy pod 35 km/h, upozorní navíc řidiče zvukovým a akustickým signálem na nebezpečnou situaci.

Bezpečnostní systém ATBS (S-Brake) bude nově montován na traktory Steyr 6000 CVT a Case IH Puma CVX jako výbava na přání a to s příznivou cenou, která podle údajů výrobce činí 436 eur. Dodatková montáž bude možná i na traktory z výše uvedených modelových řad, které jsou již v provozu a splňují aktuálně platnou evropskou normu. Nutnou podmínkou montáže bude skutečnost, že traktory používají systém vzduchových brzd pro přípojná vozidla, nikoliv brzdový systém hydraulický. Samozřejmostí je možnost deaktivace systému pro provozní situace, kdy by jeho přínos byl kontraproduktivní.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down