Velkou expozici měli na veletrhu Agritechnica výrobci zemědělské techniky ze Spojených států. Navzdory očekávání byla technika koncernu CNH vystavována v samostatných expozicích, značky zůstávají zachovány. Celkový průřez svým programem traktorů nabízela na veletrhu firma CASE IH. Počínaje viničními a úzkorozchodnými traktory přes sérii CVX s bezstupňovým pojezdem až k MX MAGNUM, nejtěžší třídě klasických kolových tahačů. Vystaveny byly i tři kloubové traktory STX v provedení QUADTRAC i kolovém.
Série CASE IH CVX
Velký zájem vzbudil traktor CASE CVX 170 především v kabině, ale i uspořádáním motoru. Jedná se o šestiválcové přeplňované motory s pružným chováním a elektronickým řízením. Činnost převodovky a motoru je současně kontrolována systémem APM pro maximální využití výkonu a snížení spotřeby paliva. Kabina je odpružená, s nízkou hladinou hluku, sedačka řidiče má vzduchové odpružení. Multifunkční opěrka paže integruje důležité funkce traktoru, především ovládání tempomatu, jejich funkce je zobrazována na displeji monitoru výkonu. Nastavení převodovky je vždy prováděno automaticky pro požadovanou rychlost jízdy.
Změny u kompaktních traktorů nižší třídy
Ve stejné výkonové třídě se vyrábí traktory série CS (od 78 do 150 k), vybavené mechanickou reverzační převodovkou s rozsahem 24 stupňů vpřed i vzad. U této řady byly provedeny úpravy pro zlepšení komfortu ovládání. Nejmenší traktory řady CS s označením CS COMPACT, určené převážně pro lehké práce s vývodovým hřídelem, byly také upraveny. Výfuk byl přemístěn k přednímu sloupku kabiny pro zlepšení výhledu na čelní závěs (týká se modelů CS 68 a CS 75). Pohon všech kol a uzávěrka diferenciálu jsou zapínány elektrohydraulicky. Dalším specifikem je nové čelní zvedací zařízení s elektronickou regulací (EFH) a možnost volby čelního závěsu připojeného na nápravu (známé řešení firmy STEYR). Tím je zaručeno ve zvlněném terénu kopírování čelního nářadí podle předních kol, nezávisle na postavení rámu traktoru. Traktory mohou být dodány v provedení s vysokou nebo se sníženou kabinou. Provedení kabiny je ale zastaralé, nabízí málo prostoru, většinou mechanické ovládání a poměrně vysokou hlučnost. Díky své kompaktní konstrukci a nízko uloženému těžišti jsou traktory vhodné i do kopcovitých podmínek.
Usnadnit ovládání mají i změny na oblíbené řadě MX MAGNUM, z níž byl vystaven model CASE IH MX 270 MAGNUM (205 kW/279 k) v provedení s luxusní kabinou. Zde jsme si mohli vychutnat příjemný pocit v pohodlné sedačce s vyhříváním, potažené kůží, umístěné uprostřed prostorné a prosklené kabiny, vybavené navíc automatickou klimatizací. Ovládací konzola je zde vzhledem k sedačce volně nastavitelná.
Moderní kloubové tahače
Tahače nejvyšších výkonů pro velkoprodukční podmínky jsou kloubové traktory STX STEIGER v kolovém nebo pásovém provedení. Kolové provedení využívá patentovaný způsob řízení s názvem AccuSTEER se dvěma středy otáčení (druhý v předním rámu), dovolující „zlomení“ traktoru v úhlu až 52o a dosažení poloměru otáčení neuvěřitelných 3,8 m. Pásový tahač s názvem STX QUADTRAC 440 (328 kW/440 k) se čtyřmi nezávislými pásy je určen pro nejtěžší půdní podmínky. Díky robustní konstrukci a velké styčné ploše podvozku mohla být série doplněna o nejvýkonnější model STX QUADTRAC 450 s výkonem 365 kW/ 490 k. Velmi dobře je hodnocena kabina SURVEYOR díky své prostornosti, komfortu obsluhy i spolujezdce, velkému prosklení a modernímu autodiagnostickému systému. Ovládací prvky (ruční plyn, spínač řazení, ovládání hydrauliky) byly převzaty ze série traktorů MX MAGNUM, digitální ukazatele ze série mlátiček AXIAL-FLOW. Standardní výbavou je nový monitor výkonu, trvale informující řidiče o spotřebě paliva, zvláště s ohledem na zvolené otáčky motoru a převodový stupeň. Díky těmto informacím je možné zvolit úsporný způsob jízdy. Kromě toho jsou k dispozici i informace o stupni vytížení motoru v poměru k možnému instalovanému výkonu, skutečná rychlost pojezdu a procenta prokluzu kol. Diagnostický systém firmy CASE IH umí po připojení na Laptop lokalizovat eventuální poruchy.
Nové traktory pro sady a vinice
Další zajímavá novinka firmy CASE IH překvapivě nepatří do kategorie nejtěžších traktorů, ale mezi nejlehčí – jde o novou sérii speciálních traktorů CASE IH PJN a PJV. Jsou určeny pro pěstitele vinné révy, ovocnáře nebo pro zemědělce s výměrou na úrovni 10 ha. Traktory se díky své malé šířce (jen 1,07 m) efektivně uplatní v úzkých meziřádcích sadů a vinic. Tvarování kapoty motoru vychází z provedení traktorů série MX, včetně čelní masky. Lze ji doplnit i ochranným rámem. Kabina je poměrně prostorná, prosklení zasahuje až k podlaze a poskytuje dostatek světla a kvalitní výhled ; může být pouze v rámovém provedení. Hydraulické zařízení zahrnuje až čtyři hydraulické okruhy pro vpředu nebo vzadu nesená nářadí a na přání dodávanou elektronickou regulaci závěsu. Řízení je hydrostatické, s úhlem natočení kol až 550. Převodovka může být v synchronizovaném provedení 12/12 rychlostí nebo komfortnější verze s dvoustupňovým násobičem 24/24 stupňů. Zde činí maximální rychlost pojezdu 40 km/h.
Modernizovaná verze traktoru STEYR CVT pro tento rok
V hale 5 byla vystavována i technika firmy STEYR – pod označením CASE STEYR Landmaschinentechnik. Samozřejmě největší pozornost byla věnována zástupci nové série s bezstupňovou převodovkou – traktoru STEYR CVT 130. Jedná se o druhý model v řadě s motorem o jmenovitém výkonu 92 kW/125 k. Stroj má zabudovány tři počítače – motoru, převodovky a řídící počítač pojezdu, který zpracovává přicházející signály od ovládacích prvků (např. Multicontroller II v kabině řidiče). Technici se snaží ještě více využít mnohostrannosti tohoto traktoru a představili zpětné řízení pro sérii CVT. Mělo by zajistit plnou kompatibilitu stroje jako nosiče nářadí pro oba směry jízdy. Zájem o využívání širokozáběrových žacích strojů, mulčovačů, sklízečů řepy a brambor, lesních fréz a těžebních nástaveb i různého komunálního zařízení v Evropě vzrůstá. Základem nového řešení je sedačka řidiče otočná o 1800. Integrované ovládací prvky v pravé opěrce se otáčí také. Řízení zajišťuje druhý volant, který si řidič po otočení přesune z postranní pozice do středu. Podle údajů výrobce nemá být výkon traktoru nijak omezen a nezměněno zůstává rovněž rozdělení rychlostí : plynule lze využívat rozsah pojezdu od 0 do 50 km/h. Traktory STEYR CVT jsou vybaveny vedle standardní výbavy vývodových hřídelů 540 a 1000 min-1 také úspornými variantami 540E a 1000E. Moderní management se stará o automatické vypínání a zapínání hřídelů při zdvihu a poklesu závěsu.
Dále byl poprvé představen systém automatického snižování otáček motoru na souvrati. Jakmile je nářadí zdviženo, samočinně se sníží výkon motoru. Po jeho spuštění opět vzroste – tím má být ulehčena úloha řidiče na souvrati. Ke všem novým traktorům řady CVT je dodáván sériově. Modernizovány byly také řídící přístroje hydrauliky, nabízející nyní možnost nastavení plovoucí polohy. Také lze potenciometr s časovou regulací nastavit na nekonečný průtok, což se má osvědčit zvláště při ovládání řetězového dopravníku sběracích návěsů. Traktory CVT 150 a 170 bude možné na přání vybavit širokými pneumatikami rozměru 710/70 R 38.
Ani stávajícím řadám traktorů se nevyhýbá modernizace. Řada M 9000 má výkonnější olejové čerpadlo (80 l/min), regulaci hydrauliky Load Sensing s mechanickým ovládáním, vzduchem odpruženou sedačku a rozměrnou odkládací přihrádku v kabině. Traktor lze také vybavit speciálně pro luční práce (elektronicky ovládaný čelní závěs, připojený k přední nápravě, elektrohydraulicky zapínané uzávěrky diferenciálu, bržděná přední náprava). Traktory konstrukční řady 9100 obdrží speciální nízkou střechu pro průjezd omezenými prostory a komfortní vzduchem odpruženou sedačku řidiče.
Závěrem
Obě značky, tedy jak CASE IH , tak i STEYR, reagují na požadavky současnosti stejným způsobem : stálou modernizací, úpravami pro zjednodušení ovládání a vyšší využitelnost traktorů. Vedle kompletního sortimentu se snaží nabídnout techniku, která bude co nejvíce odpovídat požadavkům praxe.
Petr Beneš