17.04.2001 | 10:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nové traktory pro letošní sezónu

Automobily a traktory mají ledaco společného. Teď nehovoříme o volantu a čtyřech kolech, nýbrž o vývoji, jakým procházejí včetně změn v průmyslu. Výrobci se spojují a v rámci nákladové zeštíhlovací kůry navrhují stejná řešení prvků či celých skupin pro různé značky vlastního sortimentu.
Ten na první zdání vypadá velmi rozmanitě, ovšem na montážní lince by často před nastříkáním a osazením kabiny jednotlivé značky od sebe rozpoznalo jen zkušené oko. Navíc na stejné motory a převodovky sázejí různé, i vzájemně soupeřící koncerny. Vývoj je zkrátka tak drahý, že než bych zůstal pozadu, musím sáhnout po stejné zbrani, jakou má můj nepřítel.

Dalším společným rysem je zachovávání názvů či jen mírná úprava v číselném označení modelových řad. Pod lehkým učesáním kabátu může v útrobách stroje docházet k velkým změnám. Zavedené jméno taky dobře prodává.

Těžká doba

Stejně jako u automobilů přicházejí nové značky z Asie, z Evropy a Ameriky nejsou přírůstky hlášeny. Při tom, co se v poledních letech a hlavně teď děje se živočišnou výrobou, budou i leckteré známé firmy naopak rády, když vydrží do vánoc. Nad dotovaným západoevropským zemědělstvím se stahují mračna, první bouřka se valí na hospodáře a vzápětí zasáhne druhá vlna i jejich dodavatele, techniky nevyjímaje.
Konstrukce traktorů jde dopředu ve všech ohledech, nejvýrazněji u převodovek a nabídce automatických funkcí. Elektronika se razantně prosazuje aby řidičům zjednodušila pracovní život. Nikdo nevyřazuje ze sortimentu levnější, tzv. ekonomické verze zachovávající více prostoru tradiční mechanice.

Kolem světa

Nechme už obecných úvah, které napadaly návštěvníky letošní výstavy SIMA v Paříži a vydejme se za konkrétními stroji. Mezi traktory, řidčeji než u vozidel, přijde čas od času nějaká supernovinka, pořádná pecka. Ta se objevila na stánku Valmet Valtra. Nový traktor S-serie s šestiválcovým motorem SisuDiesel 645 o objemu 8,4 l a výkonu až 260 koní míří do nejvýkonnější kategorie. Při otáčkách 1400 za minutu dosahuje kroutící moment 1050 Nm. Převodovka ZF pro maximální rychlost 50 km/h nabízí 40 stupňů pro oba směry. Zdvihací síla na ramenech tříbodového závěsu činí 100 kN, čemuž odpovídá hmotnost zhruba 10 tun, přičemž traktor sám váží osm tun. Moderní kabina prošpikovaná elektronikou má možnost reverzačního řízení.
Valmet Valtra letos slaví padesáté narozeniny. Pěkný dárek společnosti připravil jeden odvážlivec, který se jako první člověk na světe vypravil na cestu kolem zeměkoule právě v traktoru Valmet. Nejede s přívěsem, svoji ložnici, obývák, kuchyni, koupelnu a sociální zařízení v jednom má na ramenech tříbodového závěsu. V době uzávěrky čísla ještě nebyly k dispozici informace, jak jeho heroický výkon dopadl.

Zelené zbrojení

Společnost John Deere, která se během své dlouhé historie vypracovala na pozici absolutní světové jedničky, probudilo spojení značek Case a New Holland k nebývalé aktivitě. Zapracovala na výkonových parametrech motorů, zdokonalila přední odpruženou nápravu TLS, zrychlila převodovku AutoQuad II k hranici 50 km/h a další převodovku, pro plynulou změnu převodového poměru, představila ve spolupráci s firmou ZF. Ekonomickou verzi šestitisícové řady rozšířila i na výkonnější šestiválcové motory a obou výkonových polích rozšířila svůj sortiment o nové modely. Konkrétně jde o malé zemědělské tříválcové traktory řady 4000 s výkony do 50 koní a na druhé straně o pásového obra, typ 9400T s výkonem 425 koní. Ten se vyrábí i ve „slabší“ verzi 9300T s 360 koni.

Zaměřeno na převodovky

Ani největší konkurent jelena, koncern CNH nezaspal. Nejvýkonnější model, kloubový Case Staiger oblékl do slušivého kabátu, vzhledově navazujícího na design menších typů. Převratnější novinkou ovšem byla převodovka pro plynulou změnu rychlosti. Na SIMĚ byla v traktorech o výkonu 170 koní, přičemž u modelu Case Maxxum ji označovala písmena CVX a u Steyru CVT. Jde o výsledek vývoje konstruktérů z rakouského St. Valentina, tradičního sídla značky Steyr.
Na převodech zapracoval také New Holland. Ocenění poroty získala jeho chytrá převodovka, sama měnící stupně automaticky podle okamžitého točivého momentu, snímaného na spojce. Motor díky ní pracuje nejhospodárněji jak může, neboť jsou jeho otáčky neustále udržovány v ekonomickém režimu s nejnižší měrnou spotřebou paliva. Rozsah tohoto automatického řazení je tři stupně nahoru i dolů.

Dospělý Legend

Během necelého roku přítomnosti traktorů Landini na našem trhu se s nimi, zejména díky Živitelce, valná část zemědělců dobře seznámila. V menších modelových řadách panuje klid, ale nejvýkonnější Legend zesílil, dospěl a zakulatil se. Dodává se s novou generací motorů Perkins Green o výkonech: 116 koní (model Legend 120), 126 koní (130), 140 koní (160) 161 koní (160) a konečně 176 koní pro nejsilnější Legend 180. Vznětové přeplňované motory s přímým vstřikováním mají vysokou zálohu točivého momentu, konstantní výkon a nízkou úroveň emisí.
Základní převodovka 36 + 36 stupňů a měničem Powersix Hi-Lo pro 20% redukci je určena pro verzi Top. Luxusnější Deltasix má neuvěřitelných 102 rychlostí plus 36 pro zpátečku. Základních 36 stupňů násobí možnost třístupňové změny převodového poměru pod zatížením pro každý ze stupňů.
Legendy 140 a 160 je možné vybavit elektronicky řízenou odpruženou přední nápravou. Obě nápravy byly zesíleny, nová generace okruhu hydrauliky je vybavena čerpadlem 80 l/min a joystickem pro ovládání dvou okruhů, který řidič ocení zejména při práci s čelním nakladačem. Ramena tříbodového závěsu mají maximální zdvihací sílu 84 kN (odpovídá hmotnosti 8400 kg), funkce závěsu jsou řízeny elektronicky systémem „Landtronic“.
Modernizovaný Legend se vzhledově více podobá modrostříbrným uniformám ostatních, menších typů. Vpředu má pro Landini typickou dvojici kulatých světel, kabina dostala kompletně nový, příjemný interiér. Tuzemský dovozce zatím u nás loni homologoval čtyři modely a tak bylo na SIMĚ zajímavé si prohlédnout i ostatní, především z nižších výkonových tříd.

Malý, hbitý a krásný

V zemi výrobců, Itálii ještě chvilku zůstaneme, ale vypravíme se na opačný konec traktorové nabídky, do kategorie ovocnářské, vinařské a chmelařské. Antonio Carraro, specialista na zmíněnou oblast, je díky zastoupení Pekass na trhu České republiky jen o pár měsíců déle. Své kompaktní traktory vyváží do 60 zemí celého světa, 55 procent ze zhruba sedmi tisíc ročně vyrobených kusů směřuje za hranice Itálie. Podíváme-li se na odběratele, pak 65 procent z nich tvoří zemědělci, zbývajících 35 procent jsou komunální služby.
To, že jsou traktory Antonio Carraro malé, ještě neznamená, že nejsou plnohodnotnými stroji. O jejich možnostech hodně napoví výkony motorů od 64 do 87 koní. Na SIMĚ byla vystavena čtveřice zástupců červené stáje: úzký SRX, dále TRX a vlajková loď TTR (všechny se dodávají s otočným řízením). Náš hledáček zachytil model TF a to zejména pro ladné křivky jeho nádherné kabiny. Jde o extrémně nízké a úzké provedení SLP (Super Low Profile), které po stránce minimálních vnějších rozměrů nenachází konkurenci. Zvenčí se zdá, že jde o modelovou řadu pro zahradní trpaslíky, ale mohu potvrdit, že i střední postavy najdou uvnitř pohodlnou pozici. Pochvalu si zaslouží zejména pečlivé a promyšlené rozmístění ovládacích prvků které jsou pěkně po ruce (noze).
Velká kola, výborná světlá výška a krátký rozvor dávají traktoru vynikající průchodnost a pohyblivost ve stísněném prostoru. Zatímco dopředu a do boků je vidět dobře, pohled na vzadu zavěšené nářadí je téměř nemožný. Inu vše má své klady a zápory, pro výborný výhled oběma směry a bez nutnosti otáčet hlavu na krku máte u Antonia Carrara volbu otočného řízení u ostatních, výše zmiňovaných modelů.

Fendtovo zlato

Zlaté vavříny si ze SIMY odvážel Fendt za systém počítačového řízení zavěšeného nářadí. Přímo do řídící jednotky traktoru lze prostřednictvím vnější zásuvky nahrát software používaný výrobci nářadí. Funkce se ovládají vícefunkční pákou Cyberstick a jsou velmi přehledně zobrazovány na malém monitoru. Na stánku Agco nás zaujala ještě modernizace některých uzlů traktorů Massey Ferguson, zejména odpružená přední náprava.

Na svahu jako na hladině jezera

Dalším, na SIMĚ již téměř pravidelným zlatým medailistou, byl koncern Same Deutz-Fahr Group. Letos si ocenění poroty získala kabina, která sama drží vodorovnou polohu při náklonu traktoru na svahu až do 25 procent. Protože jsme Vás již o této novince informovali, zaměříme se na jiný detail. Koncernové motory pro zlepšení parametrů výkonu a točivého momentu v širokém rozsahu otáček využívají proměnlivé délky sacího potrubí. Tento automatický systém s přidaným, bočním sacím kanálem se jmenuje VIS a je řízený automaticky pomocí otočného ventilu. Zatímco jednotlivé značky koncernu Hürlimann, Lamborghini a Same se liší spíše kosmeticky, barvami karosérií a názvy modelů, svítivě zelený Deutz-Fahr přece jenom více vybočuje z řady. Návštěvníci výstavy se na jeho stánku zajímali především o nové, pokrokové ovládací prvky v Agrotronu Mk III.

Co mohl, vyhrál

Za elektroniku získal zlatou i Renault, konkrétně za řídící jednotku Ergopilot pro ovládání nářadí, využívající komunikačních schopností propojení systémem Can Bus. Sympatická podpora domácí značky se odrazila i ve stříbrné medaili za automatické řízení směru jízdy traktoru a do třetice v ocenění porotců, které si získala odpružená přední náprava s nezávisle zavěšenými koly. Renault se doma předvedl v plném lesku, jeho expozici bych se nebál označit jako vůbec nejhezčí z celé výstavy. Za vyváženost, eleganci a představy designérů, o tom, jak bude vypadat traktor budoucnosti si právem zasloužila výbornou.

Telegraficky

Z ostatních značek ještě zmiňme znovuobjevení legendárního McCormicka, což jsou v podstatě traktory Case CX v sytě oranžových barvách se stříbrnými koly a kryty chladičů. Z Jižní Korey se představily malé traktory Branson a na stánku Motokovu France značka Tong Yang Moolsan, hned vedle našich Zetorů. Ty se na francouzský trh vrátily po kratší pauze, způsobené přechodným zastavením sériové výroby v Brně a návštěvníci SIMY se o naše výrobky živě zajímali. Představila se zakulacená řada Super a silnější Forterra, některé osazené čelními nakladači Prima z Humpolce. Podle ředitele Motokovu France Jiřího Marka vzhledem k příznivé ceně zůstává v nabídce i starší, hranatá řada, prodávaný pod názvem Major.
Nesmíme zapomenout ani na rakouské, u nás méně známé traktory nižší a střední třídy Lindner. Je zajímavé, že ačkoliv se k nám dováží technika z celého světa, značky našich sousedů, jíž každým rokem stoupá obrat, se v České republice zatím nikdo neujal. Svojí expozicí s odkrytým rámem s probarvenými prvky náprav zaujal britský JCB, který tak demonstroval zesílené a modernizované provedení svého unikátního rychlého podvozku.
Text a foto Pavel Pánek

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down