Využívání nákladních automobilů má nejen v českém zemědělství dlouholetou tradici. Koneckonců na našem území se i dnes nachází jeden z výrobců, kteří se na vývoj a výrobu zemědělských modelů dlouhodobě zaměřují. A není to s podivem, neb vývoj automobilů pro zemědělství patřil v ČSSR mezi významné směry strojírenského odvětví až do roku 1990. Pro potřeby zemědělských provozů a podniků služeb dnes nabízí různé produkty řada renomovaných výrobců, jejichž základní produkty jsou spojeny s nákladní silniční dopravou.
Z hlediska nabízených modelů se setkáme zpravidla se dvěma skupinami vozidel. První představují modely konstruované již z výroby tak, aby odpovídaly i potřebám zemědělské praxe. Druhou skupinu zastupuje automobilová technika, která vychází ze standardních konfigurací, avšak prochází rukama specializovaných úpravců. Jde především o takové konstrukční zásahy, které nabízí využití v náročném terénu či kombinaci s různými pracovními nástavbami. A pro přepravu zemědělských komodit je rovněž využíváno standardních nákladních vozidel, pokud je provozována klasická, silniční doprava.
Konfigurace podvozkových skupin
Základní modely nákladních automobilů jsou k dispozici s dvounápravovým podvozkem a liší se především rozvorem náprav a délkou šasi. Využití takových nákladních automobilů můžeme rozdělit do tří oblastí. Standardní provedení jsou určena pro agregaci s různými transportními a pracovními nástavbami a vynikají provedením podvozku, který umožňuje pracovat s patřičnou ložnou délkou.
Druhou skupinu zastupují taková nákladní vozidla, která se vyznačují krátkým rozvorem náprav a pokud je můžeme opatřit různým typem nástavby, tak s relativně malými rozměry ložné plochy. Na druhou stranu mohou takové modely disponovat předním a zadním tříbodovým závěsem a stejně tak předním a zadním vývodovým hřídelem. Součástí podvozku je rovněž různé provedení zadního závěsu, který velmi často reprezentuje kulový čep o průměru 80 mm, pro který se vžilo obecně používané označení K80.
Jak je možné z výše uvedených informací odvodit, lze taková vozidla využívat především v agregaci s běžnými typy traktorových návěsů a přívěsů, a to samé platí také o přípojné aplikační a sklizňové technice. Ve vybraných případech můžeme na rám podvozku umístit různý typ korby, nebo se setkáme s pracovními nástavbami. Pracovní nástavby zpravidla zastupuje technika pro aplikaci pevných minerálních hnojiv, nebo různé typy postřikovačů.
Třetí kategorii nákladních automobilů zastupují klasické tahače sedlových návěsů, někdy hovoříme také o tzv. agro-tahačích. Díky pojetí jejich koncepce je podvozek konfigurován tak, aby bylo možné dané soupravy využívat pro pohyb ve členitém a náročném terénu.
Značnou oblibu mají v našich podmínkách nákladní automobily s třínápravovým podvozkem a z obecného hlediska můžeme konstatovat, že se jedná o dvě skupiny vozidel. Většinou jde o provedení, která disponují dostatečnou délkou rámu podvozku pro agregaci s různými typy transportních a pracovních nástaveb. Jedná se především o korby pro dopravu sypkých nebo objemných materiálů či techniku pro aplikaci pevných statkových hnojiv a dopravu kejdy. Díky délce rámu a rozložení hmotnosti na tři nápravy můžeme pracovat s výrazně vyšší užitečnou hmotností ve srovnání s dvounápravovými automobily. S rozvojem využívání sedlových návěsů také v podmínkách zemědělství se setkáme s třínápravovými tahači těchto přípojných vozidel. Jedná se především o velkoobjemové a cisternové modely návěsů. U nich klademe důraz na obratnost soupravy, a proto se kromě klasické řiditelné přední nápravy setkáváme také s řízením třetí nápravy. Kromě závěsu pro sedlové návěsy může být podvozek rovněž opatřen zadním polohovatelným závěsem pro agregaci přípojných vozidel, obdobně jako v případě výše uvedených dvounápravových modelů. Pokud by ani třínápravové provedení podvozku nenabízelo dostačené možnosti, můžeme vybírat také z vícenápravových zástupců nákladních automobilů.
Celý článek Ing. Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2020.*