Představení novinky, to je událost. Obvykle se taková slavnostní událost děje na nějakém významném veletrhu. V současné době se blíží Sima v Paříži, kde bude své novinky prezentovat řada vystavovatelů, ale jsou i výrobci, kteří jsou ochotni poodkrýt roušku tajemství ještě před oficiálním představením.
Jedním z takových výrobců, který představil své novinky dříve, než je budou moci zákazníci spatřit v Paříži, je společnost AGCO Ltd. s několika výrobky značky Challenger. Tato společnost pozvala na začátku února novináře z Evropy do svého montážního závodu v nizozemském Grubbenvorstu, kde představila hlavní novinky pro nadcházející sezónu – nové řady postřikové a aplikační techniky Spra Coupe a Terra Gator. Inovacím se nevyhnuli ani kolové traktory řady MT 500 B. Zlatým hřebem celé předváděcí akce ovšem bylo představení kloubového kolového traktoru řady MT 900 B.
Nové aplikátory Terra Gator
Oba dva nové čtyřkolové Tera Gatory již na první pohled zaujmou novým designem, který je stylizací kabiny a kapoty řadí po bok modelu 9205, který byl představen v loňském roce. Nový model 3244 nahrazuje model 3104 a nabízí mnohem vyšší produktivitu práce díky novému motoru Cat C 11. Tento motor, s objemem válců 11,3 l a s mezichladičem stlačeného vzduchu, disponuje výkonem 271 kW (364 k), který je v případě potřeby navýšen až na 294 kW (364 k) při 1900 ot/min. Nejvyšší točivý moment je k dispozici při 1400 n/min a činí plných 1752 Nm.
Díky novému elektronickému systému řízení pracuje pohonná jednotka v souladu s převodovkou Caterpillar Delta-Shift, která vychází z převodovky používané v pásových traktorech Challenger MT 765. Tato převodovka je vybavena šestnácti převodovými stupni pro jízdu vpřed a čtyřmi stupni pro jízdu vzad. Řazení provádí obsluha bez použití spojky, jednoduše a pohodlně pomocí tlačítek na pákovém ovladači, zabudovaném v loketní opěrce. Pomocí zařízení AutoShift si řidič může nastavit maximální převodový stupeň a systém poté řadí automaticky v závislosti na zatížení a otáčkách motoru.
Podvozek nového modelu je konstruován tak, aby bez problému zvládal přepravovat v nádrži 18 m3 kapaliny nebo 18 tun sypkých materiálů. Z toho důvodu byly vyvinuty nové, mimořádně tuhé nápravy AxleTech, díky nimž je možné stroj vybavit i zdvojenými koly pro práci v řádkových kulturách.
Jako náhradu za model 2104 představil Challenger model 2244. Tento stroj byl vyvinut s ohledem na velice hospodárný provoz. O pohon se stará motor SisuDiesel, jehož charakteristika přesně odpovídá požadavkům převodovky TerraShift. Motor o objemu 8,4 l dosahuje jmenovitého výkonu 224 kW (300 k) při otáčkách motoru 2200 n/min. V případě potřeby je výkon navýšen až na 246 kW (330 k ). Maximální točivý moment, který činí 1317 Nm, je k dispozici při otáčkách 1450 m/min. Převodovka TerraShift nabízí jedenáct rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a tři pro jízdu vzad. Řazení je stejně jako u předchozího modelu prováděno pomocí tlačítek, která jsou integrována do ovládací páky v loketní opěrce. Základem podvozku jsou nápravy TeamMate s planetovými rozvodovkami umístěnými ke středu.
Aby mohly oba dva nové Terra Gatory pracovat i za nepříznivých podmínek a aby byla v co největší míře chráněna půda před utužováním, vybavuje výrobce tyto stroje největšími dostupnými pneumatikami od firmy Michelin o rozměru 1050/50 R32. Navíc je možné oba nové modely vybavit podvozkem, který zajistí, že každé kolo pojede v samostatné stopě, tím se hmotnost stroje rovnoměrněji rozloží na půdu a snižuje se tak riziko vzniků kolejí.
Postřikovače Spra Coupe
U postřikovačů Spra Coupe, přichází Challenger s dvojicí nových strojů pod označením 4455 a 4655. U těchto postřikovačů jde hlavně o vylepšení prvků, zvyšujících komfort obsluhy. V prvé řadě byla vylepšena zvuková izolace kabiny, díky tomu se hlučnost snížila o tři decibely proti předchozí verzi. Vyšší komfort pro obsluhu zajišťuje i nové sedadlo, které je výškově i stranově nastavitelné.
Další modernizace spočívají ve změně Ravenova plunžru na výložnících 40/60 a 40/80, který zaručuje rychlou odezvu v trvání 0,7 s pro plné otevření a zavření. Konstrukce těchto ventilů je ověřená a spolehlivá a ventily lze snadno udržovat. Zejména teď lze všechny komponenty uvolnit ze sestavy pouhým povolením čepu. Nové modely postřikovačů jsou lehčí, vyznačují se velkou světlou výškou nad terénem a nezávislým zavěšením všech čtyř kol, což jim dovoluje pracovat spolehlivě při rychlosti kolem 20 km/h a více. Velkou pracovní rychlost lze použít k přesnějšímu zaměření postřiku na porost. Výzkum v Německu prokázal, že rychlost jízdy vpřed značně ovlivňuje pronikání kapiček postřiku do porostu. Například při rychlosti 5 až 10 km/h zasáhne více než polovina kapiček rostlinu v rozmezí 60 až 80 cm od shora směrem dolů, zatímco při rychlosti 18 km/h toto rozmezí činí 20 až 40 cm.
Po stránce exteriéru doznali postřikovače Spra Coupe také několik změn. Hlavní změnou je zaoblená kapota, střecha kabiny ve stylu nové tváře strojů Challenger a šest pracovních halogenových světlometů, usnadňujících práci obsluhy při prodloužených směnách. Model 4455 je možné vybavit novou hnací hřídelí, která umožní změnu rozchodu od dvou do 2,5 metru.
Kloubový MT 900 B
Nejdůležitější novinkou ve výrobním programu firmy Challenger jsou pro příští sezónu kolové kloubové traktory. Tyto traktory byly zkonstruovány na základě poznatků z vývoje pásových traktorů a vycházejí z požadavků zákazníků. Pásové traktory i nadále zůstanou ve výrobním programu. Kolové kloubové traktory jsou totiž určeny zejména pro střední a pro východní Evropu, kde zákazníci mají s kloubovými traktory bohaté zkušenosti, a proto je i nadále vyžadují, avšak zároveň požadují komfortní ovládání a bezproblémový provoz, jaký se jim dostává u pásových traktorů. Na tuto vzniklou situaci reaguje společnost AGCO Ltd. představením modelové řady Challenger MT 900 B, která nabízí traktory s výkonovým rozpětím od 320 kW (430 k) až do 425 kW (570 k).
Traktory jsou poháněny šestiválcovými přeplňovanými motory Caterpillar. U modelů MT 945 a MT 955 je použitý motor C15 Acert o objemu 15,2 l a modely MT 965 a MT 975 pohání motor C18 Acert s objemem 18,1 l. Díky záloze točivého momentu, která činí 42 procent a záloze výkonu osm procent, se motory velmi pružně vyrovnávají s měnícími se podmínkami a není třeba měnit rychlostní stupeň. Díky technologii Acert motory Caterpillar vyhovují emisním limitům, stanoveným normou Tier 3 při současném zachování výkonu a provozních vlastností.
Modely řady MT 900 B jsou vybaveny převodovkou Caterpillar Powershift, která zajistí řazení s velkou účinností. Tato převodovka nabízí šestnáct rychlostí pro jízdu vpřed a čtyři rychlosti pro jízdu vzad. Tyto traktory jsou určeny hlavně pro práci na poli, což je vidět z rozsahu rychlostních stupňů v intervalu pracovních rychlostí, tedy v rozsahu rychlosti od šesti do patnácti kilometrů v hodině. V tomto intervalu převodovka nabízí osm převodových stupňů. Maximální rychlost traktoru je 40 km/h. Převodovka je s motorem propojena systémem sběrnice CAN, která zajišťuje správnou volbu převodového stupně v automatickém režimu, v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. Automatické řazení nabízí šest různých režimů řazení podle toho, jakou práci právě traktor vykonává.
Řídicí systém Power Management nabízí tři pracovní režimy, díky nimž zajistí zvýšení výkonu a hlavně snížení spotřeby pohonných hmot. První režim slouží pro maximální výkon motoru, druhý slouží pro udržení konstancích otáček vývodové hřídele a třetí umožní konstantní pojezdovou rychlost.
Podvozek traktoru vyvinula firma Gima, která je specialistou na výrobu převodovek a rozvodovek pro koncern Agco, kam Challenger patří. Traktor je vybaven pneumatikami 710/70 R42, přičemž zdvojení kol patří ke zcela běžnému vybavení. Kloubové řízení zajišťuje úhel natočení 42° na obě strany a kloub dovoluje kmitání v rozsahu ± 13º.
Hydraulické čerpadlo v základním provedení poskytuje běžný průtok oleje 166 l/min. V případě, že by zákazník požadoval větší průtok, je možné vybavit traktor čerpadlem o průtoku 223 l/min. K základní výbavě patří čtyři vnější okruhy hydrauliky, které je na přání možné doplnit ještě dvěma dalšími. Jako volitelné zařízení lze na všechny traktory namontovat tříbodový závěs s nosností 10 000 kg.