02.02.2005 | 11:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Náklaďák, nebo traktor s návěsem?

Na otázku, zda je lepší nákladní automobil, anebo traktor s návěsem není jednoznačná odpověď. Zatímco v nedávné minulosti měly nákladní auta navrch, protože nebyly k dispozici výkonné a rychlé traktory a k nim odpovídající návěsy, v současné době se začíná prosazovat doprava traktorová. I ta má však svá omezení. Možné je ale směle tvrdit, že nákladní automobil se v zemědělském podniku vždy hodí.

Nákladní automobil není na škodu v zemědělském podniku jednak proto, že má (zejména ve spojení s přívěsem) větší ložnou kapacitu a větší přepravní rychlost. Také spotřeba paliva vztažená na tunu přepraveného nákladu není vyšší než u traktorů, spíše naopak, a v neposlední řadě ani cena nového nákladního vozu v porovnání se soupravou traktor-návěs není větší. Základní nevýhodou nákladního auta je zejména mnohem vyšší měrný tlak na půdu a dále též horší manévrovací schopnosti i průjezdnost v terénu.
Nicméně pozitiv, která hovoří ve prospěch nákladní automobilů, je přece jen hodně. Jde tedy o to, vybrat si to správné. V zemědělských podnicích byl donedávna park nákladních aut omezen na tři značky – Škoda MTS, novější LIAZ a Tatra 148 a Tatra 815. Tatra 815 měla dobrou tradici a zejména v provedení Agro se osvědčila. Provedení Agro již kopřivnická Tatra nevyrábí, ale i tak má v nabídce nákladní automobil vhodný pro kombinovaný provoz, tedy jak na silnici, tak do terénu, navíc s možností pohonu nástavby vývodovým hřídelem. Jen ty široké pneumatiky chybí.
Tatru 815 s označením TerrN°1 si pořídili v podniku Rols, a. s., v Pavlovicích u Vlašimi. Tato zemědělská společnost hospodaří na výměře 1250 ha půdy a Tatra tam najde uplatnění zejména při sklizni obilnin a senáže či siláže jako odvozní prostředek a dále slouží i k odvozu brambor ze skladu a převážení dalších zemědělských komodit. To by ale bylo pro řádné vytížení nákladního automobilu málo. Většinou proto jezdí přes vytěžovací firmu, takže i přepravované materiály jsou různé.

Technický popis

Motor Tatry 815 TerrN°1 je vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, tedy klasika, kterou Tatra vyrábí již řadu let. Dosahuje jmenovitého výkonu 270 kW při 1800 n/min a největšího točivého momentu 1800 Nm při 1000 n/min. Motor je vybaven turbodmychladlem s chlazením stlačeného vzduchu, a přestože je osazen řadovým vstřikovacím čerpadlem s mechanickou regulací, plní emisní limit Euro 3.
Za motorem je umístěna suchá jenolamelová spojka a dále dvoustupňová převodovka (tzv. půlky). Ta se řadí předvolbou posuvné objímky na řadicí páce. Poté stačí jen sešlápnout spojkový pedál a rychlostní stupeň je elektropneumaticky zařazen. Za touto převodovkou je hlavní pětistupňová, plně synchronizovaná převodovka, která je doplněna ještě převodovkou redukční.
Tatra 815 je řešena jako třínápravová a pohon zadních dvou náprav je stálý s možností zařazení uzávěrek diferenciálu. Pohon přední nápravy se zapíná elektrohydraulicky jen v případě potřeby. Zadní kola jsou na výkyvných polonápravách odpružena systémem vzduchových měchů a kapalinových tlumičů. Vzduchové měchy přes snímač polohy udržují kola vždy kolmo k vozovce a to bez ohledu na zatížení nákladem. Tím se odstranilo klasické sjíždění vnějších kol u nezatíženého automobilu.
Bržděna jsou kola všech náprav, a to pomocí vzduchem ovládaných bubnových brzd se zátěžovým regulátorem. Vzduchové dvouokruhové brzdy jsou použity i pro brždění přívěsu.
Kabina je klasické koncepce, kde velkou část prostru mezi sedadly zaujímá kryt motoru, díky němuž je hluk z něj vycházející dobře utlumen. Ve výbavě je vzduchem odpružená sedačka řidiče, nezávislé naftové topení a závislé topení přes výměník odvádějící teplo z motorového oleje.

Zkušenosti z provozu

Za první půlrok, co v podniku používají Tatru, najezdila asi 75 000 km, přičemž se na ní nevyskytly žádné vážnější závady. Obsluha i vedení podniku jsou se svým automobilem spokojeni, protože přes 70 procent jízd realizuje v naloženém stavu, a to většinou ještě s přívěsem. Podle platné legislativy tak může na nákladním autě být s ohledem na hmotnost 12,5 t včetně nástavby přepraveno 13 tun nákladu a na přívěsu 16 tun. Celkem tedy může Tatra po silnici vozit až 29 tun nákladu a mimo komunikace až 35 tun. To vše při dlouhodobé průměrné spotřebě 55 l/100 km na silnici a něco přes 60 l v terénu. A to není vůbec špatné.
Text a foto Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down