O čtrnáct dní dříve než na výstavě Agritechnika v německém Hannoveru se českým zemědělcům představil ve své premiéře nový traktor New Holland TS135A. Jednou z jeho zastávek na cestě do Hannoveru se stal areál společnosti Agrima Žatec ve Staňkovicích. Akce s odborným výkladem nebyla příliš propagována, přesto přilákala na stovku zájemců převážně z řad uživatelů traktorů New Holland.
Nástupce velmi oblíbených traktorů TS, kterých na českých polích pracuje na 200 kusů, je v anglickém Basildonu vyráběn v pěti typech o jmenovitém výkonu 101 až 136 koní. Hodně konstrukčních prvků je společných pro obě řady, ale některé změny jsou viditelné na první pohled. Moderního designu kabiny s názvem Horizon se zcela novou konstrukcí buď ve standardním, nebo odpruženém provedení i nové masky chladiče si hned každý povšimne a po nastartování zjistí, že i motory jsou zcela jiné.
Dva nejslabší z pěti vyráběných modelů mají čtyřválcový a další tři šestiválcový přeplňovaný motor s mezichladičem stlačeného vzduchu. Modely TS110A, TS 125A a TS135A mají navíc čtyřventilovou hlavu motoru s vysokotlakým vstřikováním Common Rail. Ve standardu těchto tří typů nechybí ani unikátní snímání krouticího momentu užívané v traktorech New Holland TM, elektronické udržování konstantních otáček Engine Speed Management a především systém navyšování výkonu motoru Engine Power Management. S jeho pomocí dochází například u traktoru TS135A k navýšení výkonu ze 135 na 162 koní, což výrazně zvyšuje užitné vlastnosti traktorů TS-A.
Převodovku si může uživatel vybrat ze tří typů od jednoduchých Synchro a Dual Command až po nejčastěji žádanou Electro Command 16x16 s elektrohydraulicky řazeným reverzem a vybavenou elektronickou regulační hydraulikou tříbodového závěsu EDC. Na přání lze použít také převodovku Electro Command Active s automatickým řazením. Traktor může být vybaven sekvenčním systémem HTS zaznamenávajícím do paměti úkony na úvrati s jejich jednoduchým opakováním ovládaným pomocí tlačítka.
Také nápravy mohou být tří typů, pevné Standard, odpružené Terraglide (odpružení lze vypnout) nebo Supersteer docilující menší poloměr otáčení stroje, což je výhodné především při otáčení na úvrati.
Jednoduché ovládání i komfort a pohodlí
Zajistit maximální pohodlí a pomocí elektroniky jednoduché ovládání stroje, takový je trend při moderní konstrukci traktorové kabiny. Poprvé je v této třídě traktorů použita konstrukce kabiny bez bočních sloupků, což v praxi znamená, že v bočních dveřích chybí tzv. „B „ sloupek kabiny. Sférická skla kabiny svou konstrukcí snižují vnitřní hladinu hluku a zlepšují výhled do stran. V nové kabině Horizon jsou všechny ovládací prvky lehce dosažitelné a jsou snadno seřiditelné stejně jako moderní sedačka řidiče. Vylepšení zaznamenala také odklopitelná sedačka pro spolujezdce. Ta může být nahrazena chladicím boxem. Ve střeše je umístěno průhledné střešní okno vyrobené z nerozbitného skla, jelikož při konstrukci řady TS-A se počítalo s tím, že traktory budou využívány pro práci s čelním nakladačem. Pokud nebude využíváno při práci, lze jej zatáhnout protisluneční clonou.Klimatizace je umístěna pod sedadlem s možností bederního vyhřívání. Filtry vzduchu v kabině jsou na pravé i levé části střechy i pod sedačkou.
Sloupek řízení je nastavitelný jak horizontálně, tak vertikálně. U převodovky Electro Command, která bude pro Českou republiku standardní, jsou jednotlivé převodové stupně řazeny pod zatížením pouhým stisknutím ovládacích tlačítek. Pouze mezi skupinami (polní a silniční) musí obsluha použít spojkový pedál. Ovládací prvky traktoru jsou barevně odlišeny a jejich seskupení je velice účelné. Symboly ovládacích prvků jsou srozumitelné s přehledným označením. Ovládací konzola je propojena se sedačkou obsluhy a plynule reaguje na její pohyb. Přístrojová deska je plně digitální, údaje na ní jsou zobrazeny analogovými přístroji v kombinaci s displejem.
Podlaha kabiny je rovná, což usnadňuje její údržbu. Pedály jsou zavěšené a podlaha je doplněna opěrkou nohy pro řidiče.
Traktor má obvykle osm světel vepředu a čtyři vzadu, specialitou je osvětlení schůdků v případě otevření dveří za špatné viditelnosti. Na přání lze traktor dovybavit xenonovým světlem s dlouhým dosvitem do vzdálenosti 108 metrů.
Motory nové konstrukce
Zcela nová je v případě řady TS-A konstrukce motorů. Buď jsou užívány dvouventilové s mechanickým vstřikovacím čerpadlem Bosch, nebo motory se čtyřventilovou hlavou a vstřikováním Common Rail. Oba typy splňují normu Euro II. Tím, že jsou motory velice masivní, se snížily vibrace a byla výrazně snížena úroveň jejich hluku. K tomu přispěl i nový způsob vstřikování paliva. Převýšení krouticího momentu o 42 % posunuje traktory TS-A do špičkové třídy. Interval výměny filtru a oleje byl prodloužen na 600 motohodin.
Systém vysokotlakého vstřikování Common Rail dodává firma Bosch. Čerpadlo nasává přes filtr a chladič naftu z palivové nádrže. Sběrná větev (rail) zaručuje konstantně vysoký tlak s jehož pomocí se dostává palivo k elektronicky řízenému vstřikovači, který je schopen modulovat, jak dlouho a do jaké míry bude vstřikovač otevřen. Palivo není vstřikováno do spalovacího prostoru naráz, ale po částech. Po předvstříknutí malé dávky a jejím zážehu dochází teprve ke vstřiku hlavního množství s největší energií.
Nastavení konstantních otáček Engine Speed Management umožňuje volbu dvou variant otáček například na poli a na úvrati. Velkou výhodou je již zmiňovaná možnost navýšení výkonu motoru v těžkých podmínkách.
Ve standardu má vývodový hřídel otáčky 540/1000 n/min a 540 n/min ECO, tj. 750 n/min na vývodovém hřídeli. Zapínání a vypínání vývodového hřídele může být automatické, pracující v závislosti na poloze zadního TBZ.
Všechny modely řady TS-A pracují se systémem Load Sensing s uzavřeným středem a průtokem 113 l/min. Tak jako na dalších typových řadách traktorů New Holland jsou i zde použita dvě hydraulická čerpadla. Hydraulické okruhy jsou dva až čtyři a jsou ovládány mechanicky nebo na přání elektrohydraulicky.
Na trhu by se nová řada traktorů New Holland TS-A měla objevit na přelomu letošního a příštího roku.
Roman Paleček