Optum AFS Connect. Tak zní označení inovované modelové řady traktorů Case IH a není náhodné. Výrobce totiž posunuje jejich technologické možnosti směrem k širšímu využívání telemetrie a obecně dálkového přenosu dat. Ale změn na nových traktorech je více a týkají se především kabiny.
Přestože inovovaná řada Optum s přívlastkem AFS Connect nepřináší zbrusu nové traktory, změn je na nich i tak dost na to, aby stálo za to o nich napsat. Jak již bylo zmíněno, tou největší je nová kabina, u níž se výrobce pyšní úrovní vnitřního hluku na hodnotě pouze 66 dB.
Informace o tom, jak se v kabině snížil hluk, slýchám od různých výrobců často, a když si pak do kabin traktorů sedám, většinou mi to nepřijde jako nějaké zázračné zlepšení. Ovšem u nových Optumů jsem sníženou hlučnost výrazně pocítil a kabina mi opravdu přišla tichá. Výrobce na ní prostě významně zapracoval a použití lepších plastů vytváří dojem fajnovosti a to i ve výbavě, která neobsahuje sedačku a doplňky s typickým červeným koženým potahem.
Sedačka se nabízí v několika provedeních, nechybí vyhřívání, odvětrávání či různé úrovně odpružení. Když už jsem nakousnul to odvětrávání. V nové kabině byla zvýšena intenzita klimatizace (o 35 %) a jiné rozmístění výduchů vzduchu způsobuje, že vyhřívání či chlazení prostoru obsluhy je rychlejší a rovnoměrnější. Přesnější funkci klimatizace napomáhá i světelný senzor, který poskytuje informaci o tom, jak intenzivně svítí slunce, a podle toho je účinek chlazení upravován.
Aby řidič lépe z kabiny viděl, byla zvětšena plocha skel, zejména toho zadního o 11 %, ale i předního o 7 %, na nějž byl použit nový stěrač, který očišťuje větší plochu. Z pohledu ovládacích prvků je hlavní změnou nový velkoplošný monitor AFS 1200 v loketní opěrce, která je stejná jako ve větších traktorech Magnum AFS Connect. Stejně jako malý informační monitor v pravém A sloupku, který tradičně nahrazuje přístrojovou desku.
Protože řidiče traktorů nezajímají jen ovládací prvky, ale při dlouhých pracovních směnách také místa, kam si mohou uložit jídlo, nápoje, nebo osobní věci, výrobce na to myslel a zvětšil odkládací prostory vzadu za sedačkou i pod sedačkou spolujezdce, kde může být klimatizací ochlazovaný prostor neboli lednička navržená pro umístění láhve velikosti až 2,5 l. V kabině je též velké množství napájecích zásuvek pro pracovní monitory, USB i zásuvka na 230V. Pro připojení monitorů jsou nově k dispozici dva držáky – jeden u střechy kabiny s posuvnými kulovými spoji RAM a druhý ve formě hliníkové lišty podél celého pravého okna. Řidič si může dle libosti vybrat, co kam umístit. U nového Optumu si přijdou na své i milovníci muziky. Standardem je DAB rádio s Bluetooth a se čtyřmi reproduktory, na přání lze objednat i subwofer.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.