Kdo by neznal typickou zelenou barvu sklízecích mlátiček Deutz-Fahr. Vždyť mnohé výrobky s tímto označením nalezly oblibu u nejednoho českého zemědělce. Podnikem, ve kterém má užívání těchto sklízecích mlátiček již několikaletou tradici, je také I. Moravskotřebovská zemědělská společnost s r. o. Jelikož letos se zde strojový park rozrostl, zajeli jsme se do Linhartic u Moravské Třebové, kde má společnost svoje sídlo, podívat, abychom zjistili, jak se ve svých prvních ukončených žních nová sklízecí mlátička osvědčila.
Ze zkušeností uživatelů
V I. Moravskotřebovské zemědělské se v letošní sezóně zúčastnilo žňových prací hned šest sklízecích mlátiček Deutz - Fahr. Kromě starších typů také zbrusu nová Deutz – Fahr 5680 HTS.
„Co se týče žní, letos nám počasí opravdu přálo. Po necelém měsíci práce na Slovensku jsme se koncem července přesunuli do Čech a se žněmi skončili na Českomoravské vrchovině 23. 8. Extrémně dobré podmínky a rychlý průběh žní prověřily kvalitu námi používaných strojů. Ale to, že jsme pracovali téměř bez nutných přestávek na opravy, nás již nepřekvapuje. Sklízecí mlátičky Deutz – Fahr používáme již nějaký ten pátek a nebýt jejich tradičního znaku – vysoké spolehlivosti – asi bychom nepořizovali letos další nový stroj.“, říká technik společnosti Ing. Milan Darmo.
V případě modelu 5680 HTS se stali v České republice prvními uživateli. Přestože se letos kombajn zapojil do žňových prací s mírným zpožděním zaviněným vyřízením nutných formalit, zvládl sklidit téměř 700 hektarů. Jaký dojem udělala sklízecí mlátička na obsluhu? „S Deutz – Fahry jezdím několikátou sezónu, ale musím říci, že typ 5680 HTS, který jsem obsluhoval letos, mě příjemně překvapil. Oproti starším typům oceňuji hlavně pohodlí a komfort kabiny. Kabina je větší, odpružená a s podstatně lepším výhledem. Také ovládání je na rozdíl od starších typů plně elektronické, velice pohodlná je též údržba stroje s centrálním mazáním.“, hodnotí obsluha mlátičky Miroslav Zatloukal a pokračuje: „Vodou chlazený motor je výkonnější, i když musím připomenout, že výkon kombajnu je ovlivněn spíše jinými faktory. Důležitá je rozloha pozemku a výnos, stejně tak jako čas strávený přejezdy (dosahovaná rychlost na silnici 30 km/hod). Denní výkon tedy kolísal podle podmínek, ale kombajn je schopen zvládnout i více jak 30 hektarů za den. Případné uživatele jistě zajímají provozní náklady. Průměrná spotřeba byla zpočátku okolo patnácti litrů na hektar, ale po záběhu stroje klesala. Za celou sezónu jsme dosáhli průměru 14,2 litru s využitím řezačky slámy a do budoucna počítám ještě se snížením spotřeby tak na 13,5 l/ha, přičemž bez použití řezání je spotřeba nafty na hektar ještě o 2 litry nižší.
Léty praxe jsem vypozoroval, že do našich podmínek je nejvhodnější žací lišta o záběru 6,3 m, což tato mlátička také splňuje. Zatím jsem ještě nezkoušel sklizeň kukuřice s adaptéry, myslím ale, že po přestavbě mláticího koše by ani zde neměl nastat vážný problém.“
Nová generace se představuje
Označení „nová generace“ není v případě sklízecích mlátiček Deutz – Fahr vůbec od věci. Patrných je hned několik změn oproti starším typům. Na první pohled upoutá elegantnější modernější a přitom jednoduchý design. Totéž se dá říci o tvaru i komfortu kabiny. Nový typ klimatizované kabiny Commander Cab III ( třetí generace ) s panoramatickým čelním sklem je vybaven vzduchem nastavitelnou komfortní sedačkou s integrovanou opěrkou paže. Ovládací páka CommanderStick je vícefunkční a s její pomocí zvládne obsluha veškeré operace. Všechny funkce jsou navíc zobrazeny na displeji. Hlučnost v kabině je minimální, proudění vzduchu je směrováno přes filtr nečistot a prachu. Na přání lze stroj doplnit monitorovacím počítačovým systémem TERIS/TCS, který zaznamenává všechny hlavní výkonové parametry stroje i případné závady. Tento počítačový kontrolní systém navíc nabízí také měření vlhkosti a výnosu sklízených plodin. Automatické předvolení a nastavení funkcí mlátičky optimalizuje sklizňové parametry mláticího koše, bubnu, turboseparátoru, ventilátoru i sít pro různé druhy plodin.
Sebevětší komfort kabiny a sebelepší design potěší obsluhu i oko, kvalitní výkon však sám o sobě nezaručí. Sklízecí mlátičky Deutz – Fahr ale zaznamenaly jednoznačný posun vpřed i v dalších technických parametrech.
V prvé řadě je třeba připomenout nově vyvinutý vodou chlazený motor. U typu 5680 má výkon 280 koní. Jelikož je jeho činnost řízena elektronicky, udržuje konstantní otáčky při optimálním výkonu. To se pozitivně projevuje na spotřebě pohonných hmot. Pohony stroje jsou originálně vyvedeny z obou stran motoru. Toto řešení zaručuje kromě jednoduchého servisu hlavně kvalitní přenos síly od motoru na pracovní ústrojí.
Žací lišta je dodávána až do záběru 9 m a její činnost je řízena systémem Autocontrol, který ji horizontálně i vertikálně vede ve zvolené výšce nad zemí. Žací systém je tandemový a pracuje s frekvencí až 1220 řezů za minutu, což nemá žádná jiná konkurenční mlátička. Pro využití mlátičky ve svažitějším terénu je potom vhodné doplnit stroj systémem vyrovnávání BALANCE, který naklápěním náprav do vodorovné polohy zabezpečuje kvalitní práci na svazích se sklonem až 20°. Bez jeho použití je svahová dostupnost stroje 9°.
V dalších technických parametrech navazuje nová generace mlátiček Deutz – Fahr na předešlé typy, kterým se kromě svých předností zcela jistě vyrovná hlavně svými největšími trumfy – jednoduchostí a spolehlivostí.
Je zajištěno financování i servis
Technické parametry ale nejsou to jediné, co se v případě značky Deutz – Fahr v letošním roce změnilo. Výroba sklízecích mlátiček se přesunula do Dánska a generálním dodavatelem těchto strojů na český trh se stala jindřichohradecká firma SOME s.r.o. Zatím pracují na českých polích dva nové stroje, ale dá se předpokládat, že u tohoto čísla v budoucnu nezůstane, protože firma SOME chce obnovit dobrou tradici těchto mlátiček a pomoci našim zemědělcům v nákupu jak nových, tak i již použitých mlátiček DF úvěrovým financováním až na 6 roků. Spolupráce s několika bankami a leasingovými společnostmi a nabídka jejich finančních produktů je samozřejmostí při jednáních se zákazníky, kdy financování nákupu strojů je zvoleno podle ekonomiky zákazníka tak, aby se předešlo možným problémům v sezónnosti toku peněz, které je v zemědělství běžné. Samozřejmostí je potom následná péče o uživatele těchto mlátiček a je zajištěn jak odborný a vyškolený servis, tak i dodávka náhradních dílů z centrálního skladu v Lauingenu prakticky do 24 hodin, takže se nemůže stát, že by některá mlátička ve žních musela stát a přerušit svoji práci z důvodu poruchy.
Roman Paleček