Inženýři John Deere se také zabývali otázkou, jak dále zvýšit výkonnost u rotorových sklízecích mlátiček. Na rozdíl od strojů s vytřásadly stojí proti dalšímu zvětšování velikosti omezení v podobě celkových rozměrů. Cesta ke zvýšení průchodnosti hmoty proto vede spíše zvýšením účinnosti práce stroje, který si své rozměry zachová. Účinnost lze zvýšit nejenom u pojezdu, ale i u dalších konstrukčních skupin, od šikmého dopravníku až po drtič slámy.
Takové výzvy stály na začátku vývoje nových mlátiček John Deere s dvojicí axiálních rotorů. Výsledkem úsilí konstruktérů jsou stroje, které mají přepracované nejen mláticí a separační ústrojí, ale také všechny celky, které nějakým způsobem omezovaly výkonnost. Změny v konstrukci si kladly za cíl zvýšení efektivity a zachování průchodnosti hmoty na stabilní úrovni i za ztížených podmínek při pokud možno nezměněném nastavení mlátičky. Takovou inovací je například úplně nový zúžený pohon na bázi řemenic, který umožňuje zachovat celkovou šířku mlátičky na úrovni 3,5 m i při šířce šikmého dopravníku 1,72 m a obutí do pneumatik o šířce 710 mm.
Koncept dvou axiálních mláticích a separačních rotorů je koncipován pro dosažení maximální průchodnosti slámy při současně stabilním výkonu. Změn se dočkalo také čisticí ústrojí, a to především za účelem odvodu velkého objemu vzduchu, aby se minimalizoval protitlak vzduchu a bylo dosaženo jeho rovnoměrného proudění. Optimalizace končí na drtiči slámy náhradou známých nožů za nože se speciálním tvarem zvoleným tak, aby se jejich pohybem podporovalo proudění vzduchu drtičem.*
Více informací v týdeníku Zemědělec a v Mechanizaci zemědělství č. 11/2019.