04.01.2013 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Největší se stává ještě větším

Firma Granit Parts je známá svým prodejem náhradních dílů, které rozváží do většiny evropských zemí. V Heeslingenu, nedaleko Hamburku má svůj centrální sklad, který koncem listopadu minulého roku doznal významného rozšíření. Přestože již před modernizací byl největším centrálním evropským skladem náhradních dílů, nyní byl rozšířen o další halu s užitnou plochou 20 000 m2 a vybaven moderní technikou. Slavnostního otevření jsme se mohli zúčastnit i my.

Firma Granit Parts je obchodním názvem pro jednu z divizí firmy Wilhelm Fricke GmbH a řídí jí Hans-Peter Fricke. Jak tento energický pán během prezentace několikráte zdůraznil jedná se o rodinný podnik. Firma Fricke se mimo prodeje náhradních dílů zabývá též prodejem nové zemědělské techniky zejména značek Claas a Fendt a má i divizi výrobní, představující techniku s obchodním názvem Saphir. Toto nářadí prezentující zejména jednoduché půdozpracující stroje a techniku pro ošetřování luk a pastvin je kompletováno z dílů od dodavatelů a následně montováno. A ve výčtu aktivit firmy Fricke nemůžeme zapomenout též na divizi zahradní techniky a obchod s ojetou zemědělskou technikou. Ale pojďme zpět ke značce Granit a distribuci náhradních dílů.

 

24 hodin denně

 

Firma Granit není na našem trhu neznámá a má svá prodejní místa u řady prodejců zemědělské techniky. V nabídce má přitom jak originální tak neoriginální náhradní díly a různé příslušenství. A když uvážíme, jak široký sortiment dílů je určen pro zemědělskou techniku, tak nepřekvapí, že v Heeslingenu mají skladem přes 150 000 položek a denně jich expedují okolo 20 000, což znamená zhruba 5 500 zakázek.

Objednávky se sbíhají v průběhu celého dne, ale mají typický průběh. Ráno je jich méně a poptávka po dílech kumuluje mezi čtvrtou a pátou hodnou odpolední. Je to logický důsledek situace, kdy se vyskytne porucha stroje, řeší se závada a poté co je problém nalezen, objednává se díl. A na tyto situace jsou připraveni i v Granitu. Přestože příjem dílů na sklad běží 24 hodin denně, hlavní pracovní doba je od 12 do 21 hodin. Mimo tuto dobu běží dopolední zkrácená směna a též směna večerní. Na tyto zkrácené směny pracují většinou brigádníci, nebo zaměstnanci na zkrácený pracovní úvazek. V Heeslingenu pracuje 180 zaměstnanců na trvalý úvazek a okolo 270 těch, kteří stavy doplňují podle aktuální potřeby.

 

Akumulátory vedle rýčů

 

Poměrně zajímavý je systém ukládání dílů. Ty jsou nejprve naváženy do příjmového skladu a pak rozdělovány na skladovací místa. A ono rozdělení je realizováno nikoliv s ohledem na to o jaký jde sortiment, ale ohled je brán na to jaké má rozměry či hmotnost (velké a těžké díly se ukládají v regálech dolů a manipuluje se s ním vysokozdvižnými nebo paletovými vozíky) a druhým kritériem pro umístění je obrátkovost zboží. Vedle sebe tak leží třeba akumulátor a model sklízecí mlátičky, dále ostří pluhu a za ním například rýče.

Skladníci jezdí mezi reály s vozíky a ukládají do nich jednotlivé komponenty objednávky. Kdo by si myslel, že mají dobrý přehled o tom co vyskladňují byl by na omylu. Zapamatovat si 150 000 položek, které se ještě průběžně mění, to nelze. Skladníci tak jezdí mezi regály a zboží naskladňují podle čárových kódů. Jakmile mají zakázku kompletní zavezou ji na balicí centrum, zabalí do krabic a může být expedována.

 

Rychlost na prvním místě

 

Expedice dílů řešena jednak kamiony, to u objednávek, které nespěchají a slouží třeba k doplnění zásob ve skladech u prodejců. Tam, kam je třeba díl dodat do oněch magických 24 hodin (u firmy Granit je většina objednávek, přijatých do 18. hodiny doručena do 8. hodiny následujícího dne), jezdí většinou dodávky s celkovou hmotností do 3,5 tuny.

Je to logické řešení pro zvýšení rychlosti přepravy, neb jejich řidiči nemají tak přísné bezpečnostní předpisy ohledně přestávek v jízdě a po dálnicích mohou uhánět rychlostí přes 100 km/h, což kamiony nemají šanci.

 

Pro vyšší produktivitu práce

 

Zdálo by se, že systém logistiky náhradních dílů je v Granitu vyřešen optimálně. Ale není tomu tak a prostory pro inovace jsou vždy. A právě proto byla postavena nová hala, která nenese označení sklad, ale logistické centrum. A je tomu tak. Klasický sklad to totiž není. Jedná se o 60 km reálů uložených ve čtyřech patrech s  2400 čtverečními metry v každém podlaží. V současnosti je logistické centrum zaplněno asi ze 75 %, přičemž má volné kapacity pro další rozšíření.

Ale hlavně, nejezdí v něm skladníci s vozíky, ale plastové kontejnery jezdí po pásech a skladníci je v jednotlivých místech vyskladňují z regálů, nebo je do nich naskladňují. Při příjmu zboží se používají šedé, při expedici červené kontejnery. Skladníci se tak již nepohybují mezi různými halami, ale pracují na svém prostoru, kontejnery k nim přijíždí, a nebo od nich odjíždí. A to samozřejmě zvyšuje produktivitu práce.

Expedované položky se následně hromadí v takzvaném konsolidačním skladu. Ten pracuje zcela automaticky a jednotlivé kontejnery shromažďuje a třídí. Jakmile je celá objednávka kompletní a jakmile se blíží čas její expedice, je odeslána na balící centrum. To je umístěno ve dvou podlažích a má 64 balicích míst (v současnosti se jich využívá jen polovina). Na každém balicím místě (obsazenost je dána množstvím zakázek) je jeden pracovník, který zboží uloží do krabic a pošle je dál. Krabice jsou následně převáženy (jednotlivé položky mají své hmotnosti, takže i celkový obsah by měl mít určitou hmotnost), a automat krabici opatří adresou koncového odběratele. Pak už mohou do dodávky či kamionu.

 

Největší investice v historii firmy

 

Není s podivem, že nové logistické centrum je určeno zejména pro malé díly u nichž je pracnost při vyskladňování nejvyšší. Je zde však i prostor pro zakázky těžké a velkoobjemové a také zcela oddělená sekce určená pro zdraví škodlivé a hořlavé kapaliny.

Nové logistické centrum bylo postaveno s investicí 35 mil. euro a jde o nejvyšší investici v historii firmy Fricke. Výstavba byla zahájena v červenci roku 2011 a ukončena v listopadu 2012. V době naší návštěvy tak již sklad fungoval.

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down