26.06.2021 | 08:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Deutz-Fahr 8280 TTV - motor a převodovka

Měl jsem možnost se detailně seznámit a také chvíli svézt s traktorem Deutz-Fahr 8280 TTV. Možná bych měl k jeho modelovému označení ještě doplnit Agrotron, ale jelikož u DF je Agrotron skoro každý traktor, tak toto označení vynechám. Zmíním však to, že Deutz-Fahr 8280 TTV je zástupcem nové řady a inovační prvky, které používá, se brzy dostanou i k sedmičkovým modelům.

Mluvit o modelové řadě 8 jako o modelové řadě je trochu nadnesené, protože zahrnuje jen jeden traktor. Z jeho označení 8280 TTV si odvodíme jmenovitý výkon motoru v koních (278 k) i to, že je vybaven plynulou převodovkou, kterou v Lauingenu označují zkratkou TTV.

Dva stupně přeplňování
V traktorech Deutz-Fahr z vyšších výkonových kategorií se používají motory Deutz. Motor této značky má i model 8280 TTV a jedná se o známé provedení TTCD 6.1 se zdvihovým objemem 6,1 l. Tento šestiválec vyrábí Deutz v mnoha modifikacích jak z pohledu výkonu, tak montovaného příslušenství a platí, že čím má vyšší výkon, tím je toto příslušenství obsáhlejší. A tak je tomu i u motoru, který má DF 8280 TTV. Používá například dvoustupňové přeplňování. První turbo je bez regulace, druhé má elektronicky řízený obtokový ventil, jenž nastavuje správnou hodnotu plnicího tlaku. Plnicí tlak je díky tomu optimalizován v rámci celé otáčkové charakteristiky a výsledkem je ochota akcelerovat, velmi plochá křivka průběhu výkonu mezi otáčkami 1650 a 2100 za minutu i plochá křivka točivého momentu (1250 až 1700 ot/min).
Příznivá je i hodnota měrné spotřeby paliva. Jistě se na ní podílí též vstřikování Common Rail s maximálním pracovním tlakem vstřikovačů 200 MPa, ale i jedna netradiční věc, a sice mezichlazení stlačeného vzduchu. Tím nemyslím klasický chladič vzduch/vzduch, který má traktor samozřejmě také, ale mezichlazení umístěné mezi prvním a druhým turbodmychadlem.

Duaální chlazení
Mezichlazení vzduchu za prvním turbodmychadlem je realizováno kapalinou, která proudí v odděleném nízkoteplotním okruhu a kromě stlačeného vzduchu chladí též jedno z turbodmychadel a přes výměníky pak převodový i hydraulický olej. Teplota v nízkoteplotním okruhu se pohybuje mezi 45 a 50 °C a vyjma různých ventilů, které chlazení regulují, se na správné funkci podlí i elektrické dopravní čerpadlo s regulací otáček. V zahřívací fázi traktoru se může úplně odstavit z provozu, a tím zkrátit dobu, než je traktor plně připraven k provozu a má správné hodnoty teplot převodového a hydraulického oleje.
Vysokoteplotní okruh je naproti tomu klasikou. Udržuje pracovní teplotu chladicí kapaliny blízkou 90 °C, používá běžné čerpadlo, termostat a rozměrný chladič, který je umístěn těsně před ventilátorem. Ten obsahuje spojku s elektronickou regulací, takže jeho otáčky se primárně upravují ne podle teploty vzduchu, který nasává, ale podle teplot chlazených médií.
Vysokoteplotní okruh slouží dále pro chlazení motorového oleje (jsou využity dva výměníky) a použit je i v systému ochlazování recirkulovaných spalin. Má to jednu výhodu, a sice tu, že pokud motor není plně zahřátý a EGR ventil se již otvírá, tak výměna teplot funguje obráceně a horké výfukové plyny zahřívají chladicí kapalinu motoru, čímž se proces přechodu na provozní teplotu urychluje.*

Celý článek včetně mého hodnocení traktoru najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2021.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down