20.11.2001 | 10:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nakladače Schäffer také v teleskopickém provedení

V polovině září tohoto roku byly v ČR poprvé představeny malé teleskopické nakladače Schäffer, konkrétně se jednalo o model 870 T a 450 TS. Akce pořádala firma Multos, proběhla v ZD Peruc u Nového Strašecí a byla zajímavá tím, že na ní návštěvníci mohli shlédnout hned 5 modelů nakladačů od výše jmenované značky.

Představeny byly modely 3036, 4042, 222, 450 TS a 870 T. Zastavíme se u toho posledně jmenovaného, neboť se jedná o již zmiňovanou novinku v ČR. Co je na první pohled zajímavé je skutečnost, že jde o teleskopický nakladač s kloubovým řízením. To má velkou výhodu ve vysoké manévrovatelnosti při níž není třeba mít řízení obou náprav či režim nazývaný krabí chod. nevýhodou kloubového provedení je pochopitelně horší stabilita při zatáčení. Ale pojďme k technickému popisu stroje. Pohonnou jednotkou nakladače je pětiválcový atmosférický vznětový motor s výkonem 56 kW (75 k) a poměrně vysokými jmenovitými otáčkami (2800 min-1). Motor má zdvihový objem 2,5 l. K dispozici je též verze 870 TD a jak již můžete tušit jedná se o zkratku slov turbo diesel. V tomto případě má motor zdvihový objem 3,19 l a jde o čtyřválec s jmenovitým výkonem 94 kW (115 k). Pojezd stroje má vlastní hydraulický okruh (disponující průtokem 145 l/min. při vysokém tlaku 48 MPa) a konstrukčně je shodný s modelem 3036 o němž jsme psali v jednom z minulých čísel Zemědělce. Nechybí zde tedy Inching pedal pro komfortní ovládání hydropojezdu, na druhé straně pro obsluhu příjemné tlačítko vládání změny směru jízdy umístěné na hlavici joysticku v tomto případě slouží jinému účelu a sice pro ovládání třetí funkce související s teleskopickým ramenem, tedy k jeho vysunování. Joystick je elektrický. Reverzace pojezdu se provádí páčkou vlevo pod volantem tak jak je obvyklé u většiny manipulátorů.Hydrostatický pojezd má dva rozsahy rychlostí, jenž se zapínají elektrohydraulicky a dá se tedy řadit za jízdy. Pohon je přenášen na všechna pojezdová kola (přední náprava je poháněna přes kloubový hřídel) a obě nápravy mají samosvorné diferenciály. Maximální pojezdová rychlost činí 20 km/h. A nakonec to co vás jistě zajímá nejvíce, tedy dosahované výkony. Maximální výška zdvihu činí 5 t a nosnost při zasunutém rameni 2 t. Těmto údajům odpovídají i parametry dodávaných adaptérů. Jde o lžíci s objemem 0,8, nebo 1,2 m3, vidle na hnůj, vykusovač siláže, adaptér pro manipulkaci s velkobjemovými balíky a další.
Ale, abychom se nevěnovali jen představené novince, ale i dalším předváděným strojům. ten nejmenší z předváděných Schäfferů (model 222 s maximální nosností 0,7 t) zaujal návštěvníky především při manipulaci s velkoobjemovými balíky sena. Jeden balík pro něj nebyl problémem a s rezervou dokázal zvednout i dva. Hydraulickému okruhu přitom tato zátěž nečinila žádné problémy, avšak bylo vidět, že takováto manipulace vyžaduje vysokou opatrnost s ohledem na stabilitu stroje. Tu lze zvýšit například použitím dvojmontáže pneumatik. Bez zajímavosti nebylo ani předvedení střední řady (modelů 3036 a 4042, které přeskladnily hromadu cukrovarnických řízků, nebo ukázka manipulátoru 450 TS, se zvedací silou 1,5 t a výškou zdvihu 4,5 m, jenž se několikrát zakousnul do senáže a naložil krmný vůz. Největší předvedený stroj Schäffer 870 T pak vyhrnul přídvorní hnojiště což obnášelo asi 4 naložené nákladní automobily Tatra 815 a stejný počet traktorových přívěsů.
Návštěvníci předváděcího dne v Peruci mohli shlédnout velmi dobrý průřez technikou malých nakladačů Schäffer a s některými z nich se i zkušebně svézt. Takže kdo přišel jistě nelitoval.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down