20.04.2015 | 08:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Návěs u nás během tří let zdomácněl

První Fortuna se u nás objevila před třemi lety. Dovezla ji firma STROM PRAHA, a. s., která chtěla svůj sortiment doplnit o kvalitní a bezpečný návěs s nejlepšími předpoklady pro dlouhou a spolehlivou službu. Tak o těchto vozech alespoň vypovídají zkušenosti z Německa, kde je již přes 65 let vyrábí rodinná firma a po tamních polích i silnicích jich jezdí nespočet.

Teď už pro tyto zkušenosti ani nemusíme až za hranice. „Její podvozek se opravdu povedl, nápravy jsou festovní, pera také. S Fortunou je jízda klidná, na menších nerovnostech ani neskočí. Zadní náprava tandemu je řízená, na poli pěkně kopíruje stopu a při rychlejší jízdě na silnici si ji zamknu, aby se návěs nekolébal. Náprava se zamyká hydraulicky přímo z traktoru. I brzdy jsou dobře nadimenzované, s plným návěsem zastavím vždycky, kdy potřebuji,“ potvrzuje Oldřich Kalivoda, který dvounápravový návěs Fortuna FTA 7.0 tahá za traktorem John Deere 8530 ve společnosti ZEMO, s. r. o., Bohaté Málkovice.

„Podvozek je dobrý, při jízdě drží směr a kola řízené nápravy se pěkně natáčejí. Pneumatiky jsou také dobré, projedu s nimi všude,“ potvrzuje předchozí slova Jaroslav Roubal ze ZOD Kolinec, který si předváděcí Fortunu vyzkoušel za traktorem John Deere 8100.

Do kopců i silážních jam

Zejména v oblastech s kopcovitým terénem majitelé zvlášť oceňují stabilitu při jízdě. Fortuna má vysoké bočnice, aby se toho do ní hodně vešlo, přesto je díky svému technickému provedení s výborným podvozkem mimořádně stabilní. „V terénu si poradí lépe než jiné návěsy,“ říká Oldřich Kalivoda. „Při odvozu siláže jsme v silážní jámě zkoušeli, kolik vydrží, než sjede do boku. Bylo nás tam víc šoférů s různými návěsy, Fortuna byla nejlepší.“

Velkou zásluhu na tom mají kvalitní nápravy BPW, odpružené pomocí parabolických pružin, které pohltí většinu rázů a hlavně zajišťují dobrou stabilitu a bezpečnou jízdu. Ty se navíc při dosažení pojezdové rychlosti nad 20 km/h samy zamknou do přímého směru. Při dnešních rychlostech 40 km/h i více jde o důležitý prvek pro bezpečnost na silnicích.

Bez vyklápění

Ovšem Fortuna boduje i něčím jiným než jen solidním odpružením. U nás je například zájem hlavně o provedení s výsuvným čelem, nahrazujícím sklopnou korbu. Vysouvací čelo má ve srovnání s klasickým sklápěním dvě výhody. Zaprvé se dá návěs v pohodě vysypat všude tam, kam zajede. A zadruhé je vyhrnování místo vysýpání stabilnější, protože těžiště návěsu se při vysýpání nezvyšuje, nýbrž s ubývajícím materiálem naopak snižuje. Zejména ve svahu nebo na měkkém podkladu senážní jámy se návěs nepřevrátí.

Při vyprazdňování se zadní brána nejdříve zdvihne nahoru, aby se dole vysunulo několik čepů, které jistí dokonalou těsnost při přepravě. Pak se vyklopí nahoru a vnitřní čelo, tlačené mohutnou pístnicí, se dá do pohybu. Je ve tvaru písmene „L“ se spodní částí vodorovnou se dnem korby a horní takřka svislou. Po plochém dně korby jede na válečcích, v závěru vyprazdňování se ještě celé vyklopí nahoru, aby se vysypalo úplně všechno. Výsuvné čelo je lemováno trvanlivými stěrkami, které zaručí, že v korbě po vyprázdnění nezbude vůbec nic.

Šité na míru

K jedinečným technickým řešením Fortuny patří také oj volitelně odpružená pomocí pryžového bloku, jde o jednoduchou konstrukci s velkým přínosem pro celkovou pevnost i stabilitu podvozku. Podle výrobce už prakticky nikdo návěsy bez odpružené oje ani neobjednává.

Doposud byla řeč o dvounápravovém návěsu, ovšem sortiment Fortuny je prakticky neomezený – vše se šije na míru požadavkům zákazníků. Kromě návěsů s vanovou korbou sklopnou dozadu, případně i do stran, s jednou, dvěma nebo třemi nápravami vyrábí Fortuna také zmíněné návěsy s výtlačným čelem, dále jednoosé a dvouosé třístranně sklopné přívěsy, vanové přívěsy, vozy s aplikátory hnojiv, stavební návěsy, podvozky s nosičem kontejnerů, přepravníky zvířat, podvalníky, komunální návěsy a další vozy. Hlavní novinkou letošního roku by měl být velký třínápravový návěs Fortuna s výtlačným čelem. Vzhledem k poptávce po co nejvyšších objemech přepravy lze očekávat, že i u nás zdomácní stejně přesvědčivě jako jeho předchůdci, kteří mu do České republiky úspěšně projeli stopu.*

Pavel Pánek

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down