Hospodaření v lesních porostech je spojeno s využitím lesní techniky, do níž patří také různé typy kolových traktorů a dalších tažných prostředků. Mohou to být kolové traktory, které prošly požadovanými úpravami, anebo speciální kolové trakční prostředky. Mezi speciální modely řadíme jak zástupce s řiditelnou přední nápravou, tak řízením všech kol a také tažné prostředky, které vynikají kloubovým řízením. Může jít i o příslušenství pro jednonápravové malotraktory, které jsou pak určeny pro drobné vlastníky lesa.
Mezi základní požadavky na lesní traktory a další techniku řadíme především robustnost, dlouhou životnost, specifické provedení ochranných prvků a také bezpečnost obsluhy.
Z hlediska výkonových tříd traktorů se jedná o velice širokou paletu, která zahrnuje energetické prostředky pokrývající výkonové spektrum 22 – 404 kW (30 – 550 k).
Podíváme-li se blíže na techniku, která se pohybuje v lesních porostech, půjde především o klasické kolové traktory, které prošly různými úpravami. V souvislosti s těmito typy tažných prostředků hovoříme o univerzálních kolových traktorech nebo lesních kolových traktorech. Míra úprav závisí na dvou základních faktorech, a to provozních a legislativních. Provozní faktory vycházejí především z podmínek, za jakých budeme výše uvedené typy tažných prostředků využívat. Jiné nároky budou kladeny na techniku, která se každodenně pohybuje v lesních porostech a jiné na traktory a nosiče, které plní roli energetických prostředků pro pohon štepkovací techniky a po celý den pracují např. v meziskladech dřevní hmoty. Účelům, pro jaké budeme kolové traktory využívat, odpovídá například provedení převodového ústrojí, přičemž se setkáme jak s využitím stupňových, tak plynulých typů předovek.
Legislativní požadavky mají dvě roviny. Jednak veškeré úpravy a dodatečně montované prvky konstrukce musí splňovat legislativní požadavky stran provozu na pozemních komunikacích. Druhý pohled je ovlivněn skutečností, kdy jsou dodávky lesní techniky předmětem různých dotačních programů a takové programy předepisují jak podobu a provedení těchto lesních traktorů, tak jejich výkonové možnosti, které jsou klíčové pro splnění dotačních podmínek. Podíváme-li se blíže na jednotlivá provedení úprav traktorů pro práci v lesních podmínkách, zjistíme, že je můžeme rozdělit do tří skupin.
První představují úpravy podvozku, a to včetně montáže lesních kol. Druhá skupina zahrnuje ochranné prvky vnější konstrukce traktoru, tedy zejména kabiny, kapoty motoru a samozřejmě příslušenství, tj. osvětlení a výfukového potrubí. Třetí oblastí, kam směřují úpravy, je příslušenství určené pro manipulaci s kulatinou a jedná se především o různé typy rampovačů, navijáků nebo hydraulických ramen opatřených kleštěmi pro manipulaci s dřevní hmotou.
Kromě výše uvedených úprav, prováděných zejména specializovanými dodavateli, jsou k dispozici také specifické ovládací prvky. Ty zastupují především z výrobních závodů dodávaná otočná řízení, případně existují modely nosičů s otočným typem kabiny.
V případě otočného řízení se využívají dvě základní varianty. První představuje otáčení kompletního pracoviště obsluhy, tedy včetně volantu, loketní opěrky a nožního ovládání. Druhou možnost můžeme označit jako provedení se zdvojenými prvky, v zadní části kabiny se nachází separátní volant a další nezbytné ovládací prvky a otáčíme tak pouze sedadlem řidiče. Kromě originálního příslušenství je možné takto pojaté konstrukční prvky řešit prostřednictvím dodatečné montáže.*
Celý článek Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2020.