V komunálních službách, zahradnictví i na dvorech menších farem najdou uplatnění nové traktory Kubota série L40. Ty se představily v polovině února v německém Wendenu.
Značka Kubota není na světových trzích rozhodně zanedbatelným hráčem, v pěti japonských a dvou severoamerických závodech se vyrobí 135 000 traktorů (bez traktorových sekaček) za rok. Velkou výhodou je úzká spolupráce s výrobci příslušenství, pro jehož testování dává značka Kubota svoje traktory k dispozici, a tak může být při konstrukci brán zřetel na příslušné technické parametry. Příslušenství značka Kubota nevyrábí, jedinou výjimkou jsou čelní nakladače pro traktory s výkonem od 15 do 128 koní. Závod v americké Atlantě, kde se čelní nakladače vyrábějí, totiž značka Kubota vlastní.
Kabinové traktory se do Evropy dovážejí celé přímo z Japonska, další technika se kompletuje v montážních závodech v Německu, Španělsku, Francii a Velké Británii. Ke spokojenému uživateli neodmyslitelně patří fungující servis a distribuce náhradních dílů. Expedice náhradních dílů je v Evropě zajišťována čtyřmi vzájemně komunikujícími pobočkami s přímým propojením na japonské výrobní závody. Velkou výhodou značky Kubota je fakt, že veškeré komponenty dodávané techniky (motor, převodovka, hydraulický systém) jsou vlastní konstrukce. To ovšem při objemu výroby není nic divného, jelikož 70 % celkového objemu produkce značky Kubota tvoří právě motorové stroje, zbývajících 30 % připadá na další výrobky a zahrnuje stroje a zařízení pro celou řadu průmyslových odvětví i ochranu životního prostředí.
Od historie po dnešek
Série L traktorů Kubota se vyrábí již téměř 30 let, jde tedy o mechanizaci s dlouholetou tradicí, jejíž technické kvality byly již dostatečně prověřeny a právě na precizním otestování na domácích trzích značka Kubota staví a klade na něj důraz před uvedením nových produktů na světové trhy.
Od roku 1979 do roku 1988 byly ve výrobě modely L245 a 345, které poté nahradily tři typy L2550, 2850 a 3250 vyráběné do roku 1995. Následovaly traktory s označením L3600 a 4200, po nich již nastoupily modely L3430, 3830, 4630 a 5030 vyráběné dosud. Sériová výroba představené řady L40 bude zahájena letos v dubnu v šesti typech.
Modely ponesou označení L3540 FST, L4240 FSTC, L4240 HSTC, L5040 GSTC, L5240 HSTC a L5740 HSTC, přičemž první dvojčíslí označuje výkon motoru, druhé je označením vyráběné série a poté následuje informace o použité převodovce a variantě traktoru bez kabiny, či s kabinou (C).
A v čem je série L40 nová? Použité motory splňují nejnovější normy povolené produkce spalin, ke změnám dochází také ve volbě tří variant převodovek, traktory pracují s výkonnějším hydraulickým systémem a instalace klimatizace do kabiny je součástí nabízeného standardu.
S novými převodovkami
Pohonnými jednotkami těchto traktorů budou pochopitelně motory Kubota v pěti variantách výkonu, ať již tříválcové (L3540DT) nebo čtyřválcové u ostatních vyráběných typů. Tři nejvýkonnější modely této řady budou poháněny turbomotory.
Uživatelé traktorů Kubota mohou volit mezi třemi variantami převodovek. Převodovka FST je mechanická plně synchronizovaná a umožňuje řazení 16 rychlostí vpřed a 16 vzad při rychlosti 0,19 až 33 km/h. Je vhodná pro práci s čelním nakladačem.
S převodovkou GST může obsluha řadit 12 rychlostí vpřed a 8 vzad bez použití spojky. Se sériovou redukcí nabízí tato převodovka možnost řazení 24/16 včetně plazivých rychlostí v rozsahu 0,2 až 31 km/h.
Novinkou je převodovka HST-PLUS využívající hydrostatického převodu ve třech stupních rozsahu a rychlosti od 0 do 33 km/h. Pro obsluhu přináší její použití hned několik možností a výhod. Automatické ovládání hydrostatického čerpadla a motoru zaručuje optimální výkon bez ohledu na provozní podmínky. Ovládání pedálu pojezdu je ulehčeno hydraulickým posilovačem při zachování jemné reakce a dobré kontroly.
Nová převodovka umožňuje nastavení ovládání stroje podle zatížení pouhým stiskem tlačítka. Je možné volit mezi třemi provozními režimy pro přizpůsobení převodovky. Každým následným stiskem je řazena další funkce. V prvním režimu se všechny funkce řadí manuálně, režim 2 s funkcí Stall-Guard chrání motor proti přetížení a zabraňuje jeho nechtěnému zadušení. Třetí režim (Auto H-DS) umožňuje automatické řazení podle zatížení zároveň s využitím funkce Stall-Guard.
U nové převodovky je možno ruční páčkou každý rozsah rychlostí (dosud byly k dispozici tři) řadit do rychla či pomala. Tím obsluha získává celkem šest rychlostních rozsahů (Hi-Lo-Funktion). Volba mezi rychlým a pomalým převodem je díky hydraulickému systému možná i během jízdy. Přepínání režimů rychle/pomalu se může po aktivaci funkce AUTO-H-DS odehrávat automaticky.
Systém HST umožňuje pomocí jednoduchého otočného spínače nastavit odpovídající rychlost reakce hydrostatické převodovky. Vyšší rychlost (poloha FAST) je optimální pro práci s čelním nakladačem, pro měkčí zrychlení a zpomalení slouží poloha SLOW vhodná například při údržbě travnatých ploch.
Traktory série L40 nabízejí také nový Load Sensing System reagující automaticky na nechtěné snížení otáček motoru.
Díky přiřaditelnému systému Auto-Throttle.Advance se po stisknutí pedálu pojezdu automaticky ovládá vstřikovací čerpadlo. Tak je synchronizována rychlost jízdy a otáček motoru. Ovládání traktoru je tak jednodušší a zároveň se snižuje spotřeba pohonných hmot i hladina hluku.
Vyšší výkon i komfort
Spalovací systém motorů s trojnásobným prouděním zajišťuje zlepčené proudění vzduchu ve spalovacím prostoru. Umožňuje tak vyšší výkon a účinnost při snížení množství škodlivin. Nové motory mají vyšší zdvihový objem, jsou méně hlučné s menšími vibracemi.
K dispozici jsou tři přední a dva zadní hydraulické okruhy, v případě potřeby lze přidat další. Hydraulický rozvaděč je řízen elektronicky. Maximální zvedací síla na konci ramen dosahuje 1750 kg. Zadní vývodový hřídel se hydraulicky zapíná i vypíná nezávisle na pojezdu. Zadní tříbodový závěs je vybaven rychloupínáním.
Kabina je vybavena klimatizací, jejíž kompresor a kondenzátor jsou umístěny pod přední kapotou. Standardem je odpružená sedačka, ovládání funkcí hydraulického systému je řešeno elektronickým joystickem instalovaným na loketní opěrku. Poloha volantu je jednoduše nastavitelná stlačením nastavovacího pedálu.
Roman Paleček