Doprava je v zemědělské výrobě velmi náročná, vždyť operace spojené s dopravou představují v zemědělských podnicích více než 50 % všech prací. V souvislosti se zastaralým vozovým parkem, kdy je doprava postavena na nákladních automobilech, se řada podniků rozhodla jít cestou traktorové dopravy. V tomto článku se zaměříme na traktorové návěsy, které jsou určeny pro přepravu různých zemědělských materiálů, přičemž řada z nich nabízí také systémy výměnných nástaveb, které přispívají ke snížení pořizovacích nákladů. Takovou techniku bylo možné vidět i na letošní výstavě Techagro.
Jedním z výrobců dopravní techniky je německá firma Krampe, která nabízí jak univerzální návěsy, tak i kontejnerové nosiče. Pro náš trh jsou zajímavé především návěsy se vzduchem bržděnou tandemovou nápravou Krampe Goliath a Krampe Herkules. Model Goliath je návěs s celkovou hmotností 20 000 kg, přičemž jeho užitečná nosnost činí 15 080 kg. V základním provedení je vybaven kónickou vanovou korbou se základním objemem nástavby 18,5 m³ o délce 5,55 m a výšce 1,5 m. Tento objem je možné zvětšit pomocí nástavků a to o 0,5, nebo 0,65 m. Tandemová náprava je v základním provedení obuta do pneumatik 550/60-22,5 a umožňuje dosahovat přepravní rychlosti 40 km . h-1. Model Samson má celkovou hmotnost 21 000 kg, užitečná hmotnost pak činí 14 900 kg. Je také osazen kónickou vanovou korbou, její základní objem činí 21,7 m³. Délka korby dosahuje 6,5 m, její výška 1,5 m. I zde je možné použít nástavky o stejné výšce. U tohoto modelu je náprava v základním provedení obuta do pneumatik 600/55 R 26,5 a její konstrukční rychlost je 40 km . h-1. K oběma typům existuje celá řada příslušenství, jako jsou pneumatiky, nástavky, plachty a podobně.
Další značkou na našem trhu jsou francouzské návěsy Brimont, která nabízí výrobní řady BB a EURO. Modelová řada BB nabízí návěsy s užitečnou hmotností 12000 – 24000 kg. Ty jsou osazeny vanovými korbami o základním objemu 16,6 – 26,18 m3 a to při výšce bočnic 1,1 m. K dispozici jsou nástavky pro různé materiály (obilí, cukrovka) o výšce 0,3 – 1,0 m. Zadní čelo je možné osadit šnekovým dopravníkem. Modely o nosnosti 12 000 – 18 000 kg (BB 160 – BB 18 B) jsou osazeny centrálně odpruženou dvojitou nápravou typu boogie, model o nosnosti 24 000 kg (BB 24 TRD) má nápravu tridem se zadní samonatáčecí osou, na přání s přední řiditelnou nápravou. Všechny modely mají v základním provedení pneumatiky o rozměru 550/60-22,5. Nápravy jsou bržděné vzduchovými brzdami. Řada EURO nabízí modely s užitečnou hmotností 9000 – 13 200 kg s objemem korby 12,0 – 17,6 m3, přičemž tato výrobní řada reprezentuje jakousi ekonomickou verzi návěsů z produkce firmy. Výrobce také nabízí návěsy pro rychlosti 60 a 80 km . h-1 a nástavby pro rozmetání organických hnojiv.
Již tradiční značkou na našem trhu je firma Annaburger. Ta je známa především systémem výměnných nástaveb Multiland a svými sklolaminátovými cisternami, ale nabízí také univerzální návěsy s jednostranným a dvoustranným sklápěním. Pro podmínky našich zemědělců jsou vhodné především modely HTS 20.12/14 se základním objemem korby 21, 24 a 26 m3, HTS 22.12/14 s objemem 25 a 28 m3 a HTS 29.12/14 s objemem korby 28 a 32 m3. K dispozici jsou senážní nástavby 8 – 12 m3, korbu je navíc možné vybavit šnekovým dopravníkem. Tyto nástavby jsou nabízeny s bočnicemi o výšce 1,4 – 1,8 m. Celkové hmotnost návěsů dosahuje 20 000 – 27 000 kg. Výrobce nabízí tyto návěsy s kloubovými výkyvnými nápravami, přičemž jako alternativu nabízí vzduchem odpružené nápravy, kdy oba větší modely jsou vybaveny řiditelnou nápravou, u modelů HTS 20.12/14 je dodávána na přání. Standardem je pojezdová rychlost 40 km . h-1, návěsy mohou být připojeny do horního, nebo spodního závěsu. Možností je kulový závěs Scharmüller. I v případě vozů Annaburger můžeme mluvit o široké výbavě na přání.
Mezi české výrobce dopravní techniky patří také Agrostroj Pelhřimov, který nabízí systém výměnných nástaveb vycházející z rozmetadel organických hnojiv RA – 140, kdy jsou nástavby agregovány na podvozek typu DPR - 140. Tento podvozek má tandemovou nápravu s přepravní rychlostí do 40 km . h-1. V nabídce pro přepravu zemědělských materiálů je k dispozici vanová korba, nebo třístranná nástavba pocházející od dalšího českého výrobce, kterým je firma ZDT. Tato nástavba nese označení Mega 20, užitečné zatížení takto sestaveného návěsu dosahuje 14 000 kg. Základní objem nástavby činí 17 m3, s nástavky pak 23 m3. Nástavby jsou vybaveny hydraulicky ovládaným zadním čelem a jejich součástí jsou hydraulické válce, rozvody a elekroinstalace.
Již zmíněným českým výrobcem dopravní techniky je firma ZDT Nové Veselí, která nabízí univerzální podvozky řady Mega, které je možné mimo vanové korby a třístranné nástavby agregovat také s rozmetadlem organických hnojiv a různými typy cisteren. Tento systém jehož základem je podvozek s rychlostí 40 km . h-1 nabízí čtveřici modelů o celkové hmotnosti 13 000 – 24 000 kg (Mega 13 – Mega 24). Podvozek Mega 13 má kyvnou nápravu, modely Mega 18 a 20 mají tandemovou nápravou (1 řiditelná) a Mega 24 je osazen 3 nápravami (1 řiditelná, na přání 2 řiditelné). Základní pneumatiky mají rozměry 14,5 – 18 (Mega 13) a 16,5 – 22,5 (od typu Mega 18). V nabídce jsou pneumatiky až do rozměru 550/60-22,5. Podvozky jsou osazeny vzduchovými dvou-hadicovými brzdami, parkovací brzda je mechanická. Pro přepravu nákladů je dodávána vanová korba a dvou-stranná sklápěné korba s hydraulickým čelem se objemem 11 - 18,5 m3 (Mega 13), dále 17,5 - 23,5 m3 (Mega 18 a 20) a 19 m – 26 m3 (Mega 24).
Dalším českým výrobcem je STRO.M Export, který nabízí dopravní systémy Trailer Combi a to v provedení Classic line a Mega line. Provedení Classic nabízí jednoúčelový dopravní prostředek, provedení Mega pak systém výměnných nástaveb, kde jsou v nabídce vanová a třístranná korba, rozmetadlo hnoje, aplikátor kejdy a překládací nástavba. Podvozky s tandemovou, vzduchem bržděnou nápravou jsou nabízeny pod označením 18000 S (celková hmotnost 18 000 kg) a 21000 S (celková hmotnost 21 000 kg). Základní rozměr pneumatik činí 550/60-22,5 a přepravní rychlost dosahuje 40 km . h-1. Nosnost podvozku pak činí 14 700 a 17 100 kg. Vanová korba pro podvozek 18000 S nese název Trailer Kip 18000, její základní objem dosahuje 16 m3, s nástavky až 28 m3. Hmotnost korby činí 3200 kg. Pro podvozek 21000 S je k dispozici stejný typ nástavby označená Trailer Kip 21000 se základním objemem 19 m3, s nástavky 33 m3. Hmotnost korby činí 3400 kg. Třístranné provedení nese název Trailer Kipp Speciál, přičemž údaje o objemech a hmotnostech jsou stejné jako u vanových nástaveb. Tyto nástavby jsou osazeny zadním, hydraulicky ovládaným čelem. Jako spojovací zařízení slouží oka s průměrem 40 a 50 mm, nebo kulový závěs Scharmüller.
Filip Javorek,
spolupracovník redakce
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Dobrý den, lze připojit rozmetadlo hnoje Trailer 21000 S za traktor Case Magnum hmotnost 7967 kg