Značka NEW HOLLAND má v Německu pověst firmy, která nabízí v celém výkonovém rozpětí od 50 do 270 k solidní traktory s příznivým poměrem mezi cenou a výkonem. V rozsahu mezi 65 a 80 k jsou to řady TN- a TL, od 90 do 115 k potom paralelně série TL, TS a TM. U traktorů série TM je vyzdvihováno především odpružení přední nápravy a kabiny, měkký rozběh vývodového hřídele s modulací a jednoduché ovládání převodovky s 18 stupni, řazenými pod zatížením a programováním.
Nejvýkonnější kolové traktory modernizovány
Nejvýkonnější série se dočkala modernizace a je nyní vedena pod označením NEW HOLLAND 70A. Přichází poté, co bylo na světovém trhu úspěšně realizováno více než 12 000 těchto traktorů. Úplně nová je velmi robustní konstrukce přední nápravy, na přání ve verzi SuperSteer, s vychylovači blatníků. Uzávěrka diferenciálu je zařazována a rozpojována známým systémem TerraLock, nyní nově také v závislosti na rychlosti pojezdu, úhlu natočení kol a poloze nářadí. Tím jsou úkony na souvrati částečně automatizovány. Elektrohydraulický systém byl také nově vyvinutý, zjednodušilo se ovládání a zvýšila přesnost nastavení. Mnohokrát kladně hodnocená vysoká zvedací síla zadního závěsu zůstává zachována (až 948 kN). Také motory CONSTANT-POWER-PLUS, v provozu velmi odolné, mají 10% navýšení výkonu a převýšení kroutícího momentu až do 44 % v pásmu až 700 min-1. Převodovka, stále předmět chvály uživatelů, byla vyvinuta až téměř k dokonalosti – systém s názvem ULTRA-COMMAND POWERSHIFT disponuje 18/9 rychlostmi řazenými pod zatížením, rychlou reverzací a automatickými funkcemi pro silniční transport, otáčení na souvrati a automatické přizpůsobování rychlosti. K ovládání stačí jediná páka. Činnost převodovky je navíc propojena se systémem TerraLock.
V kabině je nápadné nové uspořádání ovladačů hydrauliky. Jedná se o elektrohydraulický systém, dovolující snadné nastavení průtočného množství (ruční kolečko) pro každý okruh zvlášť. Dále lze naprogramovat řídící přístroje tak, že stačí krátké klepnutí na ovládací páku k tomu, aby byl proveden zvolený sled úkolů.
U nové řady NEW HOLLAND 70A byl zvýšen výkon motoru u nejvýkonnějšího typu, tj. traktor NH 8970A má motor o jmenovitém výkonu 194 kW/260 k. Tento krok souvisí s všeobecným trendem růstu výkonů a zvyšuje rezervu motoru pro obtížné pracovní nasazení.
Velký výběr speciálních traktorů
V expozici firmy byly také zastoupeny traktory řady TN – kompaktní stroje, nabízené v současnosti celkem ve 4 sériích. Typ TN 70 S o výkonu motoru 51 kW/69 k je vyráběn s přední nápravou v provedení SUPER STEER, a nyní navíc i s možností montáže předního vývodového hřídele. Převodovka Dual Command s rozsahem 32/16 stupňů disponuje reverzací pod zatížením. Traktor byl vybaven vychylovači blatníků s označením DUNLOFLEX, které umožňují plné natočení kol a snížení poloměru otáčení. Nově je možné za příplatek obdržet hydraulický systém ELECTROLINK pro snadné nastavení činnosti závěsu a regulační hydrauliky. Další zástupce, model TN 95 F, představuje speciální úzkorozchodnou verzi pro ovocné kultury. Čtyřválcový motor IVECO má výkon 65 kW/88 k. Přední náprava SUPER STEER ani zde nebrání v připojení předního vývodového hřídele a tříbodového závěsu, které se ovšem při zatáčení vychylují spolu s osou nápravy. Zadní zvedací zařízení může být vybaveno elektronickou regulací.
Na veletrhu představila firma New Holland novou řadu speciálních kompaktních traktorů s označením TC. Jedná se o traktory určené zvláště pro údržbu travnatých ploch, hřišť, parků apod. Mohou být dodávány s kabinou nebo jen s ochranným rámem, na výběr je celá řada pneumatik, dále i čelní zvedací zařízení, dokonce i náprava SUPER STEER. Paleta motorů začíná již na tříválcovém vznětovém provedení s výkonem 18,5 k, až do 27 k jde o malotraktory pro údržbu hřišť. Čtyřválcové verze TC 40 D a TC 45 D SUPERSTEER (40 a 45 k) jsou vhodné pro údržbu větších zahrad či rozlehlých parků. Na přání mohou být vybaveny středově umístěným vývodovým hřídelem, jsou velmi obratné a lehké. Modely TCE 40 až TCE 50 (37 až 49 k) mohou být kromě toho využité i k náročnějším operacím, disponují elektrohydraulicky ovládanými uzávěrkami diferenciálů obou náprav. Na přání je možné doplnit také čelní závěs.
Petr Beneš