Světové koncerny neustále zásobují trh traktorovými novinkami a typickým příkladem je CNH, který nyní vyrábí většinu svých traktorů na společné platformě. Je samozřejmé, že existují rozdíly mezi modely v červené a modré barvě, ale základní konstrukční celky zůstávají zachovány jak v provedení Case IH, tak New Hollland.
Čtyři modely
Modelová řada TG zahrnuje čtyři modely TG 210, 230, 255 a 285. Čísla takřka přesně vyjadřují jmenovité výkony v koních, pokud chcete údaje v kilowattech jde o 154, 170, 189 a 208 kW dosažených při otáčkách motoru 2200 n/min. Maximální výkony jsou o 10 až 20 kW vyšší (podle modelu) a jsou dosaženy při klasických otáčkách 2000 n/min. Zato točivý moment (970 až 1396 Nm) je posazen již k otáčkám 1400 n/min a má vysoké převýšení (u modelu 285 až 54 %). Vznětový motor má zdvihový objem 8,3 l, šest válců, turbo s mezichladičem stlačeného vzduchu a kapalinové chlazení. Dva nejvýkonnější motory (255, 285) používají čtyřventilovou techniku s plně elektronicky řízeným vstřikováním typu Common Rail.
Výkonné traktory je zvykem vybavovat převodovkami plně řazenými pod zátěží a nejinak je tomu u nových modelů TG. Převodovka je řazená elektrohyraulicky a řazení je programovatelné. Pro jízdu vpřed je k dispozici 18 převodových stupňů vzad lze zvolit ze čtyř.
Axiální pístové čerpadlo je vybaveno regulací Load Sensing a disponuje výkonem 146 nebo ve výbavě na přání až 257 l/min. Hydraulický olej je pak pro vnější okruhy k dispozici přes 3 až 5 párů rychlospojek, s elektronickou regulací času i průtoku. Tříbodový závěs je dimenzován na nosnost 9 až 10 tun (podle typu) a samozřejmostí je EHR.
Vývodový hřídel je možné provozovat ve dvou klasických režimech otáček 540 a 1000 n/min. Za zmínku stojí ještě přední náprava, která může být tak jako u většiny traktorů NH odpružená (Terrgalide s výkyvem 112 mm), nebo s velkým úhlem rejdu (SuperStteer s úhlem natočení 68 °).
První dva v ČR
Nový model TG si již svoji premiéru odbyl i v naší republice. Slavnostní uvítání hned dvou modelů řady TG (210 a 285) připravil oficiální dovozce traktorů New Holland, firma Agrotec a samozřejmě kde jinde než doma v Hustopečích. Oslava byla velkolepá a stejně jako před dvěma lety, (tehdy šlo o představení nové mlátičky New Holland CX) byla doplněna ohňostrojem. Za překrásného slunečného počasí sice světelné efekty zanikaly, dýmu a ran však byla i tak dost.
Tam kde se představují nové nablýskané stroje a takřka stoprocentní je zastoupení návštěvníků mužského pohlaví nesmějí chybět zástupkyně pohlaví opačného. Je pravdou, že jejich přítomnost je většinou spojena s moderními, sportovními a drahými automobily, ale nové traktory už nejsou jen pomocníky zemědělců u nichž se hledí jen na jednoduchost funkčnost. Technika pokročila a moderní traktor je v porovnání s automobilem technicky stejně vyspělý a v některých případech i dokonalejší. Příkladem může být automatické řazení převodových stupňů. Také design již hraje významnou roli a nové traktory mají linie mnohdy stejně atraktivní jako nová auta.
Takže nebylo jistě od věci, když sejmutí plachty z nového modelu TG 285 obstaraly čtyři tanečnice a muži se tak měli na co dívat. Taneční vystoupení trvalo poměrně dlouho a pak už byl čas na to podívat se na traktor zblízka a případně si s ním i zajezdit. Bohužel zájem o ježdění byl značný, nechtěl jsem se moc vnucovat, takže se na mě nedostalo. V brzké době se ale určitě vypravíme do zemědělského podniku, kde o koupi traktoru uvažují a zkusíme se s ním svézt při pořádné provozní zátěži. Jsme zvědavi.
Luboš Stehno