Otázku z titulku jsem si položil když jsem vidět Zetor 117 41 agregovaný s čelním nakladačem Trac Lift 360 z Humpoleckých strojíren. Obecně se totiž soudí, že pro čelní nakladač jsou nejvýhodnější traktory s výkonem 70 až 90 koní.
A Zetor 117 41 má těch koní takřka 120. Nejlepší odpovědí na tuto otázku proto bylo si uvedenou kombinaci traktoru a čelního nakladače vyzkoušet. Stalo se tak u prodejce Zetoru firmy N+N Košátky, kde uvedený traktor nejprve nakládal balíky, poté siláž a nakonec nahrnoval štěrk.
Třikrát nakládání
Nakládání balíků na nákladní automobil jsem si vyzkoušel jen chvilku protože je to náročná práce s ohledem na přesnost a když není k dispozici potřebný cvik, jde to pomalu a snadno lze něco zničit. Zejména u košáteckého Zetoru kde je montován čelní závěs, který traktor prodlužuje a tak dojíždění k náklaďáku musí být přesné. Také na balík napichovaný na vidle (pokud leží na zemi) není moc vidět takže to chce opravdu ten cvik. Jinak to jde ale lehce traktor si s balíky poradí a bez problému zvedne i dva najednou. A to aniž by se nakladači nechtělo se zvedat nebo se traktor stával nestabilním a potřeboval závaží do zadního závěsu.
Druhou prací bylo nakládání siláže, pro tuto činnost byly vidle zaměněny za lopatu s objemem 0,6 m3. Protože lopata měla rovnou čelní hranu, tak se jí do zmrzlé siláže nechtělo a na sněhu traktor začal hned prokluzovat. Nicméně poté co se traktor dostal do středu hromady nakládání bylo bez většího problému i když na nezpevněném terénu (hromada byla na poli) se traktor dosti prohrabával.
Třetí prací bylo nahrnování štěrku, které traktoru šlo nejlépe. Hromada totiž nebyla zmrzlá, zato zmrzlý byl podklad po němž lžíce krásně klouzala. Za půl hodinky jsem tedy měl hromadu navršenou. Použitá lžíce byla přitom pro traktor tak akorát s jejím zvedáním neměl žádné problémy, avšak díky tomu, že byla užší než traktor, tak se nedalo hromadou prohrnout (kola traktoru by nejela po vyhrnuté části) a musel jsem z ní ukrajovat ze strany. Dovolil jsem si přitom i strmější nájezdy na hromadu při vyklápění, a protože vedle sedící traktorista nic nenamítal tak to zřejmě nebylo nebezpečné.
Ovládání bez problému
Ovládání nakladače bylo příjemné, prostřednictvím klasické páky (joysticku) s obvyklými funkcemi. Řízení nakladače bylo dostatečně citlivé a to, že hydrogenerátor v traktoru je dostatečně výkonný způsobovalo, že i všechny funkce nakladače byly přiměřeně rychlé. Zajímavou funkci jsou objevil náhodně a je jí rychlé spouštění, to když se ovládací páka posune zcela vpřed zůstane zaaretovaná v této poloze a nakladač rychle klesne k zemi. Neznamená to však, že sebou o zem práskne, ale s přiměřenou rychlostí se na ní usadí. Výhled na použitou lopatu byl dobrý protože je vedle předního kola vidět na její hranu a tak ji lze srovnat do vodorovné polohy. Kdo se nechce dívat tam, může využít klasický drát se zahnutím, který polohu snímá obdobně.
Co se týče ovládání traktoru, které je třeba pro čelní nakladač, používal jsem redukovanou trojku a reverzaci, která přesto, že není pod zatížením jde řadit i při pomalé rychlosti jízdy traktoru, tedy těsně před tím, než se bude směr jízdy měnit. Je samozřejmé, že v tomto okamžiku je třeba na chvíli pouštět páku pro ovládání nakladače ale není to taková prodleva, která by výrazně zpomalovala práci (oproti reverzaci ovládané páčkou pod volantem).
Co trochu zhoršuje užitné vlastnosti Zetoru s nakladačem je bočně vedený pohon přední nápravy díky němuž nelze natáčet kola do úhlu většího než 41 °. Takže manévrovací prostor musí být o něco větší. Co je naopak pozitivní je řešení vypínání uzávěrky diferenciálu, kterou je vhodné při nahrnování štěrku občas zapínat. Sešlápnutím brzdového pedálu při zastavení na hromadě se uzávěrka vypne a může se zase bez problému manévrovat.
Bez obav
Ježdění se Zetorem 117 41 osazeným čelním nakladačem vyznělo tedy nakonec pozitivně. protože přece jen čím větší traktor, tím horší jsou sice jeho manévrovací schopnosti, tím větším výkonem ale disponuje, může tedy použít větší lžíci, má větší rozvor i rozchod a tudíž je stabilnější, má větší hmotnost a tak nepotřebuje vzadu závaží a ve výsledku má i vyšší výkonnost. Je tedy možné, že čelní nakladače budou postupem doby montovány na větší traktory než jsme bývali zvyklí a mohou při některém typu prací směle konkurovat teleskopickým manipulátorům.