Do Zemědělského družstva Dolní Újezd jsem vyrazila podívat se na sklízecí řezačku FR 650. V podniku zatím odpracovala jednu sezónu, ale o družstvě Dolní Újezd je známé, že tolik co zde, jinde stroje nenajezdí. S novou pomocnicí, která pomáhá s přípravou krmiva jak pro krávy, tak pro bioplynové stanice jsou v družstvu spokojeni. A protože to není v podniku první sklízecí řezačka New Holland bylo možné i srovnávat.
O nové řezačce jsem si povídala s obsluhami, Vítem Lipavským a Pavlem Holomkem, i vedoucím střediska Vidlatá Seč Josefem Kabrhelem. Na otázku, co je na nové řezačce lepší, než na té staré byla odpověď, že téměř všechno. Ale jako první oba řidiči jmenovali pohonnou jednotku.
Pohonná jednotka je nesrovnatelná
Starší stroj byl vybaven motorem s dvěma turbodmychadly splňujícím emisní normu Tier III pomocí systému EGR. Současná pohonná jednotka je z výroby FPT, splňuje emisní stupeň V, a to díky jedinému systému Hi-eSCR II.
Pohonnou jednotkou je Cursor 16 EcoBlue, který podle měření DLG dává řezačce FR 650 oproti staršímu modelu FR 700 o 5% vyšší výkon při spotřebě o 21% menší. Podle zkušeností z praxe v podniku Dolní Újezd je to pravda, především větší výkon je znát. Motor reaguje pružněji, odpovídá rychleji na zatížení a celý stroj je tak živější. Co se snížení spotřeby týká i to je znát. Jenže v rámci objektivity se musí započítat tolik dalších faktorů, že nelze říct, že za to v plném rozsahu může jen řezačka.
Pohon a účinný přenos síly
Motor má zdvihový objem necelých 16 l a stroji dodává při otáčkách 1700-2000 za minutu maximální výkon 653 koní. Aby bylo možné účinně využít sílu motoru je třeba ji účinně přenést. Na motoru je uložena centrální převodovka s pohony čerpadel a hlavním pohonem celého pracovního ústrojí. Centrální převodovka je dimenzována, aby odolala i největšímu zatížení. Vkládací válce a případně adaptér jsou poháněny hydrostaticky systémem SingleDrive. Na přání je k dispozici systém DoubleDrive, kdy adaptér je poháněn nezávisle na otáčkách vkládacích válců a nedochází k hromadění mezi adaptérem a vkládáním řezačky. Tento systém má i nová řezačka v Dolním Újezdě
Všechny řezačky v Dolním Újezdě jsou vybaveny pohonem všem čtyř kol a obsluha si to chválí. Zadní náprava je poháněna mechanicky kardanem z hlavní převodovky pojezdu a spínána pomocí elektrohydraulické spojky.