Právě se rozbíhá výroba nové modelové řady Zetorů s označením 6. Prvně ji veřejnost mohla spatřit v podobě prototypu na Zemi živitelce v roce 2023. Ten byl následně vystaven i na Techagru 2024, ovšem v té době už bylo jasné, že dozná důležitých úprav. Konstruktéři následně pokročili a použili převodovku s ekonomickým režimu, tedy se sníženými otáčkami motoru dosaženými při maximální pojezdové rychlosti a použili též PTO s ekonomickými otáčkami.
Současná převodovka má krom ekonomického režimu jízdy i jeden rychlostní stupeň navíc a aktuální počet převodových stupňů je 30, kdy pět jich obsahuje základní převodovka a šest stupňů je řazeno v rámci násobiče točivého momentu. A ve výbavě nechybí klasický čtyřrozsahový vývodový hřídel. Takže z uživatelského pohledu by měly mít šestkové Zetory všechny základní prvky, které současný evropský uživatel požaduje a mezi nimiž se jako výbava na přání může objednat i systém automatického řízení podle satelitní navigace od firmy Topcon.
Nové traktory jsou vyráběny s využitím rozhodujících konstrukčních celků nakupovaných od dodavatelů. Použité motory jsou čtyřválce Deutz s výkonem od 130 do 170 k, popisované převodové ústrojí dodává firma ZF, odpružená přední náprava je od firmy Carraro, regulaci tříbodového závěsu vyrábí Bosch. V Zetoru byla zkonstruována kabina a všechny dodávané konstrukční celky zkompletovány a otestovány a to včetně ovládacích prvků, které tento model posunují na kvalitativně vyšší úroveň, než jaký měla původní Forterra a to nejenom s ohledem na komfort ovládání, ale též sníženou hlučnost v místě obsluhy či nižší úroveň nečistot pronikajících do kabiny.
Tak jak se rozbíhá výroba řady 6, probíhají práce i na modelové řadě 5. Ta by měla nahradit současné traktory Proxima a stejně jako řada 6 by měla být konstruována s využitím celků dodaných od renomovaných výrobců. Počítá se s tím, že nová řada 5 bude pokrývat podobný výkonový rozsah jako současná Proxima a ve výbavě budou varianty s mechanickou i při zátěži řazenou reverzací.
V plánu je i zcela nová modelová řada. Ta dostane rovněž číselné označení, hlavně by se však měla výkonově posunout přes 200 k. Konkrétnější informace zatím dostupné nejsou, ve hře je vícero variant.
Z pohledu výroby traktorů, u nichž je důležitá hlavně jednoduchá konstrukce a nízké výrobní náklady bude pokračovat spolupráce s indickou společností VST Tillers Tractors s cílem společného vývoje traktorů ve výkonovém spektru od 50 do 80 k a určených pro trhy v takových regionech jako je Afrika, Asie nebo Jižní Amerika.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2025.*