11.05.2007 | 11:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová generace traktorů

V letošním roce přicházejí na český trh dvě inovované řady traktorů Case IH, které se vyrábějí v rakouském St. Valentinu, kam přesídlila i evropská centrála této americké společnosti. Jde o řadu Maxxum, která postupně obmění traktory Case IH MXU. Šest modelů Maxxum Multicontroller nahradilo již v prvním čtvrtletí roku 2007 traktory řady MXU Pro MC, ve druhém čtvrtletí by mělo pět modelů Maxxum X-Line nahradit traktory MXU X-Line a MXU Pro.

Druhou modernizovanou řadou je nová generace traktorů CVX.

Velký výběr modelů
Traktory Maxxum se dodávají ve dvou provedeních. Typ X-Line se standardní loketní opěrkou, EHR regulací tříbodového závěsu, mechanickými vnějšími okruhy, topením a klimatizací, na přání lze tyto stroje vybavit stejně jako dosavadní modely Pro. Řada Multicontroller pokračuje v nastaveném standardu, je vybavena vstřikováním Common Rail, luxusní loketní opěrkou Multicontroller, elektrickým ovládáním vnějších okruhů, klimatizací, na přání i automatickou klimatizací ATC. Nejvíce požadovanými převodovkami jsou varianty 16 x 16 Semi-Powershift a 17 x 16 ECO.
Jednudušší řada Maxxum X-Line zahrnuje dva čtyřválcové motory s jmenovitým výkonem 74 kW(101 k) a 82 kW(112 k) a tři šestiválcové motory s výkonem 86 kW (117 k), 93 kW (126 k) a 104 kW (141 k). V luxusnější řadě Maxxum Multicontroller naleznou zemědělci tři čtyřválcové a tři šestiválcové modely, jejichž motory splňují přísnou emisní normu Tier III. Čtyřválcové stroje Maxxum 110, Maxuxum 120 a Maxxum 130 dosahují jmenovitého výkonu 82 kW (112 k) až 97 kW (132 k), max. výkonu 90 kW (123 k) až 105 kW (142 k) a max. výkonu se systémem Power Boost 105 kW (142 k) až 112 kW (152 k). Převýšení točivého momentu je 46, 45 a 41 %. Šestiválcové modely Maxxum 115, Maxxum 125 a Maxxum 140 mají jmenovitý výkon 86 kW (117 k) až 104 kW (141 k), max. výkon 94 kW (128 k) až 112 kW (152 k) a max. výkon se systémem Power Boost 113 kW (153 k) až 131 kW (178 k). Převýšení točivého momentu je na úrovni 45, 47 a 35 %. Z uvedených hodnot převýšení točivého momentu je vidět, že motory jsou velice pružné a ve spojení s Power Managementem poskytují svým uživatelům zajímavý poměr výkonu a hmotnosti.

Hlavní a dílčí změny
Do vývoje těchto strojů investovaly společnosti Case IH Agriculture a Cummins téměř 42 mil. euro. Hlavní inovace se týkaly motorů o objemu 4,5 nebo 6,75 l, které splňují přísnou emisní normu Tier III. K jejich charakteristice patří moderní křížová hlava válců, vysokotlaké přeplňování, veliký mezichladič stlačeného vzduchu, čtyři ventily na válec, EPM až 37 k a patentovaný systém snímání zatížení motoru na setrvačníku motoru. Vysokotlaké elektrické vstřikování Common Rail zabezpečuje u modelů Multicontroller dokonale řízené vstřikování paliva a chod motoru, jeho rychlejší reakci a nižší hlučnost až o 5 dB. Vzhledem k optimální spotřebě paliva 206 g/kWh a palivové nádrži o objemu 256 l lze tankovat jen jednou za celý den. Je nutné ještě podotknout, že motory mají interval výměny motorového oleje 600 hodin a objem olejové náplně je pouze 15 l. Díky tomu je možné ušetřit na výměnách nemalé finanční prostředky i čas.
K dalším inovacím patří speciální náprava s posuvnými poloosami Heavy duty s maximální celkovou hmotností 9000 kg a lamelové 100% uzávěrky diferenciálu přední i zadní nápravy doplněné managementem ovládání. (čidla úhlu natočení kol v přední nápravě). Traktory lze vybavit také přední nápravou o vyšší únosnosti třídy IV, standardní výbavou jsou natáčecí přední blatníky. K dílčím inovacím patří elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka. Traktor Maxxum lze vybavit i čelním nakladačem přímo z továrny za velice příznivou cenu, nebo si lze objednat pouze přípravu na čelní nakladač a agregovat ho s nářadím jiné značky. Čelní nakladač se ovládá malým elektronickým joystickem přímo na loketní opěrce.

Vyšší výkon i produktivita
Na první pohled viditelnou inovací u modelů CVX je jejich číselné označení. Původní čtyřmístné bylo nahrazeno trojmístným, a tak na český trh přicházejí traktory CVX 140, 150, 160, 175 a CVX 195. U všech modelů došlo k nárůstu jmenovitého výkonu od 104 kW (141k) až po 144 kW (196 k) při 2100 n/min, max. výkon při 1900 n/min se pohybuje od 105 kW(143 k) do 145 kW (197 k) a maximální výkon s Power Managementem dosahuje 120 kW (163 k) u nejslabšího modelu až 159 kW (216 k) u traktoru CVX 195.
Inovované traktory CVX jsou poháněné šestiválcovým, turbodmychadlem přeplňovaným motorem s mezichladičem vzduchu a vstřikováním paliva Common Rail. Vyvinou vysoký točivý moment, který i při klesajících otáčkách zajistí vysoký výkon. Hodnoty točivého momentu až 847 Nm v širokém rozsahu otáček dávají motoru zajímavé tahové vlastnosti, převýšení točivého momentu až o 55 % (OECD) měřené při odběru výkonu zajišťuje vysokou míru pružnosti motoru. Řada CVX je vybavena monitorem spotřeby paliva, který je součástí výkonnostního monitoru, měrná spotřeba v optimálním režimu je na špičkové hodnotě 204 kg/kWh. K nižší spotřebě paliva a menším provozním nákladům přispívá snížení otáček motoru na 1870 n/min pro jmenovité otáčky vývodového hřídele.
Traktory jsou vybaveny unikátní bezstupňovou převodovkou s aktivním systémem komunikace APM mezi ní a motorem. Převodovka s plynulou změnou převodového poměru spojuje snadnost ovládání s vysokou účinností. Na silnici i na poli sama volí optimální rychlost a převodový poměr. Nastaví-li na jednoduchém potenciometru obsluha nulu, traktor se snaží jet na co nejvyšší výkon a pracovat co nejrychleji, nastaví-li řidič desítku, traktor se snaží dosáhnout požadované rychlosti s co nejnižšími otáčkami a spotřebou paliva. Nová je i funkce rychlého zastavení, která se dodává na přání zejména k traktorům s čelním nakladačem. Spínač rychlého zastavení Fast-Stop zastaví převodovku přibližně o 25 % rychleji než pojezdový pedál.

Další nové prvky
Modernizované traktory CVX jsou vybaveny novou prostornější a tichou (72 dB) kabinou s velmi dobrým výhledem, proskleným střešním oknem a clonou proti slunci. Pod kabinou s vyhřívaným sedadlem a komfortní sedačkou pro spolujezdce je umístěna klimatizace. Zvýšení střechy kabiny a nižší poloha sedadla zajistí dostatek prostoru a pohodlí i pro řidiče s vyšší postavou. K pohodí přispívá také nezávislé odpružení předních kol. Obsluha nalezne v kabině nový moderní panel přístrojů v A sloupku s velkým grafickým LCD displejem a výkonnostním monitorem. K jednoduchému nastavení hodnot v menu a ovládání všech důležitých funkcí traktoru jednou rukou slouží Multicontroller IV s novým potenciometrem a nová loketní opěrka s ergonomicky uloženými ovládacími prvky.
Nové jsou také prvky hydrauliky, traktor lze vybavit až sedmi vnějšími okruhy – pět vzadu a dva vpředu. K většímu výkonu hydrauliky přispívají i optimalizované zadní vnější hydraulické okruhy s průtokem až 100 l/min (dříve 80 l/min), hydraulické koncovky byly posunuty o 200 mm vzad a 80 mm níž, což umožňuje snazší připojování rychlospojek. Na přání lze traktor vybavit jednočinným nebo dvojčinným čelním tříbodovým závěsem s Managementem ovládání, které lze integrovat do souvraťového managementu HMC Volitelnou výbavou je i elektronické ovládání tříbodového závěsu a elektrická zásuvka pro napájení čelně neseného nářadí. K bohatému standardnímu osvětlení lze doplnit i přední a zadní xenonová pracovní světla.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down