20.06.2002 | 01:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nákladní automobily téměř minulostí

Poblíž českorakouských hranic, nedaleko Slavonic, hospodaří v malebné, ale pro zemědělské účely ne úplně nejideálnější krajině zemědělský podnik CIZ – AGRO, a. s. Cizkrajov.Vznikl v roce 1996 transformací bývalého zemědělského družstva, které bylo zpočátku jediným vlastníkem. V roce 1997 se přidali další akcionáři a od července téhož roku začal podnik samostatně hospodařit.

V současné době hospodaří 88 pracovníků podniku na 2850 hektarech zemědělské půdy. Na 1200 hektarech pěstují obiloviny, hlavně pšenici a ozimý ječmen. O tom, že pěstování obilovin je zde prioritou, svědčí i vybudování kompletní posklizňové linky včetně skladovacích hal. Z dalších pěstovaných plodin lze uvést 350 ha řepky, 150 ha hrachu, 100 ha kukuřice na zrno a 200 ha na siláž.
V živočišné výrobě se v Cizkrajově zaměřují hlavně na chov prasat s uzavřeným obratem stáda. Pro tyto účely slouží porodna s kapacitou 700 kusů prasnic. Odchovaná selata naplní kapacitu hal na výkrm a částečně jsou i určena k prodeji. Ve výkrmu je celkem 3000 prasat a 2500 běhounů. Hovězího dobytka chovají asi 500 kusů, z toho 70 pastevním způsobem. Tento způsob by chtěli, jak nám řekl vedoucí služeb František Kaláb, rozšířit, protože přírodní podmínky i skladba a umístění pozemků k tomu přímo vybízejí.

Změna dopravní techniky
Základem technického parku jsou stroje John Deere. V podniku pracuje pět traktorů této značky s typovým označením 8100, 7810 a 6210 (tento traktor má odpracováno již 8500 motohodin a nutno říci, že bez poruch). Sklizeň zajišťují dva kombajny John Deere 2064, 2264 a řezačka 6810.
Doprava byla, tak jak bylo v zemědělských družstvech běžné, řešena nákladními automobily. V Cizkrajově využívali nákladní automobily LIAZ a IFA. Momentálně pracují v podniku, kromě čtyř nákladních automobilů, tři návěsy, dva již tři a půl roku, další přibyl v loňském roce. Dá se říci, že cizkrajovští byli průkopníky využití této techniky. Prototyp návěsu TRAILER firmy STROM EXPORT byl na jejich pozemcích zkoušen Státní zkušebnou a podle dosažených výsledků byla vypracována jeho homologace.Na nejstarším návěsu je proto označení 22 000 kg, které momentálně již neodpovídá české normě.
Důvodů ke změně a přechodu od nákladních aut k využití zemědělských dopravních systémů bylo hned několik. Prvotním se zdá být progresivní zvýšení silniční daně za nákladní automobily, ale postupem času a získáním zkušeností s novým systémem dopravy se přidaly i další. Například při sklizni pícnin traktory s malými valníky nestačily tempu řezačky. Dnes jezdí s řezačkou tři návěsy a zvládnou sklizeň na pozemcích celého katastru a vzhledem k tomu, že podnik má pronajatých 350 ha ještě v katastru sousedním, jsou velkokapacitní návěsy, které pojmou dvojnásobek hmoty než nákladní automobily LIAZ, nutností.

Využití je celoroční
V prvních měsících roku jsou návěsy využívány k dopravě průmyslových hnojiv. Na jaře potom pracují se řezačkou při sklizni pícnin a výrobě senáží. Jejich pozitiva se projeví i při žňových pracích. Zvláště ve vytvoření linky s kombajny John Deere. Jejich objem přesně vystačí pro vysypání dvou kombajnů. Tím se opět ušetří čas, pracovní síly, délka pojezdů a v návaznosti na tom pochopitelně klesne spotřeba pohonných hmot. V zimních měsících jsou využívány, po doplnění strojového parku nakladačem Merlo, k odvozu hnoje. Na rozdíl od nákladních aut nemají problémy projet i po zasněžených cestách. K hnojení slouží také výměnná nástavba cisterna De Laval s přihnojováním o objemu 15 m³. Aby mohla být bez prostojů využívána celoročně, uvažují v Cizkrajově o nákupu dalšího podvozku.
Se zemědělským dopravním systémem TRAILER jsou v podniku CIZ – AGRO spokojeni. Nevyhovoval pouze závěs. Horní závěs není totiž stavěn na tak velkou zátěž a na spodní lištu se připojení nedařilo. Tento problém vyřešili novým spodním návěsem opatřeným koulí.
Kromě uvedených výhod je důležitá vysoká spolehlivost a absolutní bezporuchovost dopravních systémů. Při kontrole stroje po třech a půl letech provozu nebyly zjištěny vůbec žádné závady. Navíc firma STROM zajišťuje u veškeré své mechanizace spolehlivý servis s bleskovou dodávkou potřebných náhradních dílů.
„Každou změnu provází počáteční nedůvěra. Obsluze se zpočátku moc nechtělo s novým způsobem dopravy pracovat. Také jsme se báli, že návěsy jsou příliš velké. Dnes říkáme, škoda, že nejsou ještě větší, naše traktory potřebnou výkonnost mají a úspory jsou průkazné,“ tvrdí František Kaláb a po mnoha letech praxe ví, o čem mluví.

Text a foto: Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down